Railvervoer

DATUM LIJN LIJNENLOOP LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
22-10-1923 15 Ingesteld: Goudschesingel (overloopwissel bij Hugo de Grootstraat) – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug (kopeindpunt aan o.z. brug). lijnkleur: groen-geel. Hillegersberg (Kootschekade),   
22-12-1923 15 Verlengd, volledig traject is nu: Goudschesingel (overloopwissel bij Hugo de Grootstraat) – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein (kopeindpunt).      
31-5-1924 15 Verlengd: Goudschesingel (overloopwissel bij Hugo de Grootstraat) – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).       
23-9-1924 15 Noordelijk traject gewijzigd, volledige route is nu: Linker Rottekade (kopeindpunt bij Zaagmolenbrug) – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). Met deze wijziging vervalt trajectgedeelte Goudschesingel tussen Hugo de Grootstraat en Jonker Fransstraat.    
15-12-1924 15 Kleine verlenging: langs Linker Rottekade tot bij Paradijslaan (overloopwissel).      
24-12-1924 15 Kleine verlenging: met lus Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan – Crooswijk (Rusthoflaan) (terug: Rusthoflaan – Kerkhoflaan – Linker Rottekade).      
3-5-1927 15 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Kruisstraat – Kruiskade via Stationsplein – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel) – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – ’s-Gravendijkwal – 1e Middellandstraat.       
29-6-1927 15 Normaal traject via Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat hersteld.      
1-8-1929 15 Tijdelijk verlegd: in verband met asfalteren Stationsweg via Slagveld – gehele Diergaardelaan – Stationsplein.      
5-9-1929 15 Normaal traject via Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein hersteld. Sporen Diergaardelaan tussen Stationsweg en Stationsplein/Kruisstraat worden direct opgebroken.    
1-7-1934 15 Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Crooswijk (Rusthoflaan) – Rusthoflaan – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. van brug).  Traject Middellandplein – Spangen vervalt hiermee, nu onderdeel van lijn 16.    
1-7-1936 15 Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld –Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. brug).      
1-9-1937 15 Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Crooswijk (Rusthoflaan) – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. brug). Traject Avenue Concordia – Schiekade bij Slagveld vervalt hiermee. Tussen Avenue Concordia en Spoorsingel is lijn 22 teruggekeerd   Delfshaven (Nieuwe Binnenweg)  
21-3-1939 15 Verlegd: richting Ruigeplaatbrug via 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan in plaats van 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan.      
15-4-1939 15 Verlegd: richting Crooswijk via Claes de Vrieselaan – Middellandplein – 1e Middellandstraat in plaats van Claes de Vrieselaan – Schietbaanlaan – ’s-Gravendijkwal. Sporen Schietbaanlaan worden al snel opgebroken.    
2-11-1939 15 Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein in plaats van Schiebrug.      
10-5-1940 15 in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt.      
7-6-1940 15 Heringesteld: Crooswijk (Rusthoflaan) – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Slagveld – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. brug).   Delfshaven (Nieuwe Binnenweg).  
22-7-1940 15 Verlegd: via Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade in plaats van Slagveld – Coolsingel – Kruiskade.      
20-6-1943 15 Verlegd: richting Ruigeplaatbrug via nieuwe Kruisstraat.      
25-6-1943 15 Verlegd: richting Crooswijk via nieuwe Kruisstraat.      
30-8-1943 15 Verlegd: via nieuwe Stationsweg.      
29-11-1943 15 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden onder sporen G.J. de Jonghweg via Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen.      
13-12-1943 15 Normaal traject via Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen hersteld.      
25-12-1943 15   Beperking exploitatie: in verband met beperking stroomverbruik op zon- en feestdagen ingekort tot traject Crooswijk – Parksluizen (eindpuntlus Droogleever Fortuynplein, standplaats G.J. de Jonghweg bij Coolhavenbrug).    
23-2-1944 15 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden onder tramsporen G.J. de Jonghweg via Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen.      
13-3-1944 15 Normaal traject via Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen hersteld.      
14-9-1944 15 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen.      
