Alle bijzonderheden van onderstaande series staan vermeld onder de rubriek RETM motorrijtuigen. klik hier
Serie 1-20
Deze eerste serie van de RETM werd bij de overname door de RET niet gewijzigd. Afvoer vond plaats in 1931, toen alle nieuwe vierassige motorrijtuigen in dienst waren gesteld. Slechts de ‘1’ werd samen met een rijtuig uit de serie 16-20 onder nummer 11, bewaard als museumrijtuig. Motorrijtuig 8 werd voortijdig afgevoerd na een aanrijding met een vierasser op de hoek Goudsesingel-Jonker Fransstraat op 13 juli 1930.
Klik hier voor de fotogalerij van de serie 1-10.
Klik hier voor de fotogalerij van de serie 11-20.
nummer | leverancier | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1931 | in 1927 over van de RETM, in 1938 teruggebracht in orginele uitvoering, museumrijtuig RoMeO | |
2 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 2 |
3 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 3 |
4 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 4 |
5 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 5 |
6 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 6 |
7 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 7 |
8 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1930 | 1931 | in 1927 over van de RETM, verwoest na zware aanrijding met vierasser., 13-7-1930 Goudsesingel, afgevoerd als RET 8 |
9 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 9 |
10 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 20 | 16 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 10 |
11 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 11 |
12 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 12 |
13 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 13 |
14 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 14 |
15 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 15 |
16 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 16 |
17 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | in 1927 over van de RETM, in 1938 teruggebracht in orginele uitvoering en vernummerd in mr.11; museumrijtuig RoMeO | |
18 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 18 |
19 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 19 |
20 | Métallurgique | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 10 | 19 | 16 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 20 |
Serie 21-70 en 71-90
De RETM serie twee-assers met drie ramen is net als de voorgaande serie nog tot 1931 in dienst geweest. De bak van motorrijtuig 30 is gebruikt als vervangend onderstel voor het bij een aanrijding in 1930 beschadigd motorrijtuig 97.
Ook deze serie is na de overkomst in dienst geweest tot de meeste vierassers waren afgeleverd en na buiten gebruikstelling in 1931 werden de meeste motorrijtuigen uit de 21-70 serie afgevoerd tussen 1931 en 1933. De 69 en de 70 volgden hun reis naar de sloop samen met de serie 71-90 in 1935. De 79 werd in 1934 verkocht aan het GEB om eerst ingezet te worden als bovenleidingmontagewagen en daarna als kolentram, de 80 werd, voorzien van een schaarbeugel, nog tot 1935 gebruikt voor rangeerdiensten in de Centrale Werkplaats. Motorrijtuig 86 werd van 1934 tot 1938 gebruikt als reclametram en in 1938 terugverbouwd om als museumrijtuig, thans bij RoMeO, zijn leven te slijten.
Klik hier voor de fotogalerij van de serie 21-45
Klik hier voor de fotogalerij van de serie 46-70
nummer | leverancier | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 21 |
22 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 22 |
23 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 23 |
24 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 24 |
25 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 25 |
26 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 26 |
27 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 27 |
28 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 28 |
29 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 29 |
30 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1930 | 1930 | in 1927 over van de RETM, in 1930 werd de bak gebruikt voor mr. 97. Het nummer 30 verdween hierbij, afgevoerd als RET 30 |
31 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 31 |
32 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 32 |
33 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 33 |
34 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 34 |
35 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1936 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 35 |
36 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 36 |
37 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 37 |
38 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 38 |
39 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 39 |
40 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 40 |
41 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 41 |
42 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 42 |
43 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 43 |
44 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 44 |
45 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 45 |
46 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 46 |
47 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 47 |
48 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 48 |
49 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 49 |
50 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 50 |
51 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 51 |
52 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 52 |
53 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 53 |
54 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 54 |
55 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 55 |
56 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 56 |
57 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 57 |
58 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 58 |
59 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 59 |
60 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 60 |
61 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 61 |
62 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 62 |
63 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 63 |
64 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1933 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 64 |
65 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1932 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 65 |
66 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, op 4-8-1931 met de 67 als laatste wagen van de serie 1-70 in dienst, afgevoerd als RET 66 |
67 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, op 4-8-1931 met de 66 als laatste wagen van de serie 1-70 in dienst, afgevoerd als RET 67 |
68 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1931 | in 1927 over van de RETM, de bak werd nog enkele jaren door de sloper gebruikt als kantoortje, afgevoerd als RET 68 |
69 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1935 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 69 |
70 | Ragheno | 8540 | 1800 | ACEC | 2x15 | 9,5 | 20 | 13 | 1931 | 1935 | in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 70 |
Klik hier voor de fotogalerij van de serie 71-90
nummer | leverancier | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
71 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
72 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
73 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
74 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
75 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
76 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
77 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
78 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
79 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1934 | in 1927 over van de RETM, in 1934 uitgerust met montagestelling en verkocht aan het GEB voor de aanleg van een bovenleiding waarna onderdelen gebruikt werden voor de bouw van een kolentram |
80 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1934 | 1935 | in 1927 over van de RETM, van 1934 tot 1935 met schaarbeugel rangeerwagen CW |
81 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
82 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
83 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1934 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
84 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
85 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
86 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1934 | in 1927 over van de RETM van 1934 tot 1938 in dienst als reclametram, in 1938 terugverbouwd in orginele staat als museumrijtuig, thans bij RoMeO | |
87 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
88 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
89 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
90 | Energie | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
Serie 91-106
Buiten de 92, 95, 100, 101 en 106 zijn de voertuigen na nog enkele jaren zonder verdere verbouwingen te hebben dienstgedaan in 1933 en 1934 buiten bedrijf gesteld en korte tijd later afgevoerd.
Motorrijtuig 92 is als enige uit deze serie (en als oudste RETM rijtuig) in de nieuwe kleuren gespoten. Dit rijtuig deed net als de 86 van 1934 tot 1937 dienst als reclametram en werd in 1937 omgebouwd tot zandmotorwagen 2403.
De 101 is in 1935 verbouwd tot zandmotorwagen 2401 en de 100 en de 106 deden nog rangeerdiensten bij de remises en werden in 1936 gesloopt. De 95 werd in 1935 gesloopt. De 97 kreeg in 1930 na een zware aanrijding nog de bak van motorrijtuig 30.
Voor de fotogalerij van de serie 91-106 klik hier.
nummer | leverancier | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
91 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
92 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1934 | in 1927 over van de RETM, in 1929 nog in RET-kleuren geschilderd, van 1934 tot 1937 in dienst als reclametram, in 1937 verbouwd tot pekelmotorwagen 2403 | |
93 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
94 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
95 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1934 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
96 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
97 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | Na zware aanrijding in 1930 werd bak gebruikt van mr.30 voor een nieuw mr. 97 |
98 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
99 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
100 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1934 | 1936 | in 1927 over van de RETM, van 1934 tot 1936 rangeermotorrijtuig |
101 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1934 | in 1927 over van de RETM, in 1935 verbouwd tot zandmotorwagen 2401 | |
102 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
103 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
104 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
105 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1933 | 1935 | in 1927 over van de RETM |
106 | Métallurgique | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 10 | 20 | 13 | 1934 | 1936 | in 1927 over van de RETM, van 1934 tot 1936 rangeermotorrijtuig |
Serie 107-126
Met uitzondering van de 107 en de 119 werd de gehele serie in 1933 buiten dienst gesteld. De 107 werd in 1935 verbouwd tot zandmotorwagen 2402 en deed als zodanig dienst tot in 1965 sloop volgde. De 119 werd als enige van deze serie in de RET kleuren geschilderd en deed van 1935 tot 1938 dienst als rangeerwagen toen de museumstatus volgde en de wagen weer de oude crème kleur kreeg.
Voor de fotogalerij van de serie 107-126 klik hier
nummer | leverancier | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
107 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1934 | in 1927 over van de RETM, in 1935 verbouwd tot zandmotorrijtuig 2402 | |
108 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
109 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
110 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
111 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
112 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
113 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
114 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
115 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
116 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
117 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
118 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
119 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1934 | in 1927 over van de RETM, in 1929 nog in RET-kleuren geschilderd, van 1935 tot 1938 rangeermotorwagen CW, in 1938 terugverbouwd in crème RETM-uitvoering, thans museumrijtuig RoMeO | |
120 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
121 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
122 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
123 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
124 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
125 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
126 | Allan | 8540 | 1800 | AEG | 2x21 | 9,5 | 20 | 13 | 1933 | 1936 | in 1927 over van de RETM |
Serie 127-151
De oudste RETM motorrijtuigen die door de RET werd gemoderniseerd betrof de drieruiters in de serie 127-151. De 131 was voor dat doel in 1931 als proef gebruikt en kreeg naast de nieuwe kleuren richting- en nummerfilms, een optische signaalinrichting, en balkondeuren, naast enkele andere kleinere modificaties.
Het onderstel werd ook aangepast waarbij de radstand van 1800 op 2500 mm werd gebracht teneinde een rustiger loop te verkrijgen.
Dit bleek maar ten dele gelukt, reden waarom een tweede verbouwing volgde in 1932. Alle wagens werden daarna omgebouwd volgens het verkregen model.
Van de wagens 127-146 werden de motoren vervangen door die uit de inmiddels omgebouwde serie 202-221 en de 147-151 kregen nieuwe SSW motoren van 28 kW. Langzamerhand werd van zwaaibeugel op schaarbeugel overgeschakeld en ook werden de rijtuigen van dwarsbanken voorzien.
De behoefte aan capaciteit bij extra vervoerstaken, zoals die naar het Feijenoordstadion leidde tot de verbouwing van deze serie tot aanhangrijtuigen. In 1938 werden de 129, 135-141, 144-145, 149 en 151 omgebouwd en in 1939 de 128, 130-134, 142-143 en 146. Deze laatste had van 1938 tot 1939 nog dienst gedaan als reclametram. Enkele trams uit de serie werden niet verbouwd. Zo werden de 147 en 148 nog voor diverse doeleinden gebruikt zoals in 1940 voor houtvervoer (147) en het vervoer van kisten (148). In 1941 werden ook zij tenslotte omgebouwd tot aanhangrijtuig en kregen een ‘1’ voor het nummer.
Ook de 127 en de 150 werden niet verbouwd. Vanaf 1938 werd de 127 gebruikt als rangeerwagen en sinds 1943 als materiaaltransportwagen tot aan de vordering door de Duitsers in 1944.
De 150 werd in 1937 ingericht als bovenleidingmeetwagen voor welk doel deze motorwagen een stellage kreeg opgebouwd. In 1939 werd de 150 reclametram en in 1943 werd hij gebruikt voor het vervoer van gamellen naar de gaarkeukens.
In de periode 1944-1945 werden de 127 en de 150 door de bezetter gevorderd voor dienst in Duitsland en naar Bremen afgevoerd, doch keerden in 1946 weer terug en zijn in augustus 1947 gesloopt.
Voor foto’s van de serie 127-151 klik hier
nummer | leverancier | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
127 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | 8-1947 | in 1927 over van de RETM, in 7-1932 gemoderniseerd, van 1938 tot 1943 rangeerwagen CW, van 1943 tot 1944 materiaaltransportwagen, van 8-12-1944 tot 25-5-1946 in Duitsland (Bremen), na terugkeer gesloopt |
128 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1939 | in 1927 over van de RETM, in 5-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1128 | |
129 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 8-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1129 | |
130 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1939 | in 1927 over van de RETM, in 10-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1130 | |
131 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1939 | in 1927 over van de RETM, vanaf 1931 als eerste verbouwd van deze serie (in drie fasen -5-1931/4-1932/11-1932-), waarna de gehele serie in 1932 werd verbouwd naar dit voorbeeld, in 1939 verbouwd tot ahr. 1131 | |
132 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1939 | in 1927 over van de RETM, in 11-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1132 | |
133 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1939 | in 1927 over van de RETM, in 11-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1133 | |
134 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1939 | in 1927 over van de RETM, in 3-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1134 | |
135 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 9-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1135 | |
136 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 4-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1136 | |
137 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 5-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1137 | |
138 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 12-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1138 | |
139 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 3-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1139 | |
140 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 9-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1140 | |
141 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 6-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1141 | |
142 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1939 | in 1927 over van de RETM, in 10-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1142 | |
143 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1939 | in 1927 over van de RETM, in 10-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1143 | |
144 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 5-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1144 | |
145 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 8-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1145 | |
146 | Allan | 8540 | 2500 | ACEC | 2x37 | 10 | 20 | 13 | 1939 | in 1927 over van de RETM, in 8-1932 gemoderniseerd, van 1938 tot 1939 dienst als reclametram, in 1939 omgebouwd tot ahr. 1146 | |
147 | Allan | 8540 | 2500 | SSW | 2x28 | 10 | 20 | 13 | 1941 | in 1927 over van de RETM, in 4-1932 gemoderniseerd, van 1939 tot 1941 materiaaltransportwagen, in 1941 verbouwd tot ahr. 1147 | |
148 | Allan | 8540 | 2500 | SSW | 2x28 | 10 | 20 | 13 | 1941 | in 1927 over van de RETM, in 7-1932 gemoderniseerd, van 1939 tot 1941 materiaaltransportwagen, in 1941 verbouwd tot ahr. 1148 | |
149 | Allan | 8540 | 2500 | SSW | 2x28 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 6-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1149 | |
150 | Allan | 8540 | 2500 | SSW | 2x28 | 10 | 20 | 13 | 1938 | 8-1947 | in 1927 over van de RETM, in 6-1932 gemoderniseerd, van 1937 tot 1938 bovenleidingmeetwagen, van 1938 tot 1943 reclametram, van 1943 tot 1944 materiaal-transportwagen, van 8-12-1944 tot 25-5-1946 in Duitsland (Bremen), na terugkeer gesloopt |
151 | Allan | 8540 | 2500 | SSW | 2x28 | 10 | 20 | 13 | 1938 | in 1927 over van de RETM, in 4-1932 gemoderniseerd, in 1938 als eerste verbouwd tot ahr. 1151 |
Serie 152-176 en 177-201
De moderniseringen die de RET aan deze RETM serie motorwagens uitvoerde was iets minder ingrijpend dan bij de vorige serie omdat zij al met dwarsbanken waren uitgerust.
Zij werden direct van schaarbeugels voorzien en uiteraard de nieuwe RET kleur.
Alhoewel de oorspronkelijke serie uit twee delen bestond, de 152-176 en de 177-201, werd hierin geen onderscheid gemaakt. Van deze snelste twee-assers uit het materieelbestand werden in 1937 24 stuks gekoppeld tot 12 mechanisch-elektrische eenheden; de 154-158, 165-166, 167-170, 177-178, 179-182, 186-187, 188-191, 189-194, 192-193, 195-196, 198-200 en 199-201. Het jaar daarop volgden nog de eenheden 152-155, 156-157 en 173-174.
Ten gevolge van aanrijdingen volgden nogal wat wisselingen; de 192-193 werd 193-197, de 189-194 werd 180-189 en de 199-201 werd 181-201. In 1940 werden de combinaties 156-157 en 181-201 nog gecombineerd in 156-201. In de jaren 1940 en 1941 werden de combinaties weer ontkoppeld.
De serie is met name in de oorlogsjaren belangrijk geweest in alternatief vervoer.
Een opsomming;
154 1941-1951 goederenvervoer
156 1941-1942 houtvervoer
1942-1943 etenswaren
1943 personendienst
162 1940-1946 bovenleidingmeetwagen en magazijnwagen met een luik in de kopwand voor lang staafmateriaal
168 1954-1957 rangeerwagen werkplaats
171 1940-1946 geldwagen voor het transport van de slarissen
1946-1951 bovenleidingmeetwagen en materiaaltransport
177 1944-1951 goederenvervoer
179 1941-1942 houtvervoer
1942-1943 etenswagen
1943-1944 personendienst
1944-1951 goederenvervoer
1951-1955 bovenleidingmeetwagen
1955-1957 goederenvervoer
186 1942-1944 etenswagen
1944-1946 goederenvervoer
1946-1954 rangeerwagen werkplaats
187 1942-1944 etenswagen
1944-1946 goederenvervoer
188 1942-1944 etenswagen
191 1941-1949 afrekenkantoor in de remise Kralingen
194 1957-1960 rangeerwagen werkplaats
195 1942-1944 etenswagen
In 1942 werden enkele motorrijtuigen omgebouwd tot aanhangrijtuig en vernummerd door een ‘1’ voor het nummer te plaatsen, het waren de 155, 170, 175, 197 en 201, in 1943 gevolgd door de 198.
In 1946 werden de 161, 164, 165, 167, 172-174, 176, 187-189, 193, 196 en 200 verkocht aan de HTM waar ze in de nummering 171-184 terecht kwamen.
In de oorlog zijn eind 1944 de 152, 153, 156, 158, 159, 160, 178, 180 en 183 afgevoerd naar Duitsland en hebben tot 1946 dienst gedaan in Kassel, Offenbach en Wesermunde.
Ter gelegenheid van de “Oriënta Wondertuin” die van 24 juni tot 17 juli 1949 in Diergaarde Blijdorp werd gehouden, reden de 169, 185, 191 en 195 als ‘Oriënt Express’ een ringlijn vanaf de Van Aerssenlaan door de stad.
Het einde van de meeste van de rijtuigen in de serie naderde en in 1949 volgde de sloop van de 152, 153, 156, 159, 160, 178, 180 en 182, in 1951 gevolgd voor de 154, 158, 162, 171, 177, 181 en 183 en in 1955 de 186.
In 1957 werd de 192 omgebouwd tot zandmotorwagen 2403 en de 194 werd in 1964 buiten bedrijf gesteld. De rest van de voertuigen werd in 1957 gesloopt.
Voor foto’s van de serie 152-176 klik hier
Voor foto’s van de serie 177-201 klik hier
nummer | leverancier | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
152 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 9-1949 | in 1927 over van de RETM, in 3-1930 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 155 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 8-12-1944 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
153 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 9-1949 | in 1927 over van de RETM, in 4-1931 gemoderniseerd, van 8-12-1944 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
154 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1941 | 7-1951 | in 1927 over van de RETM, in 3-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 158 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 1941 tot 1951 goederentram met luik in front |
155 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1942 | in 1927 over van de RETM, in 4-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 152 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1155 | |
156 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 9-1949 | in 1927 over van de RETM, in 6-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 157 als snel koppelstel voor stadionvervoer, in 1940 gekoppeld met mr. 201, ontkoppeld 1941, van 1941 tot 1943 transportmotor-wagen, vanaf 1943 weer dienstwagen, van 14-12-1944 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
157 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1955 | 19-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 7-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 156 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld in 1940 |
158 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 7-1951 | in 1927 over van de RETM, in 5-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 154 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 16-1-1945 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
159 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 9-1949 | in 1927 over van de RETM, in 6-1931 gemoderniseerd, van 2-2-1945 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
160 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 9-1949 | in 1927 over van de RETM, in 2-1931 gemoderniseerd, van 14-12-1944 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
161 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 7-1931 gemoderniseerd, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 177 (afvoer 3-1956) |
162 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1940 | 7-1951 | in 1927 over van de RETM, in 11-1930 gemoderniseerd, van 1940 tot 1946 transport/bovenleidingmeetwagen |
163 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1955 | 17-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 4-1930 gemoderniseerd |
164 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 3-1931 gemoderniseerd, van 1944 tot 1946 transportmotorwagen, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 179 (afvoer 1-1952) |
165 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 4-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 166 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 175 (afvoer 3-1956) |
166 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1955 | 20-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 6-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 165 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940 |
167 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 5-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 170 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 184 (afvoer 3-1956) |
168 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1954 | 20-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 3-1930 gemoderniseerd (eerste), van 1954 tot 1957 rangeerwagen CW |
169 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1955 | 18-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 11-1930 gemoderniseerd |
170 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1942 | in 1927 over van de RETM, in 7-1931 gemoderniseerd, in dienst 5-8-1931, in 1937 gekoppeld met mr. 167 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1170 | |
171 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1940 | 7-1951 | in 1927 over van de RETM, in 5-1931 gemoderniseerd, van 1940 tot 1946 geldwagen, van 1946 tot 1951 transport/bovenleidingmeetwagen |
172 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 3-1931 gemoderniseerd, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 180 (afvoer 2-1952) |
173 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 7-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 174 als snel koppelstel met stadionvervoer, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 182 (afvoer 5-1954) |
174 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 4-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 173 als snel koppelstel met stadionvervoer, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 181 (afvoer 3-1956) |
175 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1942 | in 1927 over van de RETM, in 3-1931 gemoderniseerd, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1175 | |
176 | Allan | 9340 | 2500 | BEW | 2x45 | 11,5 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 5-1931 gemoderniseerd, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 176 (afvoer 8-1953) |
nummer | leverancier | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
177 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1944 | 7-1951 | in 1927 over van de RETM, in 3-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 178 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 1944 tot 1951 transportmotorwagen, in 1944 gevorderd |
178 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1946 | 9-1949 | in 1927 over van de RETM, in 2-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 177 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 8-2-1945 tot 22-7-1946 in Duitsland (Bremen) |
179 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1941 | 2-1957 | in 1927 over van de RETM, in 5-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 182 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 1941 tot 1957 transportmotorwagen, (van 1951 tot 1955 tevens bovenleidingmeetwagen) |
180 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1946 | 9-1949 | in 1927 over van de RETM, in 5-1930 gemoderniseerd, in 1939 gekoppeld met mr. 189 als vervanger van mr. 194, ontkoppeld 1941, van 3-2-1945 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
181 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1951 | 7-1951 | in 1927 over van de RETM, in 5-1930 gemoderniseerd, in 1939 gekoppeld met mr. 201 als vervanger van mr. 199, ontkoppeld in 1940, van 6-2-1945 tot 7-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
182 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1946 | 9-1949 | in 1927 over van de RETM, in 12-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 179 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 30-1-1945 tot 7-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
183 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1951 | 7-1951 | in 1927 over van de RETM, in 10-1930 gemoderniseerd, van 2-2-1945 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
184 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1955 | 17-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 4-1930 gemoderniseerd |
185 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1955 | 17-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 12-1930 gemoderniseerd |
186 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1942 | 1954 | in 1927 over van de RETM, in 10-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 187 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 1942 tot 1946 transportmotorwagen, van 1946 tot 1954 Rangeerwagen CW. |
187 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1942 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 7-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 186 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 1942 tot 1946 transportmotorwagen, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 183 (afvoer 8-1953) |
188 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 2-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 191 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 1942 tot 1944 transportmotorwagen, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 171 (afvoer 12-1951) |
189 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 6-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 194 als snel koppelstel voor stadionvervoer, in 1939 gekoppeld met mr. 180, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 178 (afvoer 1-1952) |
190 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1955 | 2-3-1957 | in 1927 over van de RETM, in 6-1930 gemoderniseerd |
191 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1955 | 18-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 7-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 188 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 1941 tot 1949 geldkantoortje rem. Kralingen |
192 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1955 | 3-1957 | in 1927 over van de RETM, in 1-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 193 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld in 1939, in 1957 omgebouwd tot zandmotorwagen 2403 |
193 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 12-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 192 als snel koppelstel voor stadionvervoer, in 1939 gekoppeld met mr. 197, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 173 (afvoer 3-1956) |
194 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1955 | 17-2-1965 | in 1927 over van de RETM, in 8-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 189 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld in 1939, van 1957 tot 1960 rangeerwagen CW |
195 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1955 | 18-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 12-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 196 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 1942 tot 1944 transportmotorwagen |
196 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 9-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 195 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 172 (afvoer 3-1956) |
197 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1942 | in 1927 over van de RETM, in 10-1930 gemoderniseerd, in 1939 gekoppeld met mr. 193 als vervanger van mr. 192, ontkoppeld 1941, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1197 | |
198 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1943 | in 1927 over van de RETM, in 8-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 200 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 1943 omgebouwd tot ahr. 1198 | |
199 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1955 | 17-4-1957 | in 1927 over van de RETM, in 1-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 201 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld in 1939 |
200 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1946 | 7-1946 | in 1927 over van de RETM, in 1-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 198 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 174 (afvoer 5-1954) |
201 | Allan | 9460 | 2500 | SWW | 2x46 | 12 | 18 | 20 | 1942 | in 1927 over van de RETM, in 1-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 199 als snel koppelstel voor stadionvervoer, in 1939 gekoppeld met mr. 181, in 1940 gekoppeld met mr. 156, ontkoppeld 1941, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1201 |
Serie 202-221
Deze laatste RETM serie werd naast de voor de andere series toegepaste moderniseringen ook voorzien van nieuwe onderstellen met een radstand van 3000 mm. In 1930 de 204 en 215 en in 1931 de overige uit de serie. In 1943/1944 werd in een andere manier van in- en uitstappen voorzien, achter in- en vóór uit-stappen, waarvoor deze serie werd ingericht.
De afvoer begon in 1956 met de 212, 213, 216 en 221, in 1957 gevolgd door de 203-206, 208-209, 211, 214-215 en 217-219. In 1963 volgde de 202 en in 1964, de 207. De 218 werd tot 1957 ook nog gebruikt als personeelswagen tussen Charlois en de Centrale Werkplaats en de 220 tenslotte, die nu als museumrijtuig is ingericht, deed voorzien van richtingaanwijzers sinds 1958 dienst als reclametram.
nummer | leverancier | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
202 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 20-12-1963 | in 1927 over van de RETM, 12-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
203 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 18-1-1957 | in 1927 over van de RETM, 3-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
204 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 2-3-1957 | in 1927 over van de RETM, 30-6-1930 na herstel van aanrijdingsschade gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
205 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 2-3-1957 | in 1927 over van de RETM, 14-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
206 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 19-4-1957 | in 1927 over van de RETM, 10-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst, vanaf 7-1949 geen sluitlichten |
207 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 18-2-1965 | in 1927 over van de RETM, 26-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
208 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 19-4-1957 | in 1927 over van de RETM, 11-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
209 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 19-4-1957 | in 1927 over van de RETM, 19-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
210 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | in 1927 over van de RETM, 10-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst, van 1960-1962 rangeermotorwagen, later door de Tramweg Stichting terugverbouwd in oorspronkelijke toestand | |
211 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 16-1-1957 | in 1927 over van de RETM, 10-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
212 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1956 | 8-1956 | in 1927 over van de RETM, 26-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
213 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1956 | 8-1956 | in 1927 over van de RETM, 26-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
214 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 2-3-1957 | in 1927 over van de RETM, 7-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
215 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 16-1-1957 | in 1927 over van de RETM, 15-8-1930 na herstel van aanrijdingsschade gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
216 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 10-11-1955 | 8-1956 | in 1927 over van de RETM, 27-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst, afgevoerd na aanrijding op 10-11-1955 |
217 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 16-1-1957 | in 1927 over van de RETM, 12-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
218 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 2-3-1957 | in 1927 over van de RETM, 11-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst; van 1956 tot 1957 ook gebruikt voor personeelsvervoer tussen Charlois en de Isaäc Hubertstraat |
219 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | 2-3-1957 | in 1927 over van de RETM, in 1928 proefrijtuig met schaarbeugel en optische signaalinrichting (met ahr 364), 27-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
220 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1957 | in 1927 over van de RETM, 6-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst, vanaf 1958-1960 reclametram, van 1960-1970 rangeermotorwagen CW, daarna museumrijtuig Tramweg Stichting | |
221 | Allan | 10430 | 3000 | ACEC | 2x45 | 13 | 21 | 30 | 1956 | 8-1956 | in 1927 over van de RETM, 27-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst |
Bovenstaande rijtuigen zijn uitgebreid beschreven in het artikel over de RETM motorwagens.