Toen rond 1880 de stoomtram in de Rotterdamse regio verscheen betrof dat twee interlokale verbindingen.
De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij startte op 9-4-1881 de eerste lijn vanaf de Nieuwe Binnenweg naar het Lage Erf in Delfshaven welke lijn op 5 mei 1882 uiteindelijk met een verlenging aan weerszijden de passagiers vanaf de Van Oldenbarneveltstraat bij de Coolsingel via Delfshaven naar de Koemarkt in Schiedam bracht.
De IJsel Stoomtramweg Maatschappij werd op 17 augustus 1884 actief vanaf de Rotterdamsche Rijweg in Overschie en realiseerde een verbinding met het Hofplein in Rotterdam. Toen zich op 31 mei 1890 een dodelijk ongeval voordeed, verbood het gemeentebestuur van Rotterdam op Rotterdams gebied te rijden en stopte de lijn bij de Heulbrug, de grens tussen Overschie en Rotterdam. Het definitieve einde van deze lijn kwam op 2 augustus van dat jaar waarna de RTM de verbinding overnam en voortzette met een paardentram.
Hoe anders werden de vele dodelijke ongevallen op de lijn naar Schiedam beoordeeld, want deze lijn bleef actief tot 17 december 1906 toen de elektrische tram het overnam. Het dodental stond toen op 60!
Van de IJSM zijn helaas geen foto’s bekend, wel van de RTM naar Schiedam.
Ter gelegenheid van het 40-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina in 1938 huurde de RET van de NTM in Friesland loc 12 en de rijtuigen 13 en 14. Daarmee werd een dienst verzorgd tussen het Marconiplein en de Koemarkt in Schiedam in de week van 31 augustus tot en met 6 september 1938.