8-10-1944 15 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen.      
14-10-1944 15 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren.      
10-11-1944 15 Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam.      
13-11-1944 15 Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren.      
29-11-1944 15 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur.      
1-12-1944 15 Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening.      
16-8-1945 15 Heringesteld: Crooswijk (Rusthoflaan) – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Hofplein – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. brug).   Hillegersberg (Kootschekade).  
4-9-1945 15 Tijdelijk verlegd: in verband met verwijderen betonmuren G.J. de Jonghweg (verdedigingswerken) via Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen.      
7-9-1945 15 Normaal traject via Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen hersteld.      
19-7-1947 15 Tijdelijk verlegd: in verband met aanleg collecteur-riool door binnenstad via hulpsporen Kruisstraat. Wanneer deze verlegging weer ongedaan is gemaakt is niet bekend.    
3-6-1948 15 Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein.      
10-3-1949 15 Verlegd: richting Ruigeplaatbrug via nieuwe sporen Kruisstraat.      
11-3-1949 15 Verlegd: richting Crooswijk. Via nieuwe sporen Kruisstraat      
1-7-1951 15 Verlegd: via circuit Hofplein.      
19-10-1954 15 Verlegd: Weena – nieuwe Stationsplein – Kruisplein – West-Kruiskade in plaats van Weena  – Stationsweg – Stationsplein – Karel Doormanstraat – Kruiskade – West-Kruiskade.      
22-12-1959 15 Tijdelijk verlegd: in verband met instorting zijn slechts de Coolhavenbruggen beschikbaar.      
22-1-1960 15 Westelijk traject tijdelijk verlegd: in verband met reparatie 1e Coolhavenbrug vanf 19.00 uur Crooswijk – normaal traject – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Havenstraat – Oostkousdijk – Westzeedijk – Westzeedijk (overloopwissel nabij Parksluizen).      
25-1-1960 15 Vanaf 8.00 uur normaal traject Crooswijk – Ruigeplaatbrug hersteld.      
1-3-1960 15 1e Parksluisbrug hersteld.      
25-5-1960 15 Verlegd: via nieuwe sporen Kruisplein.      
21-9-1961 15 Verlegd: in verband met metro-aanleg sporen Weena nabij Hofplein.      
8-3-1962 15 Verlegd: in verband met metro-aanleg via trambrug Hofplein bij Weena.      
28-2-1964 15 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Crooswijk via Stationsplein z.z.      
5-3-1964 15 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Ruigeplaatbrug via Stationsplein z.z.      
14-3-1964 15 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg via Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein. Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel.    
21-3-1964 15 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg via Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein. Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel.    
12-5-1965 15 Verlengd, volledig traject is nu: Crooswijk (Rusthoflaan) – Kerkhoflaan – Linker Rottekade (terug: Linker Rottekade – Paradijslaan – Rusthoflaan) – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Hofplein – trambrug – Weena – Stationsplein z.z. – Kruisplein – West-Kruiskade – 1e Middelandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug – Westkousdijk – Hudsonplein (eindpuntlus bij Watergeusstraat). Op Ruigeplaatbrug wordt via enkelspoor gereden. Er liggen daar weliswaar twee sporen doch de andere is in gebruik door de N.S. Het tramspoor is overigens ex-N.S.-spoor.    
27-2-1966 15 Verlegd: richting Hudsonplein wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen.q       
6-3-1966 15 Verlegd: richting Crooswijk wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen.      
24-6-1966 15 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden G.J. de Jonghweg bij Parksluizen kan vanaf 19.00 uur uitsluitend via de Coolhavenbruggen gereden worden.      
27-6-1966 15 Normaal traject via beide Parksluisbruggen hersteld.      
24-9-1966 15 Verlegd: via nieuwe sporen Weena bij Hofplein. Deze nieuwe sporen vervangen hulpsporen die in gebruik werden genomen na verwijdering van trambrug.    
13-10-1966 15 Tijdelijk verlegd: richting Hudsonplein via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan.    
22-10-1966 15 Tijdelijk verlegd: richting Crooswijk via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan.    
10-11-1966 15 Normaal traject via Stationsplein hersteld. Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd.    
12-12-1966 15 Verlegd: via nieuw circuit Hofplein.      
23-12-1966 15 Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Crooswijk via trambrug Weena bij Lijnbaan. Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was.    
30-12-1966 15 Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Hudsonplein via trambrug Weena bij Lijnbaan. Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was.    
30-12-1966 15 Kleine wijziging: nieuwe eindpuntlus Hudsonplein bij Spanjaardstraat.Oude lus bij Watergeusstraat wordt meteen opgebroken.Dit in verband met ophoging en reconstructie omgeving Westkousdijk en Hudsonplein.      
1-1-1967 15 Verlegd: sporen Westzeedijk nabij Ruigeplaatbrug.      
19-4-1967 15 Verlegd: richting Hudsonplein via Westzeedijk – nieuw gedeelte Westzeedijk – Hudsonplein in plaats van Westzeedijk – Ruigeplaatbrug – Westkousdijk – Hudsonplein.      
20-4-1967 15 Verlegd: richting Crooswijk via Hudsonplein – nieuw gedeelte Westzeedijk – Westzeedijk in plaats van Hudsonplein – Westkousdijk – Ruigeplaatbrug – Westzeedijk. Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden meteen verwijderd, inclusief de aloude Ruigeplaatbrug.Alle verkeer rijdt nu over een ten noorden van de voormalige brug aangelegde afdamming van de Middenkous.Sporensituatie op het nieuwe gedeelte Westzeedijk is nog niet definitief in verband met ophoging omgeving in het kader van de Deltawet.    
8-5-1967 15 Oostelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Honingerdijk (eindpuntlus) – Honingerdijk – Oostzeedijk – Oostplein – Groenendaal – Blaak – Schiedamsedijk – verbindingsstraat – Schiedamsevest – Coolsingel (hulpsporen langs AMRO-bank) – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Hudsonplein (eindpuntlus). .Traject Crooswijk – Stationsplein vervalt hiermee, en wordt nu onderdeel van nieuwe buslijn 38.Bovenleiding Crooswijk – Linker Rottekade wordt nog in de zomer van 1967 verwijderd. De sporen in de periode 1967-1970. Kralingen (Oostzeedijk)  
26-8-1967 15 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden tussen nieuwe Churchillplein en Van Oldenbarneveltstraat deze avond vanaf 21.00 uur via verbindingsstraat – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Eendrachtsplein – Mauritsweg.       
27-8-1967 15 Verlegd: via Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen weer in het midden) – Churchillplein – Blaak in plaats van Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen langs AMRO-bank) – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak.      
2-9-1967 15 Ingekort: tot traject Centraal Station (kopeindpunt Weena w.z.) – Hudsonplein. Traject Honingerdijk – Stationsplein vervalt hiermee. Hillegersberg (Kootsekade)  
10-2-1968 15 Kleine wijziging: eindpuntstandplaats kopeindpunt Weena w.z. verplaatst naar eindpuntlus Stationsplein, standplaats w.z. Sporen en bovenleiding Weena w.z. worden in maart 1968 verwijderd. Kralingen (Oostzeedijk)  
8-6-1968 15 Opgeheven  Gecombineerd met lijn 22 tot nieuwe lijn 9    
22-6-1985 15 Ingesteld: Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats w.z.) – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Maasstraat – Willemskade – Willemsplein (terug: Willemsplein – Westerstraat). Beperkte dienst: versterkt lijn 5 bij extreme drukte in verband met tentoonstelling voorwerpen uit collectie “Hermitage” in Museum Boymans en tentoonstelling “Fenomena” in het Park. Deze lijn heeft vermoedelijk tot in de nazomer gereden. Hillegersberg (Kootsekade)  
7-6-1998 15 Ingesteld als versterkingslijn voor het Dunyafestival: Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westerstraat – Maasstraat – Willemskade – Willemsplein      
8-6-1998 15 Opgeheven      
           

(bijgewerkt t/m 8-9-2021)