Foto’s van bus 401, DAF SB220LD550 -Hainje CAOM, het prototype CAOM, 1988
In 1987, vijf jaar na het verschijnen van de CSA-2 standaardbusseries, presenteerde busbouwer Hainje uit Heerenveen de CSA-3 (ook wel Standaardbus 2000 genoemd). Deze bus was de opvolger van de CSA-1 en CSA-2 bussen die voor de Commissie Standaardisering Autobus materieel vanaf 1966 waren gebouwd.
Het eerste exemplaar van de CSA-3 stond op de AutobusRAI die in november 1987 in Amsterdam werd gehouden.
Drie exemplaren zouden een jaar lang worden getest door de stadsdiensten in Groningen , Amsterdam en Rotterdam en de streekbusbedrijven NZH, Centraal Nederland en BBA.
Gebouwd op een DAF SB220 onderstel wat betekende dat het een semi lagevloerbus was. Dit wil zeggen dat de bus kon knielen, maar dat er nog steeds een opstap was om de bus in te komen. Het prototype was gestoken in de kleuren grijs/wit met gele en rode strepen.
Na afloop van de AutobusRAI werd het prototype verkocht aan de RET en stelde het voertuig op 4 april 1988 in dienst.
De gele streep werd door een rode vervangen en de bus kreeg het wagenparknummer 401 waarna het voertuig tot 1994 in een stadsomgeving op diverse lijnen werd ingezet.
Een tweede, zij het beperkte, verandering in het uiterlijk volgde in september 1993.
Het was een mooie zonnige dag in september 1993, toen ab.401 op 32 in de nachtstelling Waalhaven stond.
De uitrijdeuren stonden wagenwijd open en de 401 stond heerlijk van het najaar zonnetje te genieten, waren het niet dat de dienst doende chauffeur vergeten was na zijn dienst de handrem erop te zetten. Daar stond hij dan het nieuwste pronkstuk van de RET in zijn vrij en van de handrem op een naar beneden lopende uitrit tot heden nog niets aan de hand. Tot dat er die zware vrachtauto voorbij kwam denderen, zonder dat iemand daar opdracht toegaf kwam de 401 in beweging en reed spontaan de garage uit, waarna de wagen tot stilstaand kwam tegen het betonnen muurtje van de overburen (het Rotterdams Haven Bedrijf).
Een gemodificeerde bumperpartij was het gevolg.
Een jaar later, in 1994 werd de 401 verbouwd en ging in de nieuwe kleuren groen-wit naar de dienst “Vervoer op maat” om daar uitgerust met 10 zitplaatsen en ruimte voor 12 rolstoelen dienst te doen tot 1996. De 401 verhuisde naar de in oprichting zijnde RET tours en kreeg als onderscheiding dan ook RET-Tours stickers opgeplakt.
De laatste verandering in het busleven vond plaats in augustus 2001 toen de bus verhuisde van RET-Tours naar de R.M.C. (waar overigens in 2004 de gehele afdeling RET-Tours in zou opgaan), alwaar hij blauw-wit werd geschilderd en tenslotte werd voorzien van wagenparknummer 129.