DATUM | LIJN | LIJNENLOOP | LIJNINFO | REMISE | BIJZONDERHEDEN |
27-6-1907 | 6 | Ingesteld: Hoevestraat (kopeindpunt) – Spoorsingel w.z – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Boompjes (eindpuntlus bij Nieuwe Leuvebrug) | lijnkleur: blauw-wit. Lijn 6 vervangt paardentramlijn Hoevestraat – Slagveld. | Isaäc Hubertstraat | |
1-12-1909 | 6 | Verlengd, volledig traject is nu: Hoevestraat (kopeindpunt) – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Tulpstraat – Feijenoord (Prins Hendrikkade w.z. bij Koninginnebrug) (terug: Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat). | Met deze verlenging vervalt het gedeelte Boompjes tussen Reederijstraat en Nieuwe Leuvebrug, doch dit wordt nog wel bediend door lijn 3. | ||
28-4-1910 | 6 | Verlengd, volledig traject is nu: Walenburgerweg (kopeindpunt bij Heulbrug) – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Stationssingen z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Tulpstraat – Feijenoord (Prins Hendrikkade w.z. bij Koninginnebrug) (terug: Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat). | Het traject door de Hoevestraat vervalt hiermee. | ||
2-1-1923 | 6 | Verlengd, volledig traject is nu: Heer Vrankestraat – Bergweg (terug: Bergweg – Soetendaalscheweg – Hoyledestraat – Heer Vrankestraat) – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidlblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Tulpstraat – Feyenoord (Prins Hendrikkade w.z. bij Koninginnebrug) (terug: Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat). | |||
20-8-1923 | 6 | Hillegersberg (Kootschekade) | |||
27-11-1924 | 6 | Tijdelijk verlengd: vanaf Wilemsbrug – Maaskade w.z. – Feyenoord (Prinsenhoofd) (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug enz. | |||
20-12-1924 | 6 | Teruggelegd via lus Van der Takstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Tulpstraat – Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat. De eindpuntstandplaats is verplaatst van Prins Hendrikkade w.z. bij Koninginnebrug naar Tulpstraat. | |||
23-6-1926 | 6 | Eindpuntlus Feyenoord gewijzigd: Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug. De eindpuntstandplaats is nu in de Leliestraat. | |||
2-7-1926 | 6 | Verlegd: in verband met bouwen brugoprit Van der Takstraat richting Heer Vrankestraat verlegd via Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug in plaats van Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug. | |||
1-9-1926 | 6 | Verlengd, volledig traject is nu: Heer Vrankestraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Pompenburgsingel – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Maaskade w.z. – Feyenoord (Prinsenhoofd) (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug). | |||
10-4-1927 | 6 | Lus Feyenoord gewijzigd: Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – Leliestraat – Burgemeester Hoffmanplein – Cornelis Trompstraat – Maaskade w.z. – Prinsenhoofd (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade o.z.). | |||
24-3-1930 | 6 | Traject ingekort: Insulindestraat (kopeindpunt) – bestaand traject – Feyenoord (Prinsenhoofd). | Traject Heer Vrankestraat – Bergweg bij Insulindestraat vervalt hiermee. Dit wordt nu ten dele bediend door nieuwe lijn 22. | ||
15-10-1930 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden spoorwegviaduct Moriaansplein ’s avonds na 22.00 uur via Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Oostplein – Nieuwe Haven n.z. – Groenendaal – Boerensteiger – Middensteiger – Westnieuwland. | |||
18-10-1930 | 6 | ’s Avonds na 22.00 uur normaal traject via Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland hersteld. | |||
4-8-1932 | 6 | Verlegd: via Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug in plaats van Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug. | Sporen Gedempte Botersloot tussen Pompenburgsingel en Heerenstraat zijn nu buiten dienst, doch blijven wel intact. | ||
13-3-1933 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met afbraak panden hoek Leuvehaven w.z. /Soetensteeg/Schiedamschedijk richting Insulindestraat via Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein. | |||
6-8-1933 | 6 | Richting Insulindestraat normaal traject via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein hersteld. | |||
14-9-1933 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden spoorwegviaduct Gelderschekade via Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug. | |||
20-9-1933 | 6 | Normaal traject via Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug hersteld. | |||
