Metrotype S, ook wel type SG2/1 (Sneltram Geleed 2 bakken, 1 cabine) genoemd, zijn de metrostellen in de 5400-serie van de Rotterdamse metro. Direct na de levering van de 5300-serie werd de 5400-serie gebouwd; in 2002 werd deze serie geleverd. Treinen van de 5400-serie zijn uiterlijk grotendeels gelijk aan de 5300-serie, maar zijn in tegenstelling tot 5300-treinen ook geschikt om als sneltram te rijden. De serie bestaat uit 18 rijtuigen, genummerd 5401-5418. De metro’s zijn, behalve de pantograaf, railremmen, zandstrooiers, alarmlichten/richtingaanwijzers en extra zijruiten in de cabine, gelijk aan de tweede levering van de 5300-serie. Als metro kan deze serie ook gekoppeld rijden met de 5300-serie.
De rijtuigen zijn aangeschaft vanwege de komst van de Beneluxlijn en ter vervanging van stellen uit de 5100-serie. In het begin werden de rijtuigen dan ook zowel op de Calandlijn (tegenwoordig lijn A, B en C), als op de Erasmuslijn (tegenwoordig lijn D) ingezet. Nadat de opening van Beneluxlijn eind 2002 werden alle rijtuigen ingezet op de lijnen A, B en C, in het bijzonder lijn C. Inzet op lijn D bleef ook voorkomen, eventueel gecombineerd met stellen uit de 5300-serie.
Midlife revisie
Naast de midlife revisie van de rijtuigen uit de 5300-serie, is men ook begonnen met de 5400-serie rijtuigen. Hiervoor is op 18 juli 2014 als eerste de 5401 naar de Centrale Werkplaats aan de Kleiweg overgebracht. Inmiddels hebben alle rijtuigen hun midlife revisie ondergaan. Met de komst van R-net is de kleurstelling van de gereviseerde metro’s gebaseerd op de oorspronkelijke kleurstelling van het Amsterdamse LHB- en M5-materieel: zilvergrijs met rode deuren, inclusief bestickering conform de huisstijl van R-net. Bij deze serie is dit aangevuld met RET-logo’s. [bron: Wikipedia]
Terug naar de RET Metro homepage klik hier.