RET rijtuigserie 2001-2060 en 2101-2153
Serie 2001-2060
Om de inmiddels verschenen TramPlus-lijnen met eigentijds materieel te kunnen rijden en tegelijk de inmiddels verouderde
ZGT 4/6-trams 801 – 850 te kunnen vervangen, plaatste de RET in het begin van deze eeuw een bestelling van zestig lagevloertrams bij het Franse Alstom. De Rotterdamse versie van de Citadis, die na de komst van de later afgeleverde tweede serie Citadis-1 wordt genoemd, bestaat uit vijf delen, waarvan het tweede en vierde deel zwevende tussenbakken zijn. De rijtuigen werden geheel modulair gebouwd: alle onderdelen werden afzonderlijk gefabriceerd, waarna hieruit binnen een tijdsbestek van vier dagen een complete tram kon worden opgebouwd. De hoogte van de vloer van de ruim 31 meter lange rijtuigen bedraagt over de gehele lengte 320 mm. De beide buitenste draaistellen bevatten elk twee motoren met een vermogen van 105 kW; het middelste draaistel is een loopdraaistel.
Bij aflevering boden de 2001 – 2060 plaats aan 63 zittende en 118 staande passagiers, die het rijtuig via een viertal dubbele deuren konden verlaten.
Nadat de eerste rijtuigen van deze serie in augustus in augustus 2003 in bedrijf waren gesteld, openbaarden zich vele kinderziekten, die uiteenliepen van abnormale slijtage van de wielbanden en de wielflenzen tot haperende elektronica. Regelmatig moesten de nieuwe trams weer langdurig naar de Centrale Werkplaats worden teruggestuurd en zo ontstond zeker bij de later afgeleverde wagens, die soms wat al te voortijdig ter beschikking van de afdeling Vervoer waren gesteld, niet zelden een duidelijk verschil tussen de data waarop de wagens vrijgegeven waren en de data waarop de wagens uiteindelijk storingsvrij in dienst konden worden gesteld. Een en ander heeft zelfs geleid tot een tijdelijke afnamestop, waardoor de 2037, 2038 en 2040 – 2049 noodgedwongen een aantal maanden op een terrein in Moerdijk moesten worden opgeslagen.
Vanaf 2014 hebben de rijtuigen een midlife-revisie ondergaan. Binnen vier weken zijn zij naar het voorbeeld van de Citadis-2 rijtuigen voorzien van een verbeterde vering, stoelen met bekleding en topkoeling. Ook krijgen ze bestemmingsaanduidingen met LED’s en informatiepanelen. Tenslotte werd vanaf 2020 ook de striping aangepast waarbij de brede groene baan werd vervangen door een blauwe.
Overigens heeft de serie per 10 maart 2014 afscheid moeten nemen van rijtuig 2035 nadat deze ernstig in aanvaring was gekomen met rijtuig 2029.
Overzicht fotogalerijen Citadis serie 2001-2060:
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2001-2030 voorzien van reclame, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2031-2060 voorzien van reclame, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2001-2004, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2005-2010, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2011-2020, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2021-2030, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2031-2040, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2041-2050, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2051-2060, klik hier.
Voor de rijtuigen van deze serie betrokken bij incidenten, klik hier.
