Railvervoer

DATUM LIJN LIJNENLOOP LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
1-5-1929 17 Ingesteld: Oudehavenkade – Gelderschekade – Beursplein (terug: Beursplein – Kolkkade – Oudehavenkade) – Noordblaak – Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserweg (kopeindpunt nabij Mathenesserbrug).   Kralingen (Oostzeedijk).  
1-8-1929 17     Hillegersberg (Kootschekade)  
14-9-1929 17 Verlengd, volledig traject is nu: Oudehavenkade – Gelderschekade – Beursplein (terug: Beursplein – Kolkkade – Oudehavenkade) – Noordblaak – Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserweg – Dirk Danestraat – Mathenesserdijk – Marconiplein (terug: Marconiplein – Mathenesserweg).      
10-10-1930 17     Delfshaven (Nieuwe Binnenweg)  
27-10-1930 17 Verlegd: richting Marconiplein via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein in plaats van Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
13-2-1933 17 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden pijlers spoorviaduct Beursplein richting Oudehavenkade via Beursplein – Gelderschekade – Oudehavenkade; richting Marconiplein via Oudehavenkade – Kolkkade – Gelderschestraat – Gelderschekade.  Niet bekend wanneer deze wijziging weer ongedaan is gemaakt.    
13-3-1933 17 Tijdelijk verlegd: in verband met afbraak panden hoek Leuvehaven w.z./Soetensteeg/Schiedamschedijk richting Marconiplein via Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
6-8-1933 17 Richting Marconiplein normaal traject via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein hersteld.      
14-9-1933 17 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden spoorwegviaduct Gelderschekade via  Noordblaak – verbindingsspoor langs parkeerterrein (tijdelijk eindpunt).      
20-9-1933 17 Normaal traject via lus Beursplein – Kolkkade – Oudehavenkade – Gelderschekade – Beursplein hersteld.      
12-6-1935 17 Sporensituatie Zeevischmarkt gewijzigd. Mogelijk gemaakt door sloop van visafslag ter plaatse. Het hele sporenbeloop, inclusief knik bij Leuvehaven w.z. vervalt hiermee.    
15-8-1935 17 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Kruiskade tussen Coolsingel en Kruisstraat richting Marconiplein via Coolsingel – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade. Niet bekend wanneer deze tijdelijk verlegging lijn 17 weer ongedaan is gemaakt.    
1-7-1936 17 Opgeheven.      
1-3-1937 17 Ingesteld: Aelbrechtsplein (eindpuntlus) – Beukelsweg – Burgemeester Meineszplein – Beukelsdijk – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – West-Kruiskade – Kruiskade – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (terug: Willemsplein – Pelikaanstraat – Willemsplein).  Rijdt uitsluitend op werkdagen gedurende bepaalde uren. Delfshaven (Nieuwe Binnenweg).  
1-9-1937 17 Opgeheven.      
21-12-1940 17 Ingesteld: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan (overloopwissel bij Nieuwe Binnenweg).Remise: Delfshaven (Nieuwe Binnenweg).      
12-4-1941 17 Verlengd, volledig traject is nu: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein (terug: Heemraadsplein – Heemraadstraat – Korenaarstraat – Nieuwe Binnenweg). Het nu niet meer gebruikte overloopwissel Mathenesserlaan bij Nieuwe Binnenweg blijft intact.    
13-9-1942 17       in verband met beperking stroomverbruik wordt dienst op zon- en feestdagen gestaakt. 
30-10-1942 17 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat –  Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel).      
2-11-1942 17 Richting ’s-Gravenweg normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel hersteld. Verlegd: Boezemsingel – Oostplein – Groenendaal – Blaak – Schiedamschesingel in plaats van Boezemsingel – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Coolsingel – Schiedamschesingel      
10-11-1942 17 Richting Heemraadsplein normaal traject via Blaak – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg hersteld. Tijdelijk verlegd: richting ’s-Gravenweg via Nieuwe Binnenweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel – Blaak.      
14-3-1944 17 Kleine wijziging: in verband met verwijderen vluchtheuvel aan eindpunt ’s-Gravenweg dient aldaar links te worden ingestapt.      
17-7-1944 17 Westelijk traject gewijzigd: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Oostplein – Groenendaal – Blaak – Schiedamschesingel –Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt). Er wordt uitsluitend op werkdagen gereden. Traject Nieuwe Binnenweg bij Mathenesserlaan – Heemraadsplein vervalt hiermee.    
14-9-1944 17 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen.      
8-10-1944 17 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen.      
14-10-1944 17 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren.      
