3.14 REMISE HILLEDIJK
Ook voor de in gebruik te nemen metrolijn in Rotterdam was uiteraard een remise annex werkplaats nodig. Voor deze remise werd een locatie gevonden aan de Hilledijk, ongeveer op dezelfde plaats waar destijds de grote ronde locomotievenloods van het depot Feijenoord van de spoorwegen had gestaan. Omdat na de opening van de metro op de Linker Maasoever een van het overige tramnet gescheiden tramlijn zou worden geëxploiteerd werd deze remise ontworpen voor gecombineerd (tram en metro)gebruik.
De bouw van deze remise en het bijbehorende emplacement startte op 11 mei 1964 en precies twee jaar later was de bouw afgerond, waarna het complex op 8 mei 1966 in gebruik kon worden genomen. Het gehele complex had een lengte van 1200 m en een grootste breedte van 65 m.
Het remisegebouw was 234 m lang en 37 m breed en telde inpandig 4 tramsporen, één gecombineerd metro/tramspoor met een wielen-draaibank en twee metrosporen. Deze zeven sporen waren over een lengte van 120 m op stalen jukken geplaatst, zodat in feite één enorme werkkuil ontstond.
De trams vonden aanvankelijk onderdak in de remise, de metrostellen werden opgesteld op opstelsporen in open lucht en kwamen uitsluitend binnen voor het uitvoeren van onderhoud of herstellingen.