nummer | leverancier | type | lengte | radstand | motor | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | aflevering | in dienst | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 15-11-2002 | 31-5-2003 | afgeleverd aan de Hilledijk, op 25-8-2003 echt in dienst, op 13-10-2003 terug naar Alstom voor aanpassingen, op 17-12-2004 wederom afgeleverd en in 8-2005 weer in dienst. Midlife revisie 8-2016. | ||||
2002 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 30-1-2004 | 18-2-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, na botsproeven in Wenen moest het rijtuig bijna geheel nieuw worden opgebouwd. Midlife revisie 5-2016. | ||||
2003 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 17-7-2003 | 31-7-2003 | afgeleverd aan de Hilledijk, ging eerst naar de klimaatkamer in Wenen, op 25-8-2003 echt in dienst, midlife revisie 3-2015 | ||||
2004 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 30-5-2003 | 20-6-2003 | afgeleverd aan de Hilledijk, op 27-8-2003 echt in dienst. Midlife revisie 1-2016. | ||||
2005 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 13-6-2003 | 27-6-2003 | afgeleverd aan de Hilledijk, op 27-8-2003 echt in dienst. Midlife revisie 9-2015. | ||||
2006 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 4-7-2003 | 29-7-2003 | afgeleverd aan de Hilledijk, op 27-8-2003 echt in dienst, midlife revisie 9-2014 | ||||
2007 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 7-8-2003 | 19-8-2003 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, op 27-8-2003 echt in dienst. Midlife revisie 8-2015. | ||||
2008 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 13-8-2003 | 27-8-2003 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, van 1-2004 tot 8-2005 buiten dienst wegens brandschade op het dak. Midlife revisie 3-2016. | ||||
2009 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 26-8-2003 | 25-9-2003 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 3-2015 | ||||
2010 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 15-9-2003 | 8-10-2003 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 2-2016. | ||||
2011 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 24-9-2003 | 7-10-2003 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 4-2016. | ||||
2012 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 9-10-2003 | 22-10-2003 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 10-2015. | ||||
2013 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 1-11-2003 | 10-12-2003 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 6-2016. | ||||
2014 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 31-10-2003 | 15-12-2003 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 7-2015. | ||||
2015 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 11-12-2003 | 8-1-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 12-2014 | ||||
2016 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 10-12-2003 | 29-12-2003 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 9-2015. | ||||
2017 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 8-12-2003 | 13-1-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 8-2014. | ||||
2018 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 19-12-2003 | 19-1-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 6-2015 | ||||
2019 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 30-12-2003 | 23-1-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 3-2014, 6-2014 nieuwe stoelen. | ||||
2020 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 6-1-2004 | 30-1-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 9-2015. | ||||
2021 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 21-1-2004 | 2-2-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 6-2016. | ||||
2022 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 28-1-2004 | 6-2-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 4-2014 | ||||
2023 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 6-2-2004 | 13-2-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 8-2014 | ||||
2024 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 10-2-2004 | 27-2-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 1-2015. | ||||
2025 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 17-2-2004 | 27-2-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 5-2015. | ||||
2026 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 20-2-2004 | 22-3-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, imidlife revisie 4-2014 | ||||
2027 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 25-2-2004 | 23-3-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 6-2014 | ||||
2028 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 27-2-2004 | 7-7-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 7-2014 | ||||
2029 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 4-3-2004 | 22-3-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, op 10 maart 2014 buiten dienst na aanrijding met 2035 (en 2018 ), 10-2014 voorste twee delen samengevoegd met achterste drie delen 2035, tevens midlife revisie. | ||||
2030 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 9-3-2004 | 5-7-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 11-2014 | ||||
2031 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 10-3-2004 | 8-7-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 11-2014 | ||||
2032 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 16-3-2004 | 16-4-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 3-2016. | ||||
2033 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 24-3-2004 | 24-5-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 5-2015 | ||||
2034 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 23-3-2004 | 16-4-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 2-2014, 6-2014 nieuwe stoelen | ||||
2035 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 1-4-2004 | 19-4-2004 | 3-2014 | 10-2014 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, op 10 maart. 2014 buiten dienst na aanrijding met 2029 | ||
2036 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 7-5-2004 | 19-5-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, imidlife revisie 6-2014 | ||||
2037 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 17-8-2004 | 26-8-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 3-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 1-2016. | ||||
2038 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 18-8-2004 | 2-9-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 19-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 2-2015. | ||||
2039 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 31-3-2004 | 24-5-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 4-2015. | ||||
2040 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 20-8-2004 | 2-9-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 23-2-2005 storingsvrij in dienst, midlife revisie 10-2014 | ||||
2041 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 21-8-2004 | 1-9-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 3-11-2004 storingsvrij in dienst, midlife revisie 9-2014 | ||||
