DATUM | LIJN | LIJNENLOOP | LIJNINFO | REMISE | BIJZONDERHEDEN |
9-5-1922 | 14 | Ingesteld: Bergweg (tijdelijk kopeindpunt bij spoorwegviaduct Ceintuurbaan) – Bergweg – Benthuizerstraat – 3e Pijnackerstraat – Zwartjanstraat – Zegwaardstraat – Bergstraat – Bergstraatbrug – Noordsingel w.z. (terug Noordsingel o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein. | lijnkleur: groen-blauw.Deze lijn vervangt de door de Schielandsche Tramweg-Maatschappij geëxploiteerde paardentramlijn Hillegersberg – Schiekade. Op het op grondgebied der gemeente Hillegersberg gelegen trajectgedeelte wordt vooralsnog met paardentrams gereden, in afwachting van voltooiing elektrificatiewerken. | Isaäc Hubertstraat | |
2-1-1923 | 14 | Verlegd: rechtstreeks Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) in plaats van Bergweg – Benthuizerstraat – 3e Pijnackerstraat – Zwartjanstraat – Zegwaardstraat – Bergstraat – Bergstraatbrug – Noordsingel w.z. (terug: Noordsingel o.z. – Burgemeester Roosstraat – Zwartjanstraat – 3e Pijnackerstraat). | |||
17-2-1923 | 14 | Verlengd: Hillegersberg (kopeindpunt Straatweg bij Tivolibrug) – Straatweg – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein). | Hiermee komt deze lijn nu ook op grondgebied gemeente Hillegersberg. | ||
26-3-1923 | 14 | Verlengd: over kleine afstand over Straatweg tot bij Adriaanstichting (kopeindpunt). | |||
1-4-1923 | 14 | Verlengd: over kleine afstand over Straatweg tot bij Plaswijck (kopeindpunt). | |||
5-6-1923 | 14 | Verlengd: over kleine afstand over Straatweg – Dorpstraat tot bij Dorpsstraat bij brug over Strekvaart (Hillegersberg, kopeindpunt) | Met deze verlenging is het definitieve geprojecteerde traject van deze lijn gerealiseerd. | ||
20-8-1923 | 14 | Hillegersberg (Kootschekade) | |||
28-7-1928 | 14 | Verlegd: richting Station D.P. via Noordsingel w.z. – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Katshoek in plaats van Noordsingel w.z. – Hofdijk – Katshoek. | Voor deze verlegging der lijnen 11 en 14 moet verbindingsboog Noordsingel w.z. – Zomerhofstraat worden gelegd. | ||
26-4-1929 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met bouw collecteurriool in Zomerhofstraat richting Station D.P. via Noordsingel w.z. – Hofdijk – Katshoek. | |||
1-5-1929 | 14 | Verlengd, volledig traject is nu: Hillegersberg (kopeindpunt Dorpsstraat bij brug over Strekvaart) – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (terug: Willemsplein – Pelikaanstraat – Willemsplein). | |||
1-8-1929 | 14 | Verlengd en tijdelijk verlegd: Hillegersberg (Bergsingel o.z.) – Floris Versterlaan – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel o.z.) – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – (tijdelijk gehele) Diergaardelaan – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (terug: Willemsplein – Pelikaanstraat – Willemsplein). | |||
5-9-1929 | 14 | Normaal traject via Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein hersteld. | |||
14-9-1929 | 14 | Richting Willemsplein normaal traject via Noordsingel w.z. – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Katshoek hersteld. | |||
23-5-1930 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met maken van collecteurriool Bergweg tussen Soetendaalscheweg en Heer Vrankestraat richting Hillegersberg via Bergweg – Soetendaalscheweg – Hoyledestraat – Heer Vrankestraat – Bergweg. | |||
23-1-1931 | 14 | Richting Hillegersberg normaal traject via Bergweg hersteld. | |||
1-7-1934 | 14 | Verlegd: richting Willemsplein via Noordsingel w.z. – Hofdijk – Katshoek in plaats van Noordsingel w.z. – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Katshoek. | |||
12-5-1937 | 14 | Tijdelijk ingekort: in verband met sloop brug over Strekvaart aan einde Dorpsstraat tijdelijk traject Straatweg (overloopwissel bij Plasoord) – Willemsplein. Tussen Hillegersberg (Bergsingel) en Dorpsstraat rijdt een pendelbus.Wanneer deze inkorting weer ongedaan is gemaakt is niet bekend. Volgens dienstorder no. 1226 d.d. 11-05-1937 zou het enkele weken gaan duren. | |||