16-10-1933 | 6 | Verlengd, volledig traject is nu: Schieweg (kopeindpunt bij Abraham Kuyperlaan) – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade w.z. – Leliestraat – Burgemeester Hoffmanplein – Cornelis Trompstraat – Maaskade w.z. – Feyenoord (Prinsenhoofd) (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade w.z.). | Traject Insulindestraat – Bergweg bij Heulbrug vervalt hiermee. | ||
1-7-1934 | 6 | Zuidelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Schieweg (kopeindpunt bij Abraham Kuyperlaan) – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Westnieuwland – Middensteiger – Boerensteiger – Groenendaal – Nieuwe Haven n.z. – Oude Oostbrug – Oostmolenwerf – Nieuwe Oostbrug – Spoorwegstraat – Oosterkade – Station Maas (eindpuntlus Oosterkade). | Traject Beursplein – Feyenoord (Prinsenhoofd) vervalt hiermee, wordt onderdeel van nieuwe buslijn C. | ||
6-12-1934 | 6 | Kleine wijziging: nu dubbelspoor bij Schiekade onder spoorwegviaduct. | |||
10-5-1935 | 6 | Kleine wijziging: eindpuntsituatie bij Station Maas enigszins gewijzigd. | |||
31-5-1935 | 6 | Nieuwe dienst waarbij om en om wordt gereden op bestaand traject Schieweg – Station Maas resp. Schieweg – Gelderschestraat. Laatstgenoemde straat wordt bereikt via lus Beursplein – Kolkkade – Gelderschestraat – Gelderschekade – Beursplein. | De “korte” diensten rijden van van maandag t/m vrijdag tussen 7.30 en 9.00 uur en tussen 12.00 en 20.00 uur. Op zaterdag eveneens tussen 7.30 en 9.00 uur en tussen 12.00 en 23.00 uur. | ||
12-6-1935 | 6 | Sporensituatie Zeevischmarkt gewijzigd. | Mogelijk gemaakt door sloop van visafslag ter plaatse. Het hele sporenbeloop, inclusief knik bij Leuvehaven w.z. vervalt hiermee. | ||
30-11-1937 | 6 | Kleine verlenging: langs Schieweg tot Gordelweg (kopeindpunt). | |||
10-5-1940 | 6 | in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt. | |||
5-6-1940 | 6 | Heringesteld: Schieweg (kopeindpunt bij Gordelweg) – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan (kopeindpunt). | Hillegersberg (Kootschekade). | ||
14-9-1940 | 6 | Noordelijk traject gewijzigd: Stadhoudersweg (kopeindpunt bij Statenweg) – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergschelaan – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan (kopeindpunt). | Traject Schieweg tussen Gordelweg en Bergschelaan vervalt hiermee, wordt nu bediend door nieuwe lijn 5. | ||
29-11-1940 | 6 | Verlengd, volledig traject is nu: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergschelaan – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schieweg w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan (kopeindpunt). | |||
4-12-1940 | 6 | Op werkdagen van 13.00 – ? uur wordt dienst versterkt met suppelementdiensten op traject Diergaarde Blijdorp – normaal traject – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Kolkkade – Oudehavenkade (terug: Oudehavenkade – Gelderschekade – Beursplein). | |||
20-12-1940 | 6 | Supplementdiensten opgeheven. | |||
19-4-1941 | 6 | Verlegd: via hulpsporen in verband met sloop Heulbrug. | |||
1-5-1942 | 6 | Kleine wijziging: sporen Schieweg tussen Vlaggemanstraat en Bergweg/Walenburgerweg (voormalige Heulbrug) naar het midden verlegd. | |||
20-9-1942 | 6 | Verlegd: Schieweg – Schiekade – Slagveld in plaats van Schieweg – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld. | Sporen Schiekade naar het midden verlegd, na dempen van Schie. | ||
30-10-1942 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel) – Eendrachtsweg. | |||
2-11-1942 | 6 | Richting Diergaarde Blijdorp normaal traject via Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld. | |||
10-11-1942 | 6 | Richting Parklaan normaal traject via Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg hersteld. Tijdelijk verlegd: richting Diergaarde Blijdorp via Eendrachtsweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel. | |||
1-12-1942 | 6 | Richting Diergaarde Blijdorp normaal traject via Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld. | |||
3-5-1943 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Coolsingel bij Bulgersteyn via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Eendrachtsweg (terug: Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel). | |||
19-1-1944 | 6 | Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden onder tramsporen Scheepstimmermanslaan tijdelijk traject Diergaarde Blijdorp – normaal traject tot Eendrachtsweg bij Westzeedijk, vervolgens Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus, standplaats halte Westzeedijk bij Maastunnel). | |||
14-2-1944 | 6 | Normaal traject Diergaarde Blijdorp – Parklaan hersteld. | |||
17-7-1944 | 6 | Opgeheven, grotendeels opgegaan in lijnen 8 en 11. | |||
10-8-1944 | 6 | Heringesteld: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) –Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergschelaan – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (eindpuntlus). | Rijdt uitsluitend op zon- en feestdagen, wordt gereden door lijn 8. | Hillegersberg (Kootschekade) | |
14-9-1944 | 6 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen. | |||
8-10-1944 | 6 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen. | |||
14-10-1944 | 6 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren. | |||
10-11-1944 | 6 | Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam. | |||
13-11-1944 | 6 | Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren. | |||
29-11-1944 | 6 | Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur. | |||
1-12-1944 | 6 | Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening. | |||
2-9-1967 | 6 | Ingesteld (ex lijn 10 met verlegging): Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-complex) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Hudsonplein – Spanjaardstraat – Schiedamseweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). | Traject van lijn 10 via Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Churchillplein wordt dus door lijn 6 niet gevolgd.Sporen en bovenleiding Mariniersweg blijven intact. Extra diensten richting Stadion Feyenoord maken er nog gebruik van. | Hillegersberg (Kootsekade) | |
30-7-1968 | 6 | Verlegd: spoor richting Spangen op Kleiweg bij Bergpolderplein. | Spoor loopt nu parallel aan nevenspoor in plaats van ten zuiden van aanwezige transformatorgebouwtje. | ||
4-10-1968 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Puntegaalstraat vanaf 19.00 uur noordelijke Parksluisbrug (Coolhavenbrug) gestremd. | |||
6-10-1968 | 6 | Coolhavenbrug weer berijdbaar. | |||
25-10-1968 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden is zuidelijke Parksluisbrug (Parkhavenbrug) deze avond vanaf 19.00 uur gestremd. | |||
1-2-1969 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Westzeedijk richting Kleiweg via nieuw gelegd opstelspoor bij halte Schiemond aldaar. | |||
8-2-1969 | 6 | Richting Kleiweg weer via doorgaand spoor Westzeedijk bij halte Schiemond. | |||
23-7-1969 | 6 | Verlegd: Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk in plaats van Churchillplein – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk. | Sporen en bovenleiding Schiedamsevest – Witte de Withstraat worden binnen korte tijd verwijderd. Het blijft overigens mogelijk om met trams te kunnen driehoeken op hoek Eendrachtsweg/Witte de Withstraat. | ||
6-5-1971 | 6 | Verlegd: richting Spangen via nieuw spoor Westzeedijk tussen Kievitslaan en Droogleever Fortuynplein. | |||
25-5-1971 | 6 | Verlegd: richting Kleiweg via nieuw spoor Westzeedijk tussen Droogleever Fortuynplein en Kievitslaan.Verlegging in verband met ophogen Westzeedijk, dit in het kader van de Deltawet. | |||
1-7-1971 | 6 | Kleine verlegging: vanaf 15.50 uur via nieuwe standplaats Spartastraat. | |||
15-8-1971 | 6 | Kleine wijziging: Met ingang van deze datum worden extra voetbaltrams op deze lijn via nieuwe spoor Spartastraat geleid. | |||
11-6-1972 | 6 | Verlegd: via nieuwe sporen P.C. Hooftplein. | |||
23-8-1973 | 6 | Verlegd: richting Hillegersberg via nieuw spoor Marconiplein bij Mathenesserdijk. | |||
30-8-1973 | 6 | Verlegd: richting Spangen via nieuw spoor Marconiplein bij Mathenesserdijk | |||
27-9-1973 | 6 | Verlegd: richting Kleiweg via voorsorteerspoor Goudsesingel – Jonker Fransstraat. | |||
30-9-1973 | 6 | Verlegd: via nieuw kruisingscomplex Eendrachtsweg/Scheepstimmermanslaan/Vasteland/Westzeedijk. | |||
20-9-1974 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met bouw verbindingsboog tussen bestaande noord-zuidmetrolijn en toekomstige oost-westlijn tijdelijk enkelspoor Schiedamsedijk tussen Schilderstraat en Blekerstraat. | |||
12-3-1976 | 6 | Teruggelegd: weer via dubbelspoor Schiedamsedijk tussen Schilderstraat en Blekerstraat. | |||
8-8-1979 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Zaagmolenstraat via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Pompenburg. | |||
16-11-1979 | 6 | Normaal traject via Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg hersteld. | |||
13-9-1982 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Jonker Fransstraat via Zaagmolenbrug – Crooswijksestraat – Pijperstraat – Boezemstraat – Boezemsingel – Boezemweg – Goudsesingel. | |||
13-11-1982 | 6 | Normaal traject via Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel hersteld. | |||
18-2-1983 | 6 | Tijdelijk verlengd: door lijn 1 gestremd is door plaatsen nieuw brugdeel Mathenesserbrug vanaf 21.00 uur traject Kleiweg – normaal traject – Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat (terug: Huygensstraat – Spartastraat) – P.C. Hooftplein – Mathenesserdijk – Marconiplein – Schiedamseweg – Rotterdamsedijk – Schiedam (eindpuntlus Koemarkt). | |||
21-2-1983 | 6 | Normaal traject Kleiweg – Spangen hersteld. | |||
8-3-1983 | 6 | Ingekort: in verband met aanleg oost-westlijn metro/sneltram tot traject Kleiweg – Spanjaardstraat (driehoek Spanjaardstraat/1e Schansstraat). | Eind-/beginhalte is op Spanjaardstraat bij Schiedamseweg. Op het trajectgedeelte Hudsonplein – Spangen worden bussen ingezet, dit betreft lijn 59: Westzeedijk – Spangen – Station Vlaardingen-Centrum. Sporen en bovenleiding op Schiedamseweg worden meteen verwijderd. | ||
11-6-1983 | 6 | Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing Kleiweg vanaf 19.00 uur tot traject remise Hillegersberg (lus traject via Straatweg – Hillegondastraat – remise – Kootsekade – Straatweg) – normaal traject – Spanjaardstraat. | |||
13-6-1983 | 6 | Normaal traject Kleiweg – Spanjaardstraat hersteld. | |||
29-8-1983 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing op en bij de Parkhavenbruggen uitsluitend via de Coolhavenbruggen. | |||
15-10-1983 | 6 | Parkhavenbruggen hersteld. | |||
11-4-1984 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing op en bij de Coolhavenbruggen uitsluitend via de Parkhavenbruggen. | |||
27-8-1984 | 6 | Daar Met ingang van deze datum buslijn 59 wordt ingekort wordt trajectgedeelte Hudsonplein – Spangen nu bediend door tijdelijk nieuwe lijn 42. | |||
15-9-1984 | 6 | Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing Westzeedijk vanaf 19.00 uur traject Kleiweg – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus). | |||
16-9-1984 | 6 | Vanaf 12.00 uur normaal traject Kleiweg – Spanjaardstraat hersteld. | |||
1-6-1985 | 6 | Normaal traject Kleiweg – Spangen hersteld (zie 08-03-1983). | Hiermee wordt buslijn 42 overbodig. | ||
9-9-1985 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Linker Rottekade via Zaagmolenbrug – Crooswijksestraat – Pijperstraat – Boezemstraat – Boezemsingel – Boezemweg – Goudsesingel. | |||
30-9-1985 | 6 | Normaal traject via Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Rottekade – Goudsesingel hersteld. | |||
8-11-1985 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met rioleringswerkzaamheden Bergweg bij ziekenhuis tijdelijk via hulpsporen.Deze hulpsporen zijn ongeveer zes maanden in gebruik geweest. | |||
19-9-1987 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden stadsverwarming Westzeedijk tijdelijk enkelspoor t.h.v. Kapelstraat. | |||
15-12-1987 | 6 | Teruggelegd: weer via dubbelspoor Westzeedijk bij Kapelstraat. | |||
27-5-1988 | 6 | Tijdelijk ingekort: in verband met werkzaamheden Westzeedijk vanaf 21.30 uur tot traject Kleiweg – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus). | |||
30-5-1988 | 6 | Normaal traject Kleiweg – Spangen hersteld. | |||
23-10-1988 | 6 | Verlegd: via nieuwe sporen Churchillplein. | |||
11-6-1990 | 6 | Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-complex) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Nieuwstraat – Keizerstraat – Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Schiedamseweg – Marconiplein – Schiedamseweg – Rotterdamsedijk – Koemarkt – Broersvest – Schiedam (eindpuntlus Stadserf). | Beperkte dienst: traject Marconiplein – Schiedam wordt alleen gereden op maandag t/m vrijdag tot 18.00 uur, op koopavonden tot 21.00 uur en op zaterdag tot 17.00 uur. Buiten deze tijden dus slechts traject Kleiweg – Marconiplein (eindpuntlus).Traject Goudsesingel – Spangen vervalt hiermee. Tussen Coolsingel bij Van Oldenbarneveltplaats en Spangen rijdt nu lijn 4. | ||
20-9-1991 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met vernieuwing bovenleiding Lage Erfbrug vanaf 21.00 uur via Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein – Mathenesserlaan – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – Marconiplein. | |||
23-9-1991 | 6 | Normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Schiedamseweg – Marconiplein hersteld. | |||
4-10-1991 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met vernieuwing sporencomplex kruising Zaagmolenbrug/Linker Rottekade/Crooswijksestraat vanaf 21.00 uur als lijn 6/9: Kleiweg – normaal traject – Bergweg – traject lijn 9 naar Pelgrimsstraat. | |||
7-10-1991 | 6 | Normaal traject Kleiweg – Marconiplein (-Schiedam) hersteld. | |||
22-6-1992 | 6 | Westelijk traject gewijzigd: Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-complex) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Nieuwstraat – Keizerstraat – Blaak – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Hudsonplein – Spanjaardstraat – Schiedamseweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).. | Traject Coolsingel – Marