DATUM | LIJN | LIJNENLOOP | LIJNINFO | REMISE | BIJZONDERHEDEN |
1-5-1929 | 16 | Ingesteld: Oudedijk (kopeindpunt bij Hoflaan) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Hugo de Grootstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat (terug: G.J. Mulderstraat – Vierambachtsstraat). | Delfshaven (Nieuwe Binnenweg). | ||
1-7-1934 | 16 | Verlengd, volledig traject is nu: Oudedijk (kopeindpunt bij Hoflaan) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Hugo de Grootstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). | Lustraject via Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat vervalt hiermee. Traject Eendrachtsweg – Parkkade vervalt hiermee, wordt onderdeel van nieuwe buslijn C.Exploitatie vanuit remise in plaats van Voor lijn 18 diende een wissel Witte Leeuwensteeg – Schiedamschedijk te worden aangebracht. De lus Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat blijft intact. | ||
1-7-1936 | 16 | Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Oudedijk (kopeindpunt bij Hoflaan) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Hugo de Grootstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Coolsingel – Kruiskade – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein (lus Marconiplein – Mathenesserweg – Dirk Danestraat – Mathenesserdijk – Marconiplein). | Traject West-Kruiskade – Spangen vervalt hiermee. | ||
2-9-1937 | 16 | Verlegd: Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Goudschesingel in plaats van Goudsche Rijweg – Hugo de Grootstraat – Goudschesingel. | Sporen Goudsche Rijweg tussen Boezemsingel en Hugo de Grootstraat worden vrij snel opgebroken. Met een flink deel der sporen in Hugo de Grootstraat gebeurd dit pas in de jaren 60! | ||
7-7-1938 | 16 | Verlengd, volledig traject is nu: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Coolsingel – Kruiskade – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein (lus Marconiplein – Mathenesserweg – Dirk Danestraat – Mathenesserdijk – Marconiplein). | |||
21-6-1939 | 16 | Verlegd: in verband met aanleg tunnel onder kruispunt Nieuwe Binnenweg/’s-Gravendijkwal via Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg in plaats van rechtstreeks Nieuwe Binnenweg. | |||
2-11-1939 | 16 | Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein in plaats van Schiebrug. | Verlegging in verband met dempen Schie en verbetering verkeerssituatie. Door gebeurtenissen later zal de situatie ter plaatse nog vaak worden gewijzigd. | ||
10-5-1940 | 16 | in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt. | |||
27-5-1940 | 16 | Heringesteld: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein (lus Marconiplein – Mathenesserdijk – Dirk Danestraat – Mathenesserdijk – Marconiplein). Remise: Delfshaven (Nieuwe Binnenweg). | |||
30-5-1940 | 16 | Vanaf 13.00 uur verlegd: Witte de Withstraat – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Aelbrechtsbrug in plaats van Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Aelbrechtsbrug. | |||
11-9-1940 | 16 | Kleine wijziging: eindpuntlus Marconiplein in plaats van lustraject via Mathenesserweg – Dirk Danestraat – Mathenesserdijk. | Eind- en beginhalte zijn op de Schiedamscheweg. Sporen en bovenleiding Dirk Danestraat worden nog voor het einde van het jaar verwijderd. | ||
25-11-1940 | 16 | Dienst versterkt met supplementdiensten op trajectgedeelte ’s-Gravenweg – Nieuwe Binnenweg (Heemraadsplein), vandaar wordt leeg doorgereden en via remise Delfshaven rondgereden naar beginhalte. | |||
21-12-1940 | 16 | Verlegd: Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg in plaats van Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg. | Supplementdiensten gewijzigd: traject ’s-Gravenweg – Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein). | ||
18-1-1943 | 16 | Op werkdagen wordt van 7.30 tot 18.30 uur bij geopende Lage Erfbrug richting ’s-Gravenweg gereden via traject Aelbrechtsbrug – Havenstraat – Oostkousdijk – Westzeedijk – Parksluisbruggen – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Nieuwe Binnenweg. | |||
31-3-1943 | 16 | Tijdelijk ingekort: ’s middags als gevolg bombardement omgeving Marconiplein tot traject ’s-Gravenweg – Heemraadsplein (lustraject Heemraadsplein – Heemraadstraat – Korenaarstraat). | |||
11-4-1943 | 16 | Normaal traject ’s-Gravenweg – Marconiplein hersteld. | |||
20-6-1943 | 16 | Verlegd: richting Marconiplein via nieuwe Kruisstraat. | |||
25-6-1943 | 16 | Verlegd: richting ’s-Gravenweg via nieuwe Kruisstraat. | |||
30-8-1943 | 16 | Verlegd: via nieuwe Stationsweg. | |||
29-11-1943 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden onder sporen G.J. de Jonghweg tijdelijk geen omleidingstraject bij geopende Lage Erfbrug (zie 18-01). | |||
13-12-1943 | 16 | Omleidingstraject bij geopende Lage Erfbrug weer van kracht. | |||
25-12-1943 | 16 | Beperking exploitatie: in verband met beperking stroomverbruik op zon- en feestdagen ingekort tot traject Vlietlaan (lustraject via Goudsche Rijweg – Weteringstraat – Brouwersstraat – Alettastraat, standplaats – Goudsche Rijweg). | |||
27-12-1943 | 16 | Supplementdiensten op traject ’s-Gravenweg – Station D.P. opgeheven. | |||
14-3-1944 | 16 | Kleine wijziging: in verband met verwijderen vluchtheuvel aan eindpunt ’s-Gravenweg dient aldaar rechts te worden ingestapt. | |||
14-9-1944 | 16 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen. | |||
8-10-1944 | 16 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen. | |||
14-10-1944 | 16 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren. | |||
10-11-1944 | 16 | Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam. | |||
13-11-1944 | 16 | Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren. | |||