9-8-1937 | 14 | Splitsing in lijn 14 en 14A:Volledig traject lijn 14:Soetendaalscheweg (kopeindpunt) – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemspeln (terug: Willemsplein – Pelikaanstraat – Willemsplein). Volledig traject lijn 14A:Hillegersberg (Bergsingel o.z.) – Floris Versterlaan – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan (terug: Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel o.z.) – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein). Traject Hillegersberg (Bergsingel) – Bergweg bij Soetendaalscheweg vervalt hiermee. | Hillegersberg (Kootschekade). | ||
1-9-1937 | 14 | Op bepaalde uren combinatie van de lijnen 14 en 14A tot één lijn Hillegersberg (Bergsingel) – Willemsplein. | |||
1-9-1937 | 14 | Verlengd, volledig traject is nu: Kootschekade (kopeindpunt bij remise Hillegersberg) – Kootschekade – Straatweg – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein). Kopeindpunt Soetendaalscheweg vervalt hiermee, doch wordt nog wel bediend door lijn 10. | |||
18-12-1937 | 14 | Verlengd, volledig traject is nu: Hillegersberg (Bergsingel o.z.) – Floris Versterlaan – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan (terug: Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel o.z.) – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Kruisstraat – Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (terug: Willemsplein – Pelikaanstraat – Willemsplein). | |||
24-5-1938 | 14 | Verlengd, volledig traject is nu: Hillegersberg (Molenlaan) – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (terug: Willemsplein – Pelikaanstraat – Willemsplein). | Lustraject via Floris Versterlaan vervalt hiermee. | ||
2-11-1939 | 14 | Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein in plaats van Schiebrug. | |||
10-5-1940 | 14 | in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt. | |||
19-5-1940 | 14 | Heringesteld: Hillegersberg (eindpuntlus Molenlaan) – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Station D.P. n.z. (kopeindpunt Stationssingel bij Spoorsingel). | Hillegersberg (Kootschekade). | ||
5-6-1940 | 14 | Verlengd, volledig traject is nu: Hillegersberg (eindpuntlus Molenlaan) – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Burgemeester Le Fèvre de Montigynlaan – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan (kopeindpunt). | |||
15-8-1940 | 14 | Verlengd, volledig traject is nu: Hillegersberg (eindpuntlus Molenlaan) – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (eindpuntlus). | |||
19-8-1940 | 14 | Verlegd: via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg in plaats van Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg. | |||
13-9-1942 | 14 | in verband met beperking stroomverbruik op zon- en feestdagen ingekort: tot traject Hillegersberg – Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein).Op Stationsplein wordt standplaats ingenomen die tot 26 november 1941 door lijn 3 werd gebruikt. | |||
20-6-1943 | 14 | Verlegd: richting Willemsplein via nieuwe Kruisstraat. | |||
25-6-1943 | 14 | Verlegd: richting Hillegersberg via nieuwe Kruisstraat. | |||
30-8-1943 | 14 | Verlegd: via nieuwe Stationsweg. | |||
6-9-1943 | 14 | Tijdens spitsuren versterkingsdiensten op traject Hillegersberg – normaal traject – Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein). | |||
25-12-1943 | 14 | Beperking exploitatie: in verband met beperking stroomverbruik op zon – en feestdagen tot traject Hillegersberg – normaal traject – Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein).l | |||
19-1-1944 | 14 | Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden onder tramsporen Scheepstimmermanslaan tijdelijk traject Hillegersberg – normaal traject tot Eendrachtsweg bij Westzeedijk, vervolgens Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus, standplaats halte Westzeedijk bij Maastunnel). | |||
14-2-1944 | 14 | Normaal traject Hillegersberg – Willemsplein hersteld. | |||
21-6-1944 | 14 | Spitsuurdiensten op traject Hillegersberg – Station D.P. opgeheven. | |||