10-11-1944 17 Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam.      
13-11-1944 17 Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren.      
29-11-1944 17 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur.      
1-12-1944 17 Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening.      
1-12-1947 17 Heringesteld: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Essenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezemsingel – Oostplein – Groenendaal – Blaak – Schiedamsesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Aelbrechtsbrug – Schiedamseweg – Marconiplein (eindpuntlus, standplaats Schiedamseweg).   Kralingen (Oostzeedijk)  
27-7-1951 17 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Nieuwe Binnenweg tussen Mathenesserlaan en Claes de Vrieselaan via Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg.      
18-8-1951 17 Normaal traject via Nieuwe Binnenweg hersteld.      
2-12-1955 17 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Boezemsingel tussen Veemarkt en kerkgebouw op hoek Gerdesiaweg via enkelspoor. Wanneer dit enkelspoorrijden weer ongedaan is gemaak is niet bekend.    
20-6-1956 17 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden wegdek Nieuwe Binnenweg via Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg.      
20-8-1956 17 Tijdelijk verlegd: in verband met verdere werkzaamheden wegdek Nieuwe Binnenweg via Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Schiedamseweg.      
8-10-1956 17 Normaal traject via Nieuwe Binnenweg hersteld.      
2-2-1964 17 Verlegd: via nieuwe sporencomplex op kruising Mauritsweg/Nieuwe Binnenweg/Eendrachtsplein. Deze wijziging is mogelijk geworden na demping van de Westersingel tussen Westblaak en Nieuwe Binnenweg. Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden meteen verwijderd.    
4-8-1965 17 Ingekort: tot traject Avenue Concordia (lus via Oudedijk – Voorschoterlaan – Concordiastraat – Avenue Concordia – Oudedijk) – normaal traject – Marconiplein. Traject ’s-Gravenweg – Oudedijk bij Avenue Concordia vervalt hiermee, doch wordt nog wel bediend door lijn 16. Inkorting geschiedt uitsluitend om een exploitatieve reden: er kan nu op deze lijn ook éénrichtingmaterieel worden ingezet.    
6-9-1965 17     in verband met vernieuwen wisselkam remise Kralingen tijdelijk volledige exploitatie vanuit remise Hillegersberg.  
17-10-1965 17     Met ingang van deze datum wordt deze lijn weer geëxploiteerd vanuit remise Kralingen.  
4-8-1967 17 Verlegd: Laan van Nooitgedacht (eindpuntlus) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezemsingel – Oostplein – Groenendaal – Blaak – Schiedamsedijk – verbindingsstraat – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Eendrachtsplein – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Schiedamseweg – Marconiplein (eindpuntlus).  Lustraject via Oudedijk – Voorschoterlaan – Voorschoterstraat (ex Concordiastraat) – Avenue Concordia – Oudedijk vervalt hiermee, doch wordt nog wel bediend door lijn 22.    
27-8-1967 17 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Schiedamsevest gedurende deze dag via Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Eendrachtsplein.      
28-8-1967 17 Verlegd: Blaak – Churchillplein – Schiedamsevest in plaats van Blaak – Schiedamsedijk – verbindingsstraat – Schiedamsevest. Sporen en bovenleiding Schiedamsedijk – verbindingsstraat worden meteen opgebroken. Na voltooiing metrowerken op en rond Churchillplein wordt aanvang gemaakt met stukje voor oost-westlijn, die volgens de plannen in nabije toekomst benut zou kunnen worden door nieuwe lijn 8.Ook wordt een aanvang gemaakt met bouw van oost-west verkeerstunnel onder Churchillplein. Deze tunnel wordt eind 1969 in gebruik genomen.Sporen op Churchillplein liggen dus nog niet in definitieve toestand.    
2-9-1967 17 Opgeheven,  grotendeels opgegaan in nieuwe lijn 8.Lus op Marconiplein blijft intact.    
2-6-1996 17 Ingesteld: Oostplein (eindpuntlus, standplaats o.z.) – Burgemeester Van Walsumweg – Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).Remise: Kralingen (Oostzeedijk). Beperkte dienst: rijdt uitsluitend van maandag t/m zaterdag tot ca. 18.00 uur en op zon- en feestdagen van ca. 10.00 tot 18.00 uur. Op zon- en feestdagen wordt slechts traject Diergaarde Blijdorp – Centraal Station gereden met exploitatieve koppeling aan lijn 1.  Er wordt dan als volgt gereden: Diergaarde Blijdorp – Centraal Station – traject lijn 1 – Schiedam-Woudhoek en omgekeerd.    
12-6-1996 17 Kleine wijziging: verwisseling standplaats Spartastraat met die van lijn 6.      
1-9-1997 17 Opgeheven.      
           
1-11-2009 17 tijdelijke versterkingslijn Stationsplein-Spangen in verband met voetbalwedstrijd Sparta      
           

(bijgewerkt t/m 8-9-2021)