2042 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 24-8-2004 | 24-9-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 10-2015. | ||||
2043 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 25-8-2004 | 4-9-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 19-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 2-2016. | ||||
2044 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 31-8-2004 | 29-9-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, na aanrijding met 2050 op 11-3-2009 in 9-2009 weer in dienst. Midlife revisie 8-2015. | ||||
2045 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 1-9-2004 | 16-9-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 19-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 2-2016. | ||||
2046 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 7-9-2004 | 16-9-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 15-11-2004 storingsvrij in dienst, midlife revisie 2-2015 | ||||
2047 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 8-9-2004 | 16-9-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 10-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 1-2016. | ||||
2048 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 14-9-2004 | 5-10-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 6-2016. | ||||
2049 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 1-7-2004 | 20-7-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 4-2015. | ||||
2050 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 10-8-2004 | 7-12-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, voorzien van permanent magneetmotoren. Midlife revisie 11-2015. | ||||
2051 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 8-7-2004 | 20-7-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 24-9-2004 storingsvrij in dienst, midlife revisie 7-2015 | ||||
2052 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 9-7-2004 | 27-7-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 24-9-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 7-2016. | ||||
2053 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 14-7-2004 | 22-7-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 24-9-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 8-2016. | ||||
2054 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 26-7-2004 | 24-8-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 5-2014 | ||||
2055 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 29-7-2004 | 10-8-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 7-2014 | ||||
2056 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 28-7-2004 | 4-8-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 17-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 11-2015. | ||||
2057 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 4-8-2004 | 11-8-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 12-2014 | ||||
2058 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 12-10-2004 | 21-10-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 1-2015 | ||||
2059 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 28-10-2004 | 10-11-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 6-2015 | ||||
2060 | Alstom | type Citadis 302B | 31310 | 4x105 | 37,7 | 63 | 118 | 3-12-2004 | 29-12-2004 | afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 12-2015. |
Serie 2101-2153
Om ook de resterende trams van de serie 800 en tevens de serie 701 – 750 te kunnen vervangen, bestelde de RET in de zomer van 2007 opnieuw een grote serie Citadis-trams bij Alstom, die vanaf maart 2011 onder de nummers 2101 – 2153 in dienst zouden komen. Om dit materieel ook op de traditionele tramlijnen 4, 7 en 8 te kunnen laten rijden, werden de kopbakken 230 mm korter gemaakt, zodat de rijtuigen minder ruimte in de bogen nodig hebben. Een en ander in afwachting van spooraanpassingen en de toepassing van verkeerslichtinstallaties.
Hoewel deze Citadis-2 trams uiteraard een sterke gelijkenis vertonen met hun eerder afgeleverde soortgenoten, zijn er toch wel de nodige verschillen tussen de beide series aan te wijzen, Naast belangrijke wijzigingen in de elektrische installatie zijn de 2101 – 2153 namelijk van een topkoeling voorzien, waarmee in de zomer de temperatuur in de passagiersruimte een aantal graden lager kan worden gehouden dan de buitentemperatuur. Als gevolg hiervan konden de ventilatieraampjes in het reizigerscompartiment komen te vervallen. De harde polyester stoelen uit de eerste serie zijn hier vervangen door stoelen met een zachte bekleding van kunstleer. Ook aan de indeling werd het een en ander veranderd: zo kwam de schuin achterwaarts tegen het bestuurderscompartiment geplaatste stoel te vervallen en werden op twee plaatsten enkele stoelen verwijderd om meer ruimte voor kinderwagens te scheppen. Tevens zijn in de rijtuigen beeldschermen geplaatst waarop reclamefilmpjes worden afgewisseld met videobeelden uit het rijtuig. Nieuw zijn tenslotte de oranje LED lijn- en bestemmingsaanduidingen buiten het rijtuig, die een verbetering vormen ten opzichte van de LCD-schermen van de eerste serie, alsmede de opvallende ruitenwisser aan de achterzijde van de trams.
Nieuwe technieken
RET experimenteert met een aantal nieuwe technologieën voor trams om de verkeersveiligheid en het comfort te verbeteren en het onderhoud te vergemakkelijken. Sinds april 2022 rijdt een tram rond waarin allerlei technieken zijn ingebouwd om ze zo ook echt in de praktijk te testen. Via QR-codes in de tram kunnen reizigers en personeel laten weten wat ze ervan vinden.
Het gaat om voertuig 2149, dat ingezet kan worden kan worden op alle tramlijnen. De tram is omgebouwd tot proeftuin. Zo is het voertuig uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Ook is er een techniek om de lichtinval af te buigen zodat de trambestuurders minder last hebben van weerkaatsing in de voorruit. Om beter te kunnen bepalen wanneer onderhoud nodig is, zijn er sensoren aangebracht die de tandwielkasten en airco’s monitoren.
Led-verlichting
Met oog op een snellere doorstroming en meer veiligheid voor de reizigers heeft de tram verder een led-strip bij de deuren die groen knippert als de deuren openen en open staan en rood bij het sluiten en als de deuren dicht zijn. De meeste zitplaatsen hebben een blauwe bekleding, maar er zijn ook een aantal rode stoelen. Die zijn bestemd voor mensen met een lichamelijke beperking. Door de afwijkende kleur zijn die plekken makkelijker te vinden. Ook zijn de stoelen vervangen.
De komende maanden komen er nog meer nieuwe snufjes bij. De RET gaat bijvoorbeeld onderzoeken wat het effect is van verschillende kleuren led-licht in plaats van tl-licht. Op de kop van de tram wordt extra ledverlichting aangebracht om het voertuig beter zichtbaar in het verkeer te maken. Op de planning staat verder nog een proef met het weergeven van reizigersinformatie in Augmented Reality. Daarnaast wil de RET bekijken of het ADAS-systeem ook gekoppeld kan worden aan het besturingssysteem, zodat ADAS niet alleen signaleert maar ook kan ingrijpen.
