DATUM | LIJN | LIJNENLOOP | LIJNINFO | REMISE | BIJZONDERHEDEN |
22-10-1923 | 15 | Ingesteld: Goudschesingel (overloopwissel bij Hugo de Grootstraat) – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug (kopeindpunt aan o.z. brug). | lijnkleur: groen-geel. | Hillegersberg (Kootschekade), | |
22-12-1923 | 15 | Verlengd, volledig traject is nu: Goudschesingel (overloopwissel bij Hugo de Grootstraat) – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein (kopeindpunt). | |||
31-5-1924 | 15 | Verlengd: Goudschesingel (overloopwissel bij Hugo de Grootstraat) – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). | |||
23-9-1924 | 15 | Noordelijk traject gewijzigd, volledige route is nu: Linker Rottekade (kopeindpunt bij Zaagmolenbrug) – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). | Met deze wijziging vervalt trajectgedeelte Goudschesingel tussen Hugo de Grootstraat en Jonker Fransstraat. | ||
15-12-1924 | 15 | Kleine verlenging: langs Linker Rottekade tot bij Paradijslaan (overloopwissel). | |||
24-12-1924 | 15 | Kleine verlenging: met lus Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan – Crooswijk (Rusthoflaan) (terug: Rusthoflaan – Kerkhoflaan – Linker Rottekade). | |||
3-5-1927 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Kruisstraat – Kruiskade via Stationsplein – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel) – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – ’s-Gravendijkwal – 1e Middellandstraat. | |||
29-6-1927 | 15 | Normaal traject via Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat hersteld. | |||
1-8-1929 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met asfalteren Stationsweg via Slagveld – gehele Diergaardelaan – Stationsplein. | |||
5-9-1929 | 15 | Normaal traject via Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein hersteld. | Sporen Diergaardelaan tussen Stationsweg en Stationsplein/Kruisstraat worden direct opgebroken. | ||
1-7-1934 | 15 | Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Crooswijk (Rusthoflaan) – Rusthoflaan – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. van brug). | Traject Middellandplein – Spangen vervalt hiermee, nu onderdeel van lijn 16. | ||
1-7-1936 | 15 | Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld –Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. brug). | |||
1-9-1937 | 15 | Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Crooswijk (Rusthoflaan) – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. brug). Traject Avenue Concordia – Schiekade bij Slagveld vervalt hiermee. Tussen Avenue Concordia en Spoorsingel is lijn 22 teruggekeerd | Delfshaven (Nieuwe Binnenweg) | ||
21-3-1939 | 15 | Verlegd: richting Ruigeplaatbrug via 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan in plaats van 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan. | |||
15-4-1939 | 15 | Verlegd: richting Crooswijk via Claes de Vrieselaan – Middellandplein – 1e Middellandstraat in plaats van Claes de Vrieselaan – Schietbaanlaan – ’s-Gravendijkwal. | Sporen Schietbaanlaan worden al snel opgebroken. | ||
2-11-1939 | 15 | Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein in plaats van Schiebrug. | |||
10-5-1940 | 15 | in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt. | |||
7-6-1940 | 15 | Heringesteld: Crooswijk (Rusthoflaan) – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Slagveld – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. brug). | Delfshaven (Nieuwe Binnenweg). | ||
22-7-1940 | 15 | Verlegd: via Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade in plaats van Slagveld – Coolsingel – Kruiskade. | |||
20-6-1943 | 15 | Verlegd: richting Ruigeplaatbrug via nieuwe Kruisstraat. | |||
25-6-1943 | 15 | Verlegd: richting Crooswijk via nieuwe Kruisstraat. | |||
30-8-1943 | 15 | Verlegd: via nieuwe Stationsweg. | |||
29-11-1943 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden onder sporen G.J. de Jonghweg via Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen. | |||
13-12-1943 | 15 | Normaal traject via Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen hersteld. | |||
25-12-1943 | 15 | Beperking exploitatie: in verband met beperking stroomverbruik op zon- en feestdagen ingekort tot traject Crooswijk – Parksluizen (eindpuntlus Droogleever Fortuynplein, standplaats G.J. de Jonghweg bij Coolhavenbrug). | |||