14-9-1944 | 14 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen. | |||
8-10-1944 | 14 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen. | |||
14-10-1944 | 14 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren. | |||
10-11-1944 | 14 | Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam. | |||
13-11-1944 | 14 | Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren. | |||
29-11-1944 | 14 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur. | |||
1-12-1944 | 14 | Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening. | |||
16-8-1945 | 14 | Heringesteld: Hillegersberg (eindpuntlus Molenlaan) – Burgemeester F.H. van Kempensingel w.z. (terug o.z.) – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Bergsche Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Pompenburgsingel – Hofplein – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein (terug: Heemraadsplein – Heemraadstraat – Korenaarstraat – Nieuwe Binnenweg). | Hillegersberg (Kootschekade). | ||
15-10-1945 | 14 | Uitbreiding exploitatie: tijdstip vertrek van Molenlaan gesteld op 6.30 uur in plaats van 7.00 uur. | |||
14-4-1947 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Noordsingel o.z. ’s avonds vanaf 19.00 uur richting Molenlaan via Hofplein – Schiekade – Bergweg. | |||
24-5-1947 | 14 | ’s Avonds vanaf 19.00 uur richting Molenlaan normaal traject via Hofplein – Pompenburgsingel – Katshoek – Hofdijk – Noordsingel o.z. – Bergweg hersteld. | |||
19-7-1947 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met aanleg collecteur-riool door binnenstad via hulpsporen Kruisstraat. | Wanneer deze verlegging weer ongedaan is gemaakt is niet bekend. | ||
3-6-1948 | 14 | Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein | |||
10-3-1949 | 14 | Verlegd: richting Heemraadsplein via nieuwe sporen Kruisstraat. | |||
11-3-1949 | 14 | Verlegd: richting: Hillegersberg via nieuwe sporen Kruisstraat | |||
1-7-1951 | 14 | Verlegd: via circuit Hofplein. | |||
27-7-1951 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Nieuwe Binnenweg tussen Mathenesserlaan en Claes de Vrieselaan via Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg. | |||
18-8-1951 | 14 | Normaal traject via Nieuwe Binnenweg hersteld. | |||
25-3-1954 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Bergweg tussen Zaagmolenstraat en Benthuizerstraat richting Hillegersberg via Bergweg – Zaagmolenstraat – Benthuizerstraat – Bergweg. | |||
27-3-1954 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Bergweg tussen Benthuizerstraat en Zaagmolenstraat richting Heemraadsplein via Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Bergweg. | Voor deze verlegging zijn twee bogen Zaagmolenstraat – Benthuizerstraat nodig. | ||
3-7-1954 | 14 | Normaal traject via Bergweg tussen Benthuizerstraat en Zaagmolenstraat hersteld. | |||
19-10-1954 | 14 | Verlegd: Weena – nieuwe Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg in plaats van Weena – Stationsweg – Stationsplein – Karel Doormanstraat – Kruiskade – Mauritsweg. | |||
20-6-1956 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden wegdek Nieuwe Binnenweg via Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg. | |||
27-8-1956 | 14 | Tijdelijk ingekort: in verband met verdere werkzaamheden wegdek Nieuwe Binnenweg tot traject Hillegersberg – normaal traject tot Claes de Vrieselaan bij Nieuwe Binnenweg (terug: Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg – normaal traject). | |||
8-10-1956 | 14 | Normaal traject Hillegersberg – Heemraadsplein hersteld. | |||
16-10-1956 | 14 | Tijdelijk ingekort: Hillegersberg (Floris Versterlaan, lus Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Burgemeester F.H. van Kempensingel o.z. – Floris Versterlaan) – Heemraadsplein. | Voor deze inkorting moest een spoor aangelegd worden in de Floris Versterlaan. | ||
19-10-1956 | 14 | Verlegd: in verband met uitbreiding Heliport via Hofdijk – 2e Weenastraat – weg langs spoorviaduct – Pompenburg in plaats van Hofdijk – Pompenburg. | |||