QR-codes
Het vervoersbedrijf wil ook graag weten wat reizigers en medewerkers vinden van de innovaties. Daarom komen er QR-codes in de tram waarmee beide groepen hun mening kunnen geven of zelf suggesties kunnen doen
Financiering van de proef komt uit meerdere bronnen. Een deel wordt betaald via het Innovatiefonds van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Ook leveranciers dragen bij. Ze krijgen de mogelijkheid om in de tram samen met de RET te werken aan de ontwikkeling van innovaties. Een ander deel komt uit reguliere onderhoudsgelden.Motorrijtuig 2149 is in april 2022 voorzien van rood-groene ledstrips bij de deuren om het in/uitstappen te versnellen en het interieur werd voorzien van nieuwe stoelen.
Voor foto’s van deze serie klik hier.
nummer | voertuig | leverancier | type | lengte | uurvermogen | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | aflevering | in dienst | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2101 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 25-1-2012 | 29-2-2012 | |
2102 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 23-6-2010 | 30-3-2011 | |
2103 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 17-11-2011 | 5-1-2012 | |
2104 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 11-10-2010 | 30-3-2011 | |
2105 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 9-11-2011 | 12-12-2011 | |
2106 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 8-8-2011 | 29-8-2011 | |
2107 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 25-3-2011 | 21-4-2011 | |
2108 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 26-1-2011 | 30-3-2011 | |
2109 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 23-2-2011 | 21-4-2011 | |
2110 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 11-4-2011 | 10-5-2011 | |
2111 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 29-4-2011 | 20-5-2011 | |
2112 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 17-5-2011 | 11-6-2011 | |
2113 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 20-10-2011 | 10-11-2011 | |
2114 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 20-9-2011 | 10-10-2011 | |
2115 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 19-9-2011 | 4-10-2011 | |
2116 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 8-9-2011 | 4-10-2011 | |
2117 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 28-7-2011 | 1-9-2011 | |
2118 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 8-7-2011 | 1-8-2011 | |
2119 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 11-3-2011 | 21-4-2011 | |
2120 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 17-6-2011 | 21-7-2011 | |
2121 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 7-6-2011 | 30-8-2011 | |
2122 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 27-5-2011 | 11-6-2011 | |
2123 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 9-5-2011 | 31-5-2011 | |
2124 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 25-5-2011 | 21-6-2011 | |
2125 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 20-6-2011 | 28-7-2011 | |
2126 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 24-6-2011 | 13-7-2011 | |
2127 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 4-7-2011 | 29-7-2011 | |
2128 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 29-7-2011 | 12-8-2011 | |
2129 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 11-8-2011 | 2-9-2011 | 12-2020 weer in dienst na schadeherstel bij Alstom te Braunschweig van botsing met 2131 in 9-2018 |
2130 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 1-9-2011 | 26-9-2011 | |
2131 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 28-9-2011 | 31-10-2011 | |
2132 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 12-10-2011 | 3-11-2011 | |
2133 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 12-10-2011 | 10-11-2011 | |
2134 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 24-10-2011 | 23-11-2011 | |
2135 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 7-11-2011 | 12-12-2011 | |
2136 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 22-11-2011 | 20-12-2011 | |
2137 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 30-11-2011 | 22-12-2011 | |
2138 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 8-12-2011 | 26-1-2012 | |
2139 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 15-12-2011 | 24-1-2012 | |
2140 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 21-12-2011 | 2-2-2012 | |
2141 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 6-1-2012 | 28-2-2012 | |
2142 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 27-1-2012 | 16-2-2012 | |
2143 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 6-2-2012 | 29-2-2012 | |
2144 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 14-2-2012 | 20-3-2012 | |
2145 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 2-3-2012 | 15-3-2012 | |
2146 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 23-3-2012 | 11-4-2012 | |
2147 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 9-3-2012 | 27-3-2012 | |
2148 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 16-3-3012 | 29-3-2012 | |
2149 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 20-3-2012 | 12-4-2012 | |
2150 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 28-3-2012 | 24-4-2012 | |
2151 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 5-4-2012 | 3-5-2012 | |
2152 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 28-6-2012 | 18-7-2012 | |
2153 | emr | Alstom | Citadis 302B | 30850 | 4x105 | 39,6 | 56 | 124 | 14-9-2012 | 23-11-2012 |