29-11-1944 | 16 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur. | |||
1-12-1944 | 16 | Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening. | |||
8-6-1945 | 16 | Heringesteld: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Hofplein – Stationsweg – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserweg – Marconiplein (eindpuntlus, standplaats Mathenesserweg) | Delfshaven (Nieuwe Binnenweg). | ||
1-10-1945 | 16 | Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Hofplein – Stationsweg – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat) . | Traject Mathenesserweg – Marconiplein vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door heringestelde lijn 4. | ||
19-7-1947 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met aanleg collecteur-riool door binnenstad via hulpsporen Kruisstraat. | Wanneer deze verlegging weer ongedaan is gemaakt is niet bekend. | ||
3-5-1948 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Vierambachtsstraat via Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein. | |||
3-6-1948 | 16 | Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein. | |||
9-10-1948 | 16 | Normaal traject via Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein hersteld. | |||
10-3-1949 | 16 | Verlegd: richting Spangen via nieuwe sporen Kruisstraat. | |||
11-3-1949 | 16 | Verlegd: richting ’s-Gravenweg via nieuwe sporen Kruisstraat | |||
1-7-1951 | 16 | Verlegd: via circuit Hofplein. | |||
19-10-1954 | 16 | Verlegd: Weena – nieuwe Stationsplein – Kruisplein – West-Kruiskade i.pv. Weena – Stationsweg – Karel Doormanstraat – Kruiskade – West-Kruiskade. | Ondanks het feit dat tram en bus*10 nu gebruik gaan maken van het nieuwe Stationsplein, is het nieuwe Centraal Station nog niet gereed. Tot mei 1957 blijft het oude station nog in gebruik, dus het voormalige Station D.P.Sporen oude Stationsplein, Karel Doormanstraat en Kruiskade worden in periode 1954-1960 successievelijk opgebroken. De bovenleiding wordt in een sneller tempo weggenomen. | ||
5-4-1955 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden richting Spangen via zuidelijk spoor. | Wanneer dit enkelspoorrijden weer ongedaan is gemaakt is niet bekend. | ||
2-12-1955 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Boezemsingel tussen Veemarkt en kerkgebouw op hoek Gerdesiaweg via enkelspoor. | |||
25-5-1960 | 16 | Verlegd: via nieuwe sporen Kruisplein. | |||
21-9-1961 | 16 | Verlegd: in verband met metro-aanleg sporen Weena nabij Hofplein. | Met deze verlegging is ook overloopwissel Weena tussen Hofplein en Karel Doormanstraat verwijderd. | ||
8-3-1962 | 16 | Verlegd: in verband met metro-aanleg via trambrug Hofplein bij Weena. | |||
28-2-1964 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting ’s-Gravenweg via Stationsplein z.z. | |||
5-3-1964 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Spangen via Stationsplein z.z. | |||
14-3-1964 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg via Hofplein – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat. | Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel. | ||
21-3-1964 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg via Hofplein – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat. | Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel. | ||
27-2-1966 | 16 | Verlegd: richting Spangen wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen. | |||
6-3-1966 | 16 | Verlegd, richting ’s-Gravenweg wordt de trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen. | |||
2-5-1966 | 16 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Vierambachtsstraat via Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein. | |||
17-9-1966 | 16 | Normaal traject via Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein hersteld. | |||
24-9-1966 | 16 | Verlegd: via nieuwe sporen Weena bij Hofplein. | Deze nieuwe sporen vervangen hulpsporen die in gebruik werden genomen na verwijdering van trambrug. | ||
13-10-1966 | 16 | Tijdelijk verlegd: richting Spangen via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. | Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan. | ||
22-10-1966 | 16 | Tijdelijk verlegd: richting ‘s-Gravenweg via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. | Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan. | ||
10-11-1966 | 16 | Normaal traject via Stationsplein hersteld. | Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd. | ||
12-12-1966 | 16 | Verlegd: via nieuw circuit Hofplein. | |||
23-12-1966 | 16 | Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting ’s-Gravenweg via trambrug Weena bij Lijnbaan. | Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was. | ||
30-12-1966 | 16 | Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Spangen via trambrug Weena bij Lijnbaan. | Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was. | ||
1-5-1967 | 16 | Verlegd: trambrug Weena bij Lijnbaan buiten dienst gesteld. | |||
8-5-1967 | 16 | Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) in plaats van remise Delfshaven. | |||
4-8-1967 | 16 | Verlengd, volledig traject is nu: Laan van Nooitgedacht (eindpuntlus) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezemsingel – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). | |||
2-9-1967 | 16 | Ingekort: tot traject Centraal Station (kopeindpunt Weena w.z.) – Spangen. | Traject Laan van Nooitgedacht – Stationsplein vervalt hiermee. | Hillegersberg (Kootsekade) | |
10-2-1968 | 16 | Opgeheven | Vernummerd in lijn 11 | ||
17-8-1989 | 16 | ingesteld: Stationsplein-Weena-Coolsingel-Schiedamsedijk-Westzeedijk | vesrterkingslijn lijn 6 tbv. voorstellingen circus Krone op de Mullerpier | ||
27-8-1989 | 16 | opgeheven | |||
(bijgewerkt t/m 8-9-2021)