DATUM | LIJN | LIJNENLOOP | LIJNINFO | REMISE | BIJZONDERHEDEN |
1-9-1926 | 12 | Ingesteld: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug (terug: hulpbrug – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug) – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg (eindpuntlus bij Beijerlandschelaan). | lijnkleur: geel-blauw. | Hillegersberg (Kootschekade), | |
16-10-1926 | 12 | Verlengd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug (terug: hulpbrug – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug) – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg w.z. (terug o.z.) – Breeplein – Lange Geer – Lange Geer (kopeindpunt bij Groene Zoom). | |||
23-10-1926 | 12 | Charlois (Velgersdijkstraat) | |||
24-12-1926 | 12 | Verlengd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug (terug: hulpbrug – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug) – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg w.z. (terug o.z.) – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk). | |||
19-2-1927 | 12 | Verlegd: in beide richtingen via Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. in plaats van Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. (terug: Prins Hendrikkade o.z.- Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug). | |||
19-6-1927 | 12 | Verlegd: Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Gedempte Glashaven – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug in plaats van Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug. | |||
14-6-1929 | 12 | Verlegd: via Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat. | Volledigheidhalve dient te worden vermeld dat de wagens, rijdende in zuidelijke richting, het Stieltjesplein rond rijden, terwijl in noordelijke richting, direct van Nassaukade langs de noordzijde van het plein, de Koninginnebrug wordt opgereden. Indien deze brug geopend is, worden noordwaarts rijdende wagens opgesteld op de Nassaukade. Ook kan worden teruggereden via lus Stieltjesplein. Zuidwaarts rijdende wagens rijden vanaf Van der Takstraat via lus Prins Hendrikkade w.z. – Leliestraat – Burgemeester Hoffmanplein – Cornelis Trompstraat – Maaskade w.z. – Thorbeckestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Koninginnebrug.Voor deze lus is een nieuw spoor gelegd in de Thorbeckestraat, tevens bogen Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat en boog Prins Hendrikkade w.z. – Koninginnebrug.Opstelspoor Oranjeboomstraat bij Nassaukade wordt buiten dienst gesteld, doch pas in de rond 1978 verwijderd! De sporen Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug (inclusief brug zelf) worden vrijwel direct verwijderd. | ||
1-8-1929 | 12 | Tijdelijk verlegd: in verband met asfalteren Stationsweg via Stationsplein – gehele Diergaardelaan. | |||
5-9-1929 | 12 | Normaal traject via Stationsplein – Stationsweg – Diergaardelaan hersteld. | |||
1-3-1930 | 12 | Standplaats Stationsplein verplaatst naar spoor dat tot deze datum benut werd door lijn 2. | |||
27-10-1930 | 12 | Verlegd: richting Station D.P. via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein in plaats van Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein. | |||
16-5-1931 | 12 | Hillegersberg (Kootschekade) | |||
13-1-1932 | 12 | Verlegd: via Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug in plaats van Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug. | |||
13-3-1933 | 12 | Tijdelijk verlegd: in verband met afbraak panden hoek Leuvehaven w.z./Soetensteeg/Schiedamschedijk richting Station D.P. via Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein. | |||
6-8-1933 | 12 | Richting Station D.P. normaal traject via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein hersteld. | |||
14-9-1933 | 12 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden spoorwegviaduct Gelderschekade via Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug. | |||
20-9-1933 | 12 | Normaal traject via Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug hersteld. | |||
1-7-1934 | 12 | Opgeheven, | Vernummerd in lijn 13 met verlegging. | ||
1-7-1934 | 12 | Ingesteld (grotendeels traject ex lijn 25): Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Wolphaertsbocht – Carnisselaan (terug: Carnisselaan – Meester Arendstraat – Eben Haëzerstraat – Utenhagestraat – Carnisselaan). | Charlois (Velgersdijkstraat). | ||
12-6-1935 | 12 | Sporensituatie Zeevischmarkt gewijzigd. | Mogelijk gemaakt door sloop van visafslag ter plaatse. Het hele sporenbeloop, inclusief knik bij Leuvehaven w.z. vervalt hiermee. | ||
13-6-1935 | 12 | Eindpuntstandplaats Stationsplein verplaatst van rechter naar linker opstelspoor. | |||
1-7-1936 | 12 | Opgeheven, lustraject Carnisselaan – Meester Arendstraat – Eben Haëzerstraat – Utenhagestraat – Carnisselaan vervalt hiermee. | Traject Station D.P. – Wolphaertsbocht bij Carnisselaan wordt nog wel bediend door lijn 2 | ||
1-8-1942 | 12 | Ingesteld (ex lijn 2): Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (Vlaskade). | Supplementdiensten op traject Zeevischmarkt (overloopwissel) – Dorpsweg (driehoek bij Wolphaertsbocht). | Charlois (Maastunnelplein). | |
5-9-1942 | 12 | Verlegd: richting Station D.P. via nieuwe verbinding tussen Zeevischmarkt en Coolsingel, ongeveer langs Witte Leeuwensteeg – Van Hogendorpstraat in plaats van Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Coolsingel. | |||
1-10-1942 | 12 | Exploitatie supplementdiensten vanuit Hillegersberg (Kootschekade) | |||
18-1-1943 | 12 | Supplementdiensten opgeheven. | |||
3-5-1943 | 12 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Coolsingel bij Blaak via Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel. | Wanneer deze verleggingen weer ongedaan zijn gemaakt is niet bekend. | ||
23-5-1943 | 12 | in verband met vernieuwing brugdek en sporen Willemsbrug tijdelijk via enkelspoor. Wanneer weer via dubbelspoor kan worden gereden is niet bekend. | |||
1-6-1943 | 12 | Tijdens spitsuren versterkingsdiensten op traject Blaak (overloopwissel bij voormalige Zeevischmarkt) – Dorpsweg (driehoek bij Wolphaertsbocht). | |||
30-8-1943 | 12 | Verlegd: via nieuwe Stationsweg – Hofplein – Coolsingel in plaats van Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel. | |||
6-9-1943 | 12 | Spitsuurdiensten Blaak – Dorpsweg opgeheven. | |||
31-1-1944 | 12 | Bij halte Blaak bij Posthoornsteeg wordt richting Charlois voorsorteerspoor in gebruik genomen. | |||
14-9-1944 | 12 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen. | |||
8-10-1944 | 12 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen. | |||
14-10-1944 | 12 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren. | |||
10-11-1944 | 12 | Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam. | |||
13-11-1944 | 12 | Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren. | |||
29-11-1944 | 12 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur. | |||
1-12-1944 | 12 | Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening. | |||
29-9-1947 | 12 | Heringesteld: Bulgersteyn – Coolsingel – Blaak (terug: Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn) – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordsebrug – Varkenoordsekade – 2e Rosestraat – Putselaan – Mijnsherenlaan – Mijnsherenlaan (eindpuntlus bij Pleinweg). | Kralingen (Oostzeedijk). | ||
4-6-1949 | 12 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden richting Bulgersteyn via Willemsbrug – Bolwerk – Jan Kuitenbrug – Geldersekad – Blaak. | |||
10-7-1949 | 12 | Richting Bulgersteyn normaal traject via Willemsbrug – Boompjes – Rederijstraat – Rederijbrug – Glashaven – Posthoornstraat – Blaak. | |||
13-7-1949 | 12 | Tijdelijk verlegd: in verband met grondwerkzaamheden Bulgersteyn richting Bulgersteyn via Blaak – Coolsingel – Bulgersteyn (tijdelijk kopeindpunt). | |||
24-10-1949 | 12 | Vanaf 9.30 uur normaal lustraject Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel – Blaak hersteld. | |||
19-5-1950 | 12 | Verlegd: via nieuwe Rederijbrug. | |||
12-3-1952 | 12 | Verlengd, volledig traject is nu: Westblaak (kopeindpunt) – Schiedamsevest – Blaak – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordsebrug –Varkenoordsekade – 2e Rosestraat – Putselaan – Mijnsherenlaan – Mijnsherenlaan (eindpuntlus bij Pleinweg). | Lustraject via Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel vervalt hiermee. | ||
1-2-1953 | 12 | Tijdelijk opgeheven: in verband met t.g.v. overlast Watersnoodramp. Sporen Putselaan ernstig beschadigd. | |||
2-2-1953 | 12 | Vanaf 16.00 uur weer in dienst gesteld. | |||
10-6-1953 | 12 | Tijdelijk verlegd: in verband met reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor.Bij dit enkelspoorrijden wordt gebruik gemaakt van verbindingswissels. | |||
11-8-1953 | 12 | Teruggelegd via dubbelspoor Varkenoordsebrug. | |||
22-7-1954 | 12 | Tijdelijk verlegd: in verband met reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor. | |||
30-9-1954 | 12 | Teruggelegd via dubbelspoor Varkenoordsebrug. | |||
9-4-1957 | 12 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden vanaf 14.00 uur richting Westblaak via Willemsbrug – Bolwerk – Jan Kuitenbrug – Geldersekade – Groenendaal – Blaak. | |||
20-4-1957 | 12 | Vanaf 12.00 uur richting Westblaak normaal traject via Willemsbrug – Boompjes – Rederijstraat – Rederijbrug – Glashaven – Posthoornstraat – Blaak hersteld. | |||
1-8-1961 | 12 | Opgeheven in verband met personeelstekort. | Sporen en bovenleiding Westblaak alsook Mijnsherenlaan blijven intact. | ||
12-2-1968 | 12 | Ingesteld: Reyerdijk (eindpuntlus) – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – Spinozaweg – onderdoorgang bij toekomstig N.S.-station Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – langs Buitendijk – Beukendaal – Breeplein – Randweg o.z. – Beijerlandselaan – Slaghekstraat – Hilledijk – Putselaan – Brielselaan – Gaesbeekstraat – Gaesbeekstraat (eindpuntlus). | Rijdt uitsluitend op werkdagen tijdens spitsuren ter versterking van lijn 2. | Hilledijk | |
1-4-1969 | 12 | Verlegd: Breeplein – Randweg w.z. – onderdoorgang – Hillevliet w.z. – onderdoorgang – Hillevliet w.z. – Putselaan in plaats van Breeplein – Randweg o.z. – Beijerlandselaan – Slaghekstraat – Hilledijk – Putselaan. | Bovenleiding Randweg o.z. – Hilledijk wordt binnen korte tijd verwijderd, alsook gedeelte sporen op Randweg o.z. De nog overgebleven stukken spoor verdwijnen aldaar bij asfaltering in 1971. Op de Beijerlandselaan worden sporen gedeeltelijk verwijderd dan wel dichtgegooid met asfalt. De laatste restanten op de Beijerlandselaan verdwijnen pas in 1978. Sporen Slaghekstraat verdwijnen rond 1970 en op Hilledijk pas in 1993. | ||
29-7-1974 | 12 | Verlengd, volledig traject is nu: Tuinenhoven (eindpuntlus Prinsenplein) – Groene Tuin – Reyerdijk – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – Spinozaweg – onderdoorgang bij Station N.S. Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – Beukendaal – Breeplein – Randweg w.z. – onderdoorgang – Hillevliet w.z. – Putselaan – Brielselaan – Gaesbeekstraat – Gaesbeekstraat (eindpuntlus). | Lus Reyerdijk blijft intact. | ||
11-4-1975 | 12 | Tijdelijk verlegd: richting Gaesbeekstraat via hulpspoor Putselaan.Dit in verband met spoorvernieuwing. | |||
29-4-1975 | 12 | Tijdelijk verlegd: richting Tuinenhoven via noordelijke spoor. | Dit is dus het spoor wat op 11-04 tijdelijk buiten dienst is gesteld. | ||
24-3-1976 | 12 | Verlegd: richting Tuinenhoven via nieuw spoor Putselaan. | |||
11-6-1976 | 12 | Verlegd: richting Gaesbeekstraat via nieuw spoor Putselaan. | |||
9-7-1983 | 12 | in verband met zomerdienstregeling wordt besloten deze lijn dit zomerseizoen niet te laten rijden. | |||
29-8-1983 | 12 | Heringesteld. | |||
22-6-1992 | 12 | in verband met zomerdienstregeling tijdelijk opgeheven. | |||
7-9-1992 | 12 | Heringesteld. | |||
