DATUM | LIJN | LIJNENLOOP | LIJNINFO | REMISE | BIJZONDERHEDEN |
15-10-1917 | 11 | Ingesteld: Lischplein (eindpuntlus bij Berkelschelaan) – Bergschelaan – Rodenrijschelaan – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Strooveer (terug: Strooveer – Hofdijk – Noordsingel o.z.) – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserlaan (eindpuntlus bij Samuel Mullerstraat). | lijnkleur: geel-wit. | Isaäc Hubertstraat | |
17-5-1922 | 11 | Verlegd: richting Mathenesserplein via Bergschelaan – Bergsingel w.z. – Noordsingel w.z. in plaats van Bergschelaan – Rodenrijschelaan – Bergweg – Noordsingel w.z. | |||
21-5-1922 | 11 | Verlegd: richting Lischplein via Noordsingel o.z. – Bergsingel o.z. – Bergschelaan in plaats van Noordsingel o.z. – Bergweg – Rodenrijschelaan – Bergschelaan. | De bij deze wijziging overbodig geworden trajectgedeelten worden meteen opgebroken. | ||
12-7-1922 | 11 | Verlegd: richting Mathenesserplein verlegd via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg in plaats van Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Nieuwe Binnenweg. | |||
20-8-1923 | 11 | Hillegersberg (Kootschekade) | |||
10-8-1927 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Witte de Withstraat richting Lischplein via Nieuwe Binnenweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel. | |||
17-9-1927 | 11 | Richting Lischplein normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorpsplein – Coolsingel hersteld. | |||
28-7-1928 | 11 | Verlegd: richting Mathenesserlaan via Noordsingel w.z. – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Katshoek in plaats van Noordsingel w.z. – Hofdijk – Katshoek. | |||
26-4-1929 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met bouw collecteurriool in Zomerhofstraat richting Mathenesserlaan via Noordsingel w.z. – Hofdijk – Katshoek. | |||
1-5-1929 | 11 | Kleine verlenging: van Mathenesserlaan naar Mathenesserplein (kopeindpunt). | De nu verlaten eindpuntlus Mathenesserlaan bij Samuel Mullerstraat wordt vrijwel direct opgebroken. | ||
14-9-1929 | 11 | Richting Mathenesserplein normaal traject via Noordsingel w.z. – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Katshoek hersteld. | |||
3-7-1933 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Witte de Withstraat richting Lischplein via Nieuwe Binnenweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel. | |||
3-8-1933 | 11 | Richting Lischplein normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorpsplein hersteld. | |||
1-7-1934 | 11 | Westelijk traject gewijzigd en verlegging, volledige route is nu: Lischplein (eindpuntlus) – Bergschelaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg –.Lage Erfbrug – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). De aangegeven verleggingen gelden alleen voor richting Spangen en komen in in plaats van Zomerhofstraat – Van der Duynstraat en Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg. | Traject Mathenesserlaan bij Nieuwe Binnenweg – Mathenesserplein vervalt hiermee, doch wordt nog bediend door lijn 5. | ||
1-7-1936 | 11 | Westelijk traject gewijzigd: Lischplein (eindpuntlus) – Bergschelaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt). | Traject Nieuwe Binnenweg bij Mathenesserlaan – Spangen vervalt hiermee, en nu opgenomen in lijn 1 tussen Nieuwe Binnenweg bij Mathenesserlaan en Marconiplein en tussen Marconiplein en Spangen onderdeel van nieuwe lijn 10. | ||
15-10-1937 | 11 | Kleine verlenging: nieuwe eindpuntlus Lischplein, meer in nabijheid van Gordelweg gelegen). | |||
10-5-1940 | 11 | in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt. | |||
6-6-1940 | 11 | Vanaf 12.00 uur heringesteld: Mathenesserplein (kopeindpunt) – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Parksluisbruggen – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt). Wordt als ringlijn in beide richtingen gereden. | Delfshaven (Nieuwe Binnenweg). | ||
16-6-1940 | 11 | Verlengd, volledig traject is nu: Lischplein (eindpuntlus nabij Gordelweg) – Bergschelaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Parksluisbruggen – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt). Ringlijn-traject vervalt hiermee. | Hillegersberg (Kootschekade) | ||
12-8-1940 | 11 | Verlegd: Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Claes de Vrieselaan in plaats van Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Parksluisbruggen – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan. | |||