29-6-1957 | 14 | Normaal traject Hillegersberg (Molenlaan) – Heemraadsplein hersteld. | |||
25-5-1960 | 14 | Verlegd: via nieuwe sporen Kruisplein. | |||
21-6-1960 | 14 | Verlegd: via nieuwe sporen Mauritsweg. | |||
26-5-1961 | 14 | Kleine verlegging: krijgt richting Hillegersberg voorsorteerspoor Pompenburg bij spoorwegviaduct. | |||
21-9-1961 | 14 | Verlegd: in verband met metro-aanleg sporen Weena nabij Hofplein. | |||
8-3-1962 | 14 | Verlegd: in verband met metro-aanleg via trambrug Hofplein bij Weena. | |||
2-2-1964 | 14 | Verlegd: via nieuwe sporencomplex op kruising Mauritsweg/Nieuwe Binnenweg/Eendrachtsplein. | |||
28-2-1964 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Hillegersberg via Stationsplein z.z. | |||
5-3-1964 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Heemraadsplein via Stationsplein z.z. | |||
14-3-1964 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein. | Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel. | ||
21-3-1964 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein. | Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel. | ||
22-12-1964 | 14 | Tijdelijk verlegd: in verband met vernieuwen Bergwegbrug over Noorderkanaal richting Heemraadsplein via hulpbrug. | |||
23-12-1964 | 14 | Tijdelijk verlegd in verband met vernieuwen Bergwegbrug over Noorderkanaal richting Hillegersberg. | |||
6-1-1966 | 14 | Verlegd: richting Hillegersberg via nieuwe Bergwegbrug over Noorderkanaal. | |||
26-1-1966 | 14 | Verlegd: richting Heemraadsplein via nieuwe Bergwegbrug over Noorderkanaal.Omleidingssporen en bovenleiding ter plaatse worden meteen verwijderd. | |||
27-2-1966 | 14 | Verlegd: richting Heemraadsplein wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen. | |||
6-3-1966 | 14 | Verlegd: richting Hillegersberg wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen. | |||
24-9-1966 | 14 | Verlegd: via nieuwe sporen Weena bij Hofplein. | Deze nieuwe sporen vervangen hulpsporen die in gebruik werden genomen na verwijdering van trambrug. | ||
13-10-1966 | 14 | Tijdelijk verlegd: richting Heemraadsplein via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. | Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan. | ||
22-10-1966 | 14 | Tijdelijk verlegd: richting Hillegersberg via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. | Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan. | ||
10-11-1966 | 14 | Normaal traject via Stationsplein hersteld. | Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd. | ||
12-12-1966 | 14 | Verlegd: via nieuw circuit Hofplein. | |||
23-12-1966 | 14 | Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Hillegersberg via trambrug Weena bij Lijnbaan. | Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was. | ||
30-12-1966 | 14 | Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Heemraadsplein via trambrug Weena bij Lijnbaan. | Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was. | ||
1-5-1967 | 14 | Verlegd: trambrug Weena bij Lijnbaan buiten dienst gesteld. | |||
4-11-1967 | 14 | Opgeheven | Vernummerd in lijn 4 | ||
9-10-1998 | 14 | Ingesteld: tijdelijke pendellijn in verband met stremming Calandlijn (zie boven) Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats?) – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Schiedamseweg – Marconiplein (eindpuntlus rondom metrostation). | |||
12-10-1998 | 14 | Opgeheven (volledige traject Calandlijn weer hersteld). | |||
9-8-1937 | 14A | Splitsing in lijn 14 en 14A: Volledig traject lijn 14A:Hillegersberg (Bergsingel o.z.) – Floris Versterlaan – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan (terug: Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel o.z.) – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein). Traject Hillegersberg (Bergsingel) – Bergweg bij Soetendaalscheweg vervalt hiermee. | |||
1-9-1937 | 14A | Op bepaalde uren combinatie van de lijnen 14 en 14A tot één lijn Hillegersberg (Bergsingel) – Willemsplein. | |||
18-12-1937 | 14A | Opgeheven. | |||
(bijgewerkt t/m 8-9-2021)