4-6-1993 | 12 | Na avondspits opgeheven. | |||
10-6-2000 | 12 | Tijdelijk ingesteld tijdens de Euro-2000; Maashaven (Gaesbeekstraat – Brielselaan (station Maashaven) Putselaan – Hillevliet – Randweg – Breeplein – Beukendaal – Buitendijk – Molenvliet – Spinozaweg (station Lombardijen) – lus Reyerdijk (voor supportersvervoer van stations Maashaven en Lombardijen naar Breeplein) | |||
2-7-2000 | 12 | Opgeheven | |||
1-10-2012 | 12 | Ingesteld als evenementenlijn naar het Stadion Feijenoord; Weena-Stationsplein-Delftseplein-Poortstraat-Weena-Hofplein-Coolsingel-Churchillplein-Schiedamsedijk-Erasmusbrug-Wilhelminakade-Laan op Zuid-Varkenoordseviaduct-Stadionweg-Noorderhelling-Dwarsdijk-Groene tuin-Keizerswaard-Groenix van Zoelenlaan-Groeninx van Zoelenviaduct-P+R Beverwaard | |||
15-4-2013 | 12 | in verband met werkzaamheden Stationsplein rechtstreeks Weena-Kruisplein v.v. | |||
10-6-2013 | 12 | normale route Weena-Poortstraat-Delftseplein-Stationsplein hersteld | |||
29-10-2018 | 12 | in verband metwerkzaamheden Schiedamsedijk omgeleid via Vasteland-Mauritsweg-Eendrachtsplein-Westersingel in plaats van Schiedamsedijk-Churchillplein-Coolsingel-Van Oldenbarneveltstraat | |||
11-12-2018 | 12 | normale route via Schiedamsedijk – Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat hersteld | |||
16-9-2019 | 12 | in verband met werkzaamheden vanaf Kruisplein naar Weena en keren op het Hofplein | |||
1-9-1926 | 12A | Ingesteld: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug (terug: hulpbrug – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug) – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg (eindpuntlus bij Beijerlandschelaan). | lijnkleur: geel-rood. Bij opening van de hulpbrug (over de Koningshaven) kunnen wagens opgesteld worden op de Oranjeboomstraat, hiertoe is nabij de Nassaukade een derde spoor gelegd. | Delfshaven (Nieuwe Binnenweg) | |
23-10-1926 | 12A | Hillegersberg (Kootschekade) | |||
19-2-1927 | 12A | Verlegd: in beide richtingen via Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. i..p.v. Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. (terug: Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug). | Sporen Feyenoordstraat en Maaskade o.z. worden vrijwel direct opgebroken. | ||
19-6-1927 | 12A | Verlegd: Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Gedempte Glashaven – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug in plaats van Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug. | Tevens wordt, indien de Keizersbrug geopend is, een verbindingsspoor gelegd tussen Noord- en Zuidblaak, voor wagens rijdende in zuidelijke richting. | ||
25-6-1927 | 12A | Verlengd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Groene Hilledijk – Groene Hilledijk (eindpuntlus bij Slag). | De nu verlaten eindpuntlus Randweg bij Beijerlandschelaan blijft intact in geval van calamiteiten. | ||
23-5-1928 | 12A | Verlengd, volledig traject is nu: Beukelsdijk (kopeindpunt) – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – West-Kruiskade – Kruiskade – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Groene Hilledijk – Groene Hilledijk (eindpuntlus bij Slag). | Eerste fase van ontsluiting Beukelsdijkkwartier.Met deze verlenging vervalt traject Station D.P. – Diergaardelaan. Dit traject wordt nog wel bediend door lijnen 2 en 12. | ||
1-3-1929 | 12A | Verlengd, volledig traject is nu: Aelbrechtsplein (eindpuntlus) – Beukelsweg – Burgemeester Meineszplein – Beukelsdijk – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – West-Kruiskade – Kruiskade – Kruisstraat – Stationsplein – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Groene Hilledijk – Groene Hilledijk (eindpuntlus bij Slag). | Met deze verlenging in het Beukelsdijkkwartier kan de route van buslijn B worden ingekort. | ||
1-5-1929 | 12A | Opgeheven | vernummerd in lijn 9 en ingekort tot traject Aelbrechtsplein – Randweg | ||
(bijgewerkt t/m 8-9-2021)