DATUM | LIJN | LIJNENLOOP | LIJNINFO | REMISE | BIJZONDERHEDEN |
24-3-1930 | 22 | Ingesteld: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Walenburgerweg (kopeindpunt bij Baljuwstraat). | Kralingen (Oostzeedijk). | ||
1-7-1935 | 22 | Verlengd, volledig traject is nu: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Station D.P. n.z. (kopeindpunt Stationssingel bij Spoorsingel). | Traject Walenburgerweg tussen Spoorsingel en Baljuwstraat vervalt hiermee. | ||
1-7-1936 | 22 | Opgeheven, | Traject volledig opgenomen in lijn 15. | ||
1-9-1937 | 22 | Heringesteld: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Station D.P. n.z. (kopeindpunt Stationssingel bij Spoorsingel). | Hillegersberg (Kootschekade). | ||
10-5-1940 | 22 | in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt. | |||
18-5-1940 | 22 | Heringesteld: Goudsche Rijweg (overloopwissel bij Boezembrug) – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Station D.P. n.z. (kopeindpunt Stationssingel bij Spoorsingel). | Hillegersberg (Kootschekade). | ||
19-5-1940 | 22 | Kleine verlenging: van Goudsche Rijweg naar Vlietlaan (overloopwissel). | |||
21-5-1940 | 22 | Vanaf 12.00 uur verlengd, volledig traject is nu: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Station D.P. n.z. (kopeindpunt Stationssingel bij Spoorsingel). | |||
27-5-1940 | 22 | Ingekort: tot traject Avenue Concordia (kopeindpunt) – Station D.P. n.z. | Traject ’s-Gravenweg – Oudedijk bij Avenue Concordia vervalt hiermee, dit wordt weer bediend door lijn 16. | ||
19-4-1941 | 22 | Verlegd: via hulpsporen in verband met sloop Heulbrug. | |||
7-11-1941 | 22 | Verlengd, volledig traject is nu: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Walenburgerweg – Walenburgerweg (overloopwissel bij Stationssingel). | Traject Spoorsingel w.z. tussen Walenburgerweg en Stationssingel vervalt hiermee, doch wordt nog wel bediend door lijnen 5 en 6. | ||
26-11-1941 | 22 | Kleine verlenging: Walenburgerweg – Diergaarde Blijdorp (overloopwissel Bentincklaan). | Overloopwissel Walenburgerweg bij Stationssingel blijft intact. | ||
1-5-1942 | 22 | Kleine wijziging: via nieuwe kruising Bergweg/Walenburgerweg/Schieweg/ Schiekade. | |||
7-5-1942 | 22 | Kleine verlenging: vanaf 15.30 uur van kopeindpunt Bentincklaan naar eindpuntlus Van Aerssenlaan. Eind- en beginhalte blijven in Bentincklaan. | |||
14-9-1944 | 22 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen. | |||
8-10-1944 | 22 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen. | |||
14-10-1944 | 22 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren. | |||
10-11-1944 | 22 | Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam. | |||
13-11-1944 | 22 | Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren. | |||
29-11-1944 | 22 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur. | |||
1-12-1944 | 22 | Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening. | |||
1-10-1945 | 22 | Heringesteld: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Walenburgerweg – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat (terug: G.J. Mulderstraat – Vierambachtsstraat).. | Hillegersberg (Kootschekade) | ||
7-7-1947 | 22 | Delfshaven (Nieuwe Binnenweg) | |||
1-12-1947 | 22 | Ingekort: tot traject Avenue Concorcia (kopeindpunt) – normaal traject – G.J. Mulderstraat, | Traject ’s-Gravenweg – Oudedijk bij Avenue Concordia vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door heringestelde lijn 17. | ||
3-5-1948 | 22 | Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: Avenue Concordia – normaal traject tot Middellandplein, vervolgens Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt). | |||
9-10-1948 | 22 | Normaal traject Avenue Concordia – G.J. Mulderstraat hersteld. | |||
4-7-1955 | 22 | Verlegd: via nieuwe Zaagmolenbrug. | |||
13-6-1956 | 22 | Kopeindpunt Avenue Concordia gewijzigd in lus Oudedijk – Voorschoterlaan – Concordiastraat – Avenue Concordia – Oudedijk. | Er wordt normaliter standplaats genomen op het binnenspoor. in verband met werkzaamheden voorlopig op het buitenspoor. | ||
8-6-1960 | 22 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Crooswijksestraat tussen 1e Crooswijksedwarsstraat en Linker Rottekade via enkelspoor. | |||
2-7-1960 | 22 | Teruggelegd via dubbelspoor Crooswijksestraat tussen 1e Crooswijksedwarsstraat en Linker Rottekade. | |||
5-7-1960 | 22 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Crooswijksestraat tussen Crooswijkseweg en 1e Crooswijksedwarsstraat via enkelspoor. | |||
23-7-1960 | 22 | Vanaf 10.30 uur teruggelegd via dubbelspoor Crooswijksestraat tussen Crooswijkseweg en 1e Crooswijksedwarsstraat. | |||
2-5-1966 | 22 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Vierambachtsstraat via Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – G.J. Mulderstraat – G.J. Mulderstraat (driehoek Van Heusdestraat). | Er wordt gebruik gemaakt van het aanwezige in- en uitrukspoor G.J. Mulderstraat tussen Mathenesserlaan en Van Heusdestraat. | ||
17-9-1966 | 22 | Normaal traject via Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat (terug: G.J. Mulderstraat – Vierambachtsstraat) hersteld. | |||
8-5-1967 | 22 | Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) in plaats van remise Delfshaven. | |||
7-6-1968 | 22 | Verlegd (op laatste exploitatiedag!): in verband met werkzaamheden kruising Bergweg/Walenburgerweg/Schieweg/Schiekade gedurende deze dag via Bergweg – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg in plaats van Bergweg – Walenburgerweg. | Bovenleiding Walenburgerweg tussen Bergweg en Stationssingel wordt al snel verwijderd. Sporen worden medio 1968 met asfalt opgevuld en begin jaren 70 verwijderd. | ||
8-6-1968 | 22 | Opgeheven | Gecombineerd met lijn 15 tot nieuwe lijn 9). Lustraject via Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat blijft intact. | ||
28-8-2000 | 22 | Ingesteld: Centraal Station (eindpunlus Stationsplein, standplaats w.z.) – Weena – Hofplein – Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsedijk – Erasmusbrug – Wilhelminaplein – Laan op Zuid – 2e Rosestraat – Beijerlandselaan – Randweg w.z. – Breeplein – Beukendaal – Molenvliet – Spinozaweg – onderdoorgang bij Station N.S. Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Kreekhuizenplein – Kreekhuizenlaan – Reyerdijk (eindpuntlus).Remise: Hilledijk (2e Rosestraat). | Beperkte dienst: rijdt uitsluitend van maandag t/m vrijdag tijdens “brede” spitsuren en op zon- en feestdagen overdag. Exploitatief gekoppeld aan lijn 20: d.w.z. dat een wagen van lijn 22, komende van Reyerdijk, op het Stationsplein overgaat op lijn 20 en omgekeerd. | Hilledijk | |
6-11-2000 | 22 | Opgeheven. | |||
(bijgewerkt t/m 11-9-2021)