19-9-1941 | 11 | Verlegd: via gehele Mathenesserlaan – Nieuwe Binnenweg in plaats van Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg. Werkzaamheden aan tunnel onder kruispunt Mathenesserlaan/’s-Gravendijkwal voltooid. | |||
13-9-1942 | 11 | ||||
30-10-1942 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel) – Nieuwe Binnenweg. | |||
2-11-1942 | 11 | Richting Lischplein normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld. | |||
10-11-1942 | 11 | Richting Mathenesserplein normaal traject via Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg hersteld. Tijdelijk verlegd: richting Lischplein via Nieuwe Binnenweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel. | |||
1-12-1942 | 11 | Riching Lischplein normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld. | |||
3-5-1943 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Coolsingel bij Bulgersteyn via Coolslingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg (terug: Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel). | |||
27-12-1943 | 11 | Beperking exploitatie: in verband met beperking stroomverbruik slechts spitsuurlijn. | |||
17-7-1944 | 11 | Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Lischplein (eindpuntlus nabij Gordelweg) – Bergschelaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan (kopeindpunt). Er wordt uitsluitend op werkdagen gereden. | Traject Eendrachtsweg – Mathenesserplein vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door lijn 17. Weer volledige exploitatie, was sinds 27-12-1943 spitsuurlijn. | ||
14-9-1944 | 11 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen. | |||
8-10-1944 | 11 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen. | |||
14-10-1944 | 11 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren. | |||
10-11-1944 | 11 | Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam. | |||
13-11-1944 | 11 | Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren. | |||
29-11-1944 | 11 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur. | |||
1-12-1944 | 11 | Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening. | |||
1-12-1947 | 11 | Heringesteld: Lisplein (eindpuntlus nabij Gordelweg) – Bergselaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Pompenburgsingel – Hofplein – Coolsingel – Schiedamsesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt). | Hillegersberg (Kootsekade) | ||
3-6-1948 | 11 | Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein. | |||
9-4-1951 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Mathenesserlaan tussen Nieuwe Binnenweg en Heemraadsplein via Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein – Mathenesserlaan (terug: Mathenesserlaan – Korenaarstraat – Nieuwe Binnenweg). | Voor deze verlegging dient spoor in Korenaarstraat tussen Mathenesserlaan en Heemraadstraat te worden gelegd. | ||
1-7-1951 | 11 | Verlegd: via circuit Hofplein. | |||
27-7-1951 | 11 | Normaal traject via Mathenesserlaan hersteld.Tijdelijk spoor Korenaarstraat tussen Mathenesserlaan en Heemraadstraat wordt direct verwijderd. | Op Mathenesserlaan tussen Heemraadsplein en Mathenesserlaan nog tijdelijk enkelspoor. | ||
12-9-1951 | 11 | Teruggelegd via dubbelspoor Mathenesserlaan tussen Heemraadsplein en Mathenesserplein. | |||
19-10-1956 | 11 | Verlegd: in verband met uitbreiding Heliport via Hofdijk – 2e Weenastraat – weg langs spoorviaduct – Pompenburg in plaats van Hofdijk – Pompenburg. | |||
24-11-1960 | 11 | Verlegd: in verband met metro-aanleg via Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg in plaats van Hofplein – Coolsingel – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg. | Sporen en bovenleiding Coolsingel tussen Van Oldenbarneveltstraat worden vrijwel meteen verwijderd. | ||
26-5-1961 | 11 | Kleine verlegging: krijgt richting Lisplein voorsorteerspoor Pompenburg bij spoorwegviaduct. | |||
26-6-1961 | 11 | Bogen Bergweg – Bergsingel (naar/van Lisplein) blijven intact. | Delfshaven (Nieuwe Binnenweg) | ||
21-9-1961 | 11 | Verlegd: in verband met metro-aanleg sporen Weena nabij Hofplein. | |||
8-3-1962 | 11 | Verlegd: in verband met metro-aanleg via trambrug Hofplein bij Weena. | |||
2-2-1964 | 11 | Verlegd: via nieuwe sporencomplex op kruising Mauritsweg/Nieuwe Binnenweg/Eendrachtsplein. | |||
28-2-1964 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Lisplein via Stationsplein z.z. | |||
