Naarmate de tweede wereldoorlog vorderde werden door de bezetter steeds meer materialen in beslag genomen, gevorderd, voor eigen gebruik, maar zeker ook voor de Duitse industrie.
Vanaf eind 1944 werden echter ook trams gevorderd die op transport naar verschillende Duitse steden werden gesteld.
OVERZICHT
2-assige motorrijtuigen: 127, 150, 152, 153, 156, 158, 159, 160, 178, 180, 181, 182, 183
4-assige motorrijtuigen: 436, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447, 448, 449, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 457, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469
2-assige aanhangrijtuigen; 1128, 1129, 1130, 1131, 1132, 1133,
1351, 1352, 1353, 1354, 1355, 1356, 1357, 1358, 1359, 1360, 1361
4-assige aanhangrijtuigen; 1001, 1002, 1003, 1004
werkwagen: 2201 (railreiniger).
1e transport op 12 december 1944 vanaf de Ceintuurbaan (5 rijtuigen).
2e transport op 22 december (7 rijtuigen)
Op 31 december zijn 6 2-assers, 14 4-assers, 8 aanhangrijtuigen en de railreiniger vertrokken.
Verdere transporten vinden plaats in januari en als laatste op 9 februari 1945.
Motorrijtuigen 442, 450, 457 en 463 vertrekken op 4-1-1945 per lichter van Rotterdam naar Emden; aldaar niet uitgeladen en op 10 juli 1945 weer in Rotterdam teruggekeerd.
In Bremen hebben dienstgedaan de 2-assers 127 en 150 en de 2-assige aanhangrijtuigen 1128, 1129, 1351, 1352, 1353, 1355, 1357 en 1358 en railreiniger 2201.
Alsmede de 4-assers en 4-assige aanhangers:
436, 437, 438, 439, 440, 441, 444, 446, 447, 449, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 458, 459, 460, 461, 462, 464, 465, 467, 468, 469 en 1001, 1002, 1003 en 1004.
In Dortmund hebben gereden de 443, 445, 448 en 466.
Naar Kassel zijn vervoerd de 2-assige motorrijtuigen: 152, 153, 156, 158, 159, 160, 180, 181, 182 en 183 alsmede de aanhangrijtuigen; 1359, 1360, 1361
Naar Offenbach de aanhangrijtuigen 1130, 1131, 1132 en 1133.
Naar Wesermünde de aanhangrijtuigen 1354 en 1356.
De 453 is niet teruggekeerd
De 445 is in juli 1946 afgevoerd, de 460 en 461 zijn in januari 1947 afgevoerd.
De 1352 is in september 1946 afgevoerd en de 1128-1133 zijn in augustus 1947 afgevoerd.
Ook de 127 en de 150 zijn na hun terugkeer in augustus 1947 gesloopt.
Op de website van de KVG (Kassel) is te lezen:
“Die KVG leistet in diesem Jahr (1945) RM 312.550,– an die Bremer Straßenbahn AG für aus Holland zu liefernde Trieb- und Beiwagen. Aufgrund der Kriegswirren kommt es nicht mehr zur Auslieferung der bestellten Fahrzeuge.”
De sterke indruk bestaat echter dat dit een stukje geschiedvervalsing betreft omdat de Strassenbahn Kassel AG er de voorkeur aan geeft de oorlogsactiviteiten te vergeten.
Overigens blijken de RET-trams in Kassel niet in de bestaande dienstregeling te hebben gereden, maar gebruikt te zijn voor rangeren en andere vervoerstaken.
2-assige motorrijtuigen:
127 Bremen; na terugkeer gesloopt (de 127 staat niet als zodanig in RLD lijst)
150 Bremen; na terugkeer gesloopt (de 150 staat niet als zodanig in RLD lijst)
152 Kassel
153 Kassel
156 Kassel
158 Kassel
159 Kassel
160 Kassel
178 Bremen
180 Kassel
181 Kassel
182 Kassel
183 Kassel
2-assige aanhangrijtuigen:
1128 Bremen, na terugkomst gesloopt
1129 Bremen; na terugkomst gesloopt (de 1129 staat niet als zodanig in de RLD lijst)
1130 Offenbach; na terugkomst 1947, gesloopt
1131 Offenbach; na terugkomst 1947, gesloopt
1132 Offenbach; na terugkomst 1947, gesloopt
1133 Offenbach; na terugkomst 1947, gesloopt
1351 Bremen
1352 Bremen, alleen onderstel terug; gesloopt
1353 Bremen
1354 Wesermünde/Bremerhafen
1355 Bremen
1356 Wesermünde/Bremerhafen
1357 Bremen
1358 Bremen
1359 Kassel
1360 Kassel
1361 Kassel
4-assige motorrijtuigen:
436 Bremen
437 Bremen
438 Bremen
439 Bremen
440 Bremen
441 Bremen
442 In binnenvaartschip Jo Marie gekomen tot Emden; terug 10-7-1945
443 Dortmund
444 Bremen
445 Dortmund; alleen onderstellen terug te vinden.
446 Bremen
447 Bremen
448 Dortmund
449 Bremen
450 In binnenvaartschip Jo Marie gekomen tot Emden; terug 10-7-1945
451 Bremen
452 Bremen
453 Bremen; niet meer terug te vinden; gebombardeerd
454 Bremen
455 Bremen
456 Bremen
457 In binnenvaartschip Jo Marie gekomen tot Emden; terug 10-7-1945
458 Bremen
459 Bremen
460 Bremen; alleen onderstellen en bodemplaat terug; gesloopt
461 Bremen; alleen onderstellen en bodemplaat terug; gesloopt
462 Bremen
463 In binnenvaartschip Jo Marie gekomen tot Emden; terug 10-7-1945
464 Bremen
465 Bremen
466 Dortmund
467 Bremen
468 Bremen
469 Bremen
4-assige aanhangrijtuigen
1001 Bremen
1002 Bremen
1003 Bremen
1004 Bremen
Werkwagen
Railreiniger 2201 Bremen
Bovenstaand overzicht is conform de RLD lijst met uitzondering van de opmerkingen (127, 150, 151, 1127, 1129). De uit Bremen teruggekeerde rijtuigen zijn herkenbaar door de toevoeging van een ‘R’ achter het wagennummer.
Overzicht gevorderd en vernield busmaterieel
Nummer | Prov./Tijd. | Chassismerk | Carr.merk | Bouwj. | In dienst | uit dienst | afvoer | naar bedr. | Opmerkingen |
1 | H-65189 | Krupp | Werkspoor | 1928 | 1928 | 26-6-1942 | 8-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1937: 28/12/205; 1940-06-06 tem 1941-01-23: tijd. buitendienst; 1941-04-26 tem 1942-06-26: tijd. |
4 | H-65192 | Krupp | Werkspoor | 1928 | 1928 | 14-5-1940 | “vernield bombardement | 1937: 28/12/205 | |
11 | H-65199 | Krupp | Allan | 1928 | 1928 | 26-6-1942 | 1944-09 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1937: 28/12/205; 1940-06-22 tem 1941-01-23: tijd. buitendienst; Kromhout-diesel overgeplaatst in |
12 | H-65200 | Krupp | Allan | 1928 | 1928 | 26-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1937: 28/12/205; 1940-06-06 tem 1941-01-23: tijd. buitendienst; 1942-1944 gevorderd door DW vo, |
13 | H-65201 | Krupp | Allan | 1931 | 1940 | 26-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | carrosserie ex RET 47; 1940-06-06 tem 1941-01-23: tijd. buitendienst; 1941-04-26 tem 1942-06-26 |
14 | H-65202 | Krupp | Allan | 1928 | 1928 | 26-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1937: 28/12/205; 1940-06-20 tem 1941-01-23: tijd. buitendienst; Kromhout-diesel overgeplaatst in |
15 | H-74894 | Krupp | Werkspoor | 1929 | 1929 | 26-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1937: 28/12/205; 1940-06-06 tem 1941-01-23: tijd. buitendienst; 1942-1944 gevorderd door DW vo, |
17 | H-74896 | Krupp | Allan | 1931 | 1940 | 26-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1940-06-06 tem 1941-01-23: tijd. buitendienst; 1942-1944 gevorderd door DW voor tijdelijk gebruik |
18 | H-74897 | Krupp | Werkspoor | 1929 | 1929 | 14-5-1940 | ‘verbrand bij bombardement | 1937: 28/12/205 | |
19 | H-74898 | Krupp | Werkspoor | 1929 | 1929 | 26-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1937: 28/12/205; 1941-04-26 tem 1942-06-26: tijd. buitendienst; 1942-1944 gevorderd door DW vo |
60 | HZ-28997 | ARM-MAN | Verheul | 1936 | 1936 | 1942 | .Gevorderd | 1937: 42/03 | |
66 | HZ-42828 | Kromhout | Verheul | 1937 | 1937 | 1942 | *Gevorderd | 1940: 34/11 | |
67 | HZ-42829 | Kromhout | Verheul | 1937 | 1937 | 14-5-1940 | ‘vernield bombardement | 1940: 34/11 | |
68 | HZ-48678 | Ford | Verheul | 1938 | 1938 | 1942 | *Gevorderd | ||
70 | HZ-48680 | Ford | Verheul | 1938 | 1938 | 1942 | *Gevorderd | ||
81 | HZ-53542 | Kromhout | Verheul | 1939 | 1939 | 1944 | *Gevorderd | ||
97 | H-81713 | Kromhout | Verheul | 1940 | 1940 | 1942 | *Gevorderd | ||
98 | H-81714 | Kromhout | Verheul | 1939 | 1939 | 14-5-1940 | vernield; restant VAVO | ||
99 | HZ-54563 | Kromhout | Verheul | 1939 | 1939 | 14-5-1940 | *vernield bombardement | ||
2 | H-74907 | Krupp | Allan | 1929 | 1941 | 20-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1942-1944 gevorderd door DW voor tijdelijk gebruik |
4 | H-74900 | Krupp | Allan | 1929 | 1941 | 26-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | Kromhout-diesel overgeplaatst in RET 132; 1941-04-26 tem 1942-06-26: tijd. buitendienst; 1942-1 |
6 | H-74904 | Krupp | Allan | 1929 | 1941 | 26-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1940-06-06 tem 1941-01-23: tijd. buitendienst; 1941-04-26 tem 1942-06-26: tijd. buitendienst; 1942 |
18 | H-86937 | Krupp | Allan | 1931 | 1941 | 26-6-1942 | 7-9-1944 | *Gevorderd Deutsche Wehrmacht | 1942-1944 gevorderd door DW voor tijdelijk gebruik |
A | ? | Opel | Quist | 1934 | 1941 | 14-5-1940 | *vernield bombardement | ||
B | ? | Chevrolet | Quist | 1934 | 1940 | 14-5-1940 | *vernield bombardement | ||
C | ? | Chevrolet | Quist | 1934 | 1940 | 14-5-1940 | *vernield bombardement | ||
D | ? | Opel | Ouist | 1936 | 1939 | 14-5-1940 | *vernield bombardement | ||
E | ? | Chevrolet | Quist | 1937 | 1940 | 14-5-1940 | *vernield bombardement | ||
43 | HZ-69137 | Chevrolet | Den Oudsten & Domburg | 1939 | 1941 | 1943 | *Gevorderd | ||
44 | HZ-69138 | Chevrolet | Den Oudsten & Domburg | 1939 | 1941 | 1942 | *Gevorderd | ||
45 | HZ-69139 | Chevrolet | Den Oudsten & Domburg | 1939 | 1941 | 1942 | *Gevorderd |