DATUM | LIJN | LIJNENLOOP | LIJNINFO | REMISE | BIJZONDERHEDEN |
1-12-1929 | 19 | Ingesteld: Gelderschestraat – Gelderschekade – Beursplein (terug: Beursplein – Kolkkade – Gelderschestraat) – Zuidblaak – Posthoornsteeg (terug: Posthoornsteeg – Keizersbrug – Noordblaak – Beursplein) – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg (eindpuntlus bij Beijerlandschelaan).. | Kralingen (Oostzeedijk) | ||
10-1-1931 | 19 | Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg (eindpuntlus bij Beijerlandschelaan). | Met deze wijziging wordt het reeds op 27-10-1930 geopende verbindingsspoor Boymansstraat – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg effectief gebruikt. Lustraject via Keizersbrug – Noordblaak – Beursplein – Kolkkade – Gelderschestraat – Gelderschekade – Beursplein – Zuidblaak vervalt hiermee. | ||
16-5-1931 | 19 | Zuidelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Hilledijk – Polderlaan – Hillevliet o.z. (terug w.z.) – Putscheplein – Pretorialaan – Paul Krugerstraat – Hilledijk – Parallelweg – Wilhelminakade (kopeindpunt). | Met deze wijziging vervalt traject Beijerlandschelaan tussen 2e Rosestraat/Hillesluis en Randweg. De nu verlaten eindpuntlus Randweg bij Beijerlandschelaan blijft intact in geval van calamiteiten.Vervangt lijn 13 v.w.b. traject tussen Hillevliet bij Polderlaan en Wilhelminakade. | Charlois (Velgersdijkstraat) | |
13-1-1932 | 19 | Verlegd: via Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug in plaats van Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug. | Er wordt nu gereden over een nieuwe Jan Kuitenbrug. | ||
8-5-1932 | 19 | Opgeheven; | Ten dele vervangen door buslijn N. Ook deze buslijn lijdt een moeilijk bestaan, zodat deze lijn op 1 maart 1933 al wordt opgeheven.Sporen Wilhelminakade – Pretorialaan worden successievelijk opgebroken. Sporen Hillevliet – Polderlaan en Hillevliet – Randweg/Groene Hilledijk blijven intact als in- en uitruksporen naar/van remise Charlois. | ||
(bijgewerkt t/m 8-9-2021)