23-2-1944 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden onder tramsporen G.J. de Jonghweg via Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen. | |||
13-3-1944 | 15 | Normaal traject via Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen hersteld. | |||
14-9-1944 | 15 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen. | |||
8-10-1944 | 15 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen. | |||
14-10-1944 | 15 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren. | |||
10-11-1944 | 15 | Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam. | |||
13-11-1944 | 15 | Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren. | |||
29-11-1944 | 15 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur. | |||
1-12-1944 | 15 | Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening. | |||
16-8-1945 | 15 | Heringesteld: Crooswijk (Rusthoflaan) – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Hofplein – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. brug). | Hillegersberg (Kootschekade). | ||
4-9-1945 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met verwijderen betonmuren G.J. de Jonghweg (verdedigingswerken) via Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen. | |||
7-9-1945 | 15 | Normaal traject via Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen hersteld. | |||
19-7-1947 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met aanleg collecteur-riool door binnenstad via hulpsporen Kruisstraat. | Wanneer deze verlegging weer ongedaan is gemaakt is niet bekend. | ||
3-6-1948 | 15 | Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein. | |||
10-3-1949 | 15 | Verlegd: richting Ruigeplaatbrug via nieuwe sporen Kruisstraat. | |||
11-3-1949 | 15 | Verlegd: richting Crooswijk. Via nieuwe sporen Kruisstraat | |||
1-7-1951 | 15 | Verlegd: via circuit Hofplein. | |||
19-10-1954 | 15 | Verlegd: Weena – nieuwe Stationsplein – Kruisplein – West-Kruiskade in plaats van Weena – Stationsweg – Stationsplein – Karel Doormanstraat – Kruiskade – West-Kruiskade. | |||
22-12-1959 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met instorting zijn slechts de Coolhavenbruggen beschikbaar. | |||
22-1-1960 | 15 | Westelijk traject tijdelijk verlegd: in verband met reparatie 1e Coolhavenbrug vanf 19.00 uur Crooswijk – normaal traject – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Havenstraat – Oostkousdijk – Westzeedijk – Westzeedijk (overloopwissel nabij Parksluizen). | |||
25-1-1960 | 15 | Vanaf 8.00 uur normaal traject Crooswijk – Ruigeplaatbrug hersteld. | |||
1-3-1960 | 15 | 1e Parksluisbrug hersteld. | |||
25-5-1960 | 15 | Verlegd: via nieuwe sporen Kruisplein. | |||
21-9-1961 | 15 | Verlegd: in verband met metro-aanleg sporen Weena nabij Hofplein. | |||
8-3-1962 | 15 | Verlegd: in verband met metro-aanleg via trambrug Hofplein bij Weena. | |||
28-2-1964 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Crooswijk via Stationsplein z.z. | |||
5-3-1964 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Ruigeplaatbrug via Stationsplein z.z. | |||
14-3-1964 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg via Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein. | Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel. | ||
21-3-1964 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg via Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein. | Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel. | ||
12-5-1965 | 15 | Verlengd, volledig traject is nu: Crooswijk (Rusthoflaan) – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Hofplein – trambrug – Weena – Stationsplein z.z. – Kruisplein – West-Kruiskade – 1e Middelandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug – Westkousdijk – Hudsonplein (eindpuntlus bij Watergeusstraat). | Op Ruigeplaatbrug wordt via enkelspoor gereden. Er liggen daar weliswaar twee sporen doch de andere is in gebruik door de N.S. Het tramspoor is overigens ex-N.S.-spoor. | ||
27-2-1966 | 15 | Verlegd: richting Hudsonplein wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen.q | |||
6-3-1966 | 15 | Verlegd: richting Crooswijk wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen. | |||
24-6-1966 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden G.J. de Jonghweg bij Parksluizen kan vanaf 19.00 uur uitsluitend via de Coolhavenbruggen gereden worden. | |||
27-6-1966 | 15 | Normaal traject via beide Parksluisbruggen hersteld. | |||
24-9-1966 | 15 | Verlegd: via nieuwe sporen Weena bij Hofplein. | Deze nieuwe sporen vervangen hulpsporen die in gebruik werden genomen na verwijdering van trambrug. | ||
13-10-1966 | 15 | Tijdelijk verlegd: richting Hudsonplein via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. | Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan. | ||
22-10-1966 | 15 | Tijdelijk verlegd: richting Crooswijk via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. | Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan. | ||
10-11-1966 | 15 | Normaal traject via Stationsplein hersteld. | Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd. | ||
12-12-1966 | 15 | Verlegd: via nieuw circuit Hofplein. | |||
23-12-1966 | 15 | Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Crooswijk via trambrug Weena bij Lijnbaan. | Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was. | ||
30-12-1966 | 15 | Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Hudsonplein via trambrug Weena bij Lijnbaan. | Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was. | ||
30-12-1966 | 15 | Kleine wijziging: nieuwe eindpuntlus Hudsonplein bij Spanjaardstraat.Oude lus bij Watergeusstraat wordt meteen opgebroken.Dit in verband met ophoging en reconstructie omgeving Westkousdijk en Hudsonplein. | |||
1-1-1967 | 15 | Verlegd: sporen Westzeedijk nabij Ruigeplaatbrug. | |||
19-4-1967 | 15 | Verlegd: richting Hudsonplein via Westzeedijk – nieuw gedeelte Westzeedijk – Hudsonplein in plaats van Westzeedijk – Ruigeplaatbrug – Westkousdijk – Hudsonplein. | |||
20-4-1967 | 15 | Verlegd: richting Crooswijk via Hudsonplein – nieuw gedeelte Westzeedijk – Westzeedijk in plaats van Hudsonplein – Westkousdijk – Ruigeplaatbrug – Westzeedijk. | Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden meteen verwijderd, inclusief de aloude Ruigeplaatbrug.Alle verkeer rijdt nu over een ten noorden van de voormalige brug aangelegde afdamming van de Middenkous.Sporensituatie op het nieuwe gedeelte Westzeedijk is nog niet definitief in verband met ophoging omgeving in het kader van de Deltawet. | ||
8-5-1967 | 15 | Oostelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Honingerdijk (eindpuntlus) – Honingerdijk – Oostzeedijk – Oostplein – Groenendaal – Blaak – Schiedamsedijk – verbindingsstraat – Schiedamsevest – Coolsingel (hulpsporen langs AMRO-bank) – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Hudsonplein (eindpuntlus). | .Traject Crooswijk – Stationsplein vervalt hiermee, en wordt nu onderdeel van nieuwe buslijn 38.Bovenleiding Crooswijk – Linker Rottekade wordt nog in de zomer van 1967 verwijderd. De sporen in de periode 1967-1970. | Kralingen (Oostzeedijk) | |
26-8-1967 | 15 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden tussen nieuwe Churchillplein en Van Oldenbarneveltstraat deze avond vanaf 21.00 uur via verbindingsstraat – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Eendrachtsplein – Mauritsweg. | |||
27-8-1967 | 15 | Verlegd: via Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen weer in het midden) – Churchillplein – Blaak in plaats van Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen langs AMRO-bank) – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak. | |||
2-9-1967 | 15 | Ingekort: tot traject Centraal Station (kopeindpunt Weena w.z.) – Hudsonplein. | Traject Honingerdijk – Stationsplein vervalt hiermee. | Hillegersberg (Kootsekade) | |
10-2-1968 | 15 | Kleine wijziging: eindpuntstandplaats kopeindpunt Weena w.z. verplaatst naar eindpuntlus Stationsplein, standplaats w.z. | Sporen en bovenleiding Weena w.z. worden in maart 1968 verwijderd. | Kralingen (Oostzeedijk) | |
8-6-1968 | 15 | Opgeheven | Gecombineerd met lijn 22 tot nieuwe lijn 9 | ||
22-6-1985 | 15 | Ingesteld: Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats w.z.) – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Maasstraat – Willemskade – Willemsplein (terug: Willemsplein – Westerstraat). | Beperkte dienst: versterkt lijn 5 bij extreme drukte in verband met tentoonstelling voorwerpen uit collectie “Hermitage” in Museum Boymans en tentoonstelling “Fenomena” in het Park. Deze lijn heeft vermoedelijk tot in de nazomer gereden. | Hillegersberg (Kootsekade) | |
7-6-1998 | 15 | Ingesteld als versterkingslijn voor het Dunyafestival: Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westerstraat – Maasstraat – Willemskade – Willemsplein | |||
8-6-1998 | 15 | Opgeheven | |||
(bijgewerkt t/m 8-9-2021)