5-3-1964 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Mathenesserplein via Stationsplein z.z. | |||
14-3-1964 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Hofplein – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgergweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan. | Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel. | ||
21-3-1964 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Hofplein – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgergweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan. | Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel. | ||
25-11-1964 | 11 | Kleine wijziging: indien kruispunt Mathenesserplein/Vierambachtsstraat/Mathenesserlaan versperd is, bijv. als Mathenesserbrug voor het scheepvaartkeer is geopend, wordt Met ingang van deze datum gebruik gemaakt van nieuw overloopwissel Mathenesserlaan bij Vierambachtsstraat.In normale gevallen wordt dus ALTIJD doorgereden naar eindpunt Mathenesserplein. | |||
27-2-1966 | 11 | Verlegd: richting Willemsplein wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen. | |||
6-3-1966 | 11 | Verlegd: richting Lisplein wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen. | |||
2-5-1966 | 11 | Ingekort: tot traject Mathenesserlaan (overloopwissel bij Vierambachtsstraat) – Lisplein. | Het stukje Mathenesserlaan – Mathenesserplein vervalt hiermee; kruising met sporen Vierambachsstraat – Mathenesserplein wordt later niet meer hersteld. Genoemd overloopwissel is al sinds 25-11-1964 ingebruik indien Mathenesserplein gestremd is wegens geopende Mathenesserbrug (zie 25-11-1964). Bovenleiding Mathenesserplein wordt al snel verwijderd en de sporen pas in 1970. | ||
24-9-1966 | 11 | Verlegd: via nieuwe sporen Weena bij Hofplein. | Deze nieuwe sporen vervangen hulpsporen die in gebruik werden genomen na verwijdering van trambrug. | ||
13-10-1966 | 11 | Tijdelijk verlegd: richting Mathenesserlaan via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. | Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan. | ||
22-10-1966 | 11 | Tijdelijk verlegd: richting Lisplein via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. | Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan. | ||
10-11-1966 | 11 | Normaal traject via Stationsplein hersteld. | Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd. | ||
12-12-1966 | 11 | Verlegd: via nieuw circuit Hofplein. | |||
23-12-1966 | 11 | Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Lisplein via trambrug Weena bij Lijnbaan. | Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was. | ||
30-12-1966 | 11 | Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Mathenesserlaan via trambrug Weena bij Lijnbaan. | Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was. | ||
8-5-1967 | 11 | Opgeheven, | traject Lisplein – Bergselaan wordt nu onderdeel van buslijn 31. Het traject Mathenesserlaan – Mathenesserplein wordt nu onderdeel van buslijn 32. Sporen Lisplein – Bergsingel bij Bergweg en op Mathenesserlaan blijven intact. | ||
2-9-1967 | 11 | Ingesteld: Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats o.z.) – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Verlengde Willemsbrug – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordsebrug – Varkenoordsebocht – Beijerlandselaan – Randweg o.z. – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk). | Hilledijk (2e Rosestraat), spitsuurmaterieel uit remise Hillegersberg (Kootsekade). | ||
23-1-1968 | 11 | Zuidelijk traject gewijzigd, volledige route is nu: Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats o.z.) – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Verlengde Willemsbrug – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordsebrug – Varkenoordsebocht – Beijerlandselaan – Randweg o.z. – Breeplein – Beukendaal – Beukendaal (driehoek bij Groene Zoom). | Traject Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom vervalt hiermee.T.b.v. passagiers wordt gratis busdienst ingelegd tussen nieuw en oud eindpunt. Bovenleiding langs Lange Geer en Groene Zoom wordt in 1968 verwijderd. Sporen aldaar het jaar daarop. | ||
3-2-1968 | 11 | Verlegd: richting Beukendaal via Varkenoordsebocht – 2e Rosestraat – Hilledijk – Slaghekstraat – Beijerlandselaan in plaats van Varkenoordsebocht – Beijerlandselaan. | |||
7-2-1968 | 11 | Verlegd: richting Centraal Station via Beijerlandselaan – Slaghekstraat – Hilledijk – 2e Rosestraat – Varkenoordsebocht. | Bovenleiding Beijerlandselaan tussen Varkenoordsebocht en Slaghekstraat wordt medio 1969 verwijderd. Sporen gedeeltelijk in in 1969. Een groot deel wordt met asfalt opgevuld en pas in 1978 verwijderd. | ||
10-2-1968 | 11 | Opgeheven. | Sporen en bovenleiding traject Verlengde Willemsbrug – 2e Rosestraat bij Hilledijk blijven intact. | ||
10-2-1968 | 11 | Ingesteld (ex lijn 16): Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats o.z.) – Kruisplein – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).Remise: Kralingen (Oostzeedijk). | |||
8-6-1968 | 11 | Kleine wijziging: standplaats Stationsplein verplaatst van o.z. naar w.z. | |||
20-12-1970 | 11 | Exploitatie op zon- en feestdagen vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). De overige dagen normaal vanuit remise Kralingen. | |||
29-5-1971 | 11 | Kleine wijziging: standplaats Stationsplein verplaatst van w.z. naar o.z. | |||
1-7-1971 | 11 | Kleine verlegging: vanaf 15.50 uur via nieuwe standplaats Spartastraat. | Sporen liggen nu op een breed trottoir vóór het “Spartakasteel”. Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden direct verwijderd. Het blijft mogelijk om te rijden via lustraject Huygensstraat – Brederodestraat – Spiegelstraat – Spartastraat. Dit werd in verband met werkzaamheden op deze dag door lijnen 6 en 11 van aanvang dienst tot 15.50 uur ook gedaan. | ||
2-8-1971 | 11 | Kleine wijziging: Met ingang van deze datum wordt richting Spangen op Stationsplein via ander haltespoor gereden. | |||
15-8-1971 | 11 | Kleine wijziging: Met ingang van deze datum worden extra voetbaltrams op deze lijn via nieuwe spoor Spartastraat geleid. | |||
13-12-1971 | 11 | Exploitatie tijdens avonduren vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). | |||
5-2-1972 | 11 | Op zaterdagen voortaan ook exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). Exploitatie vanuit remise Kralingen nog uitsluitend op werkdagen overdag. | |||
2-5-1972 | 11 | Volledige exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade) in plaats van op werkdagen overdag vanuit remise Kralingen en ’s avonds en op zaterdag, zon- en feestdagen vanuit remise Hillegersberg. | |||
11-6-1972 | 11 | Verlegd: via nieuwe sporen P.C. Hooftplein. | Er is ter plaatse een nieuwe oprit gemaakt naar Mathenesserdijk. Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden meteen verwijderd. | ||
22-9-1972 | 11 | Verlegd: richting Spangen via nieuw spoor Mathenesserdijk. | |||
14-10-1972 | 11 | Verlegd: richting Centraal Station via nieuw spoor Mathenesserdijk.Sporen Mathenesserdijk nu op vrije baan. | |||
15-1-1973 | 11 | Kleine wijziging: standplaats Stationsplein verplaatst van o.z. naar w.z. | |||
1-5-1973 | 11 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Middellandplein – 2e Middellandstraat via Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein. | |||
4-7-1973 | 11 | Normaal traject via Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein hersteld. | |||
20-10-1973 | 11 | Beperking exploitatie: | Met ingang van deze datum alleen nog op werkdagen tijdens de spitsuren. Laatste dag volledige exploitatie 19-10; eerste dag als spitsuurlijn 22-10. | ||
29-10-1973 | 11 | Kleine wijziging: standplaats Stationsplein verplaatst van w.z. naar o.z. | |||
4-10-1975 | 11 | Tijdelijk opgeheven in verband met werkzaamheden brugdek Mathenesserbrug en spoorvernieuwing Mathenesserbrug/Mathenesserdijk. | Er rijdt een pendelbus tussen Centraal Station en Spangen via gewijzigde route. Deze pendeldienst rijdt, in tegengestelling tot tramlijn 11, de gehele dag. | ||
27-10-1975 | 11 | Heringesteld. | |||
18-9-1978 | 11 | Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) in plaats van remise Hillegersberg. | |||
2-2-1981 | 11 | Opgeheven, | opgegaan in nieuwe lijn 7, waardoor Spangen weer permanent door twee tramlijnen wordt bediend. Lijn 11 is al sinds 20-10-1973 spitsuurlijn. | ||
22-2-2010 | 11 | ingesteld: ringlijn Van Aerssenlaan-Stadhoudersweg-Bergselaan-Schieweg-Schiekade-Provenierssingel-Proveniersplein-Walenburgerweg-Stationssingel-Bentinckplein-Bentincklaan | |||
5-7-2010 | 11 | tijdelijk opgeheven in verband met spoorwerkzaamheden Hofplein | |||
1-8-2010 | 11 | Heringesteld | |||
2-1-2011 | 11 | Opgeheven. | Lijnnummer is ter beschikking gesteld aan de Stichting RoMeO voor toeristische rondritten. | ||
(bijgewerkt t/m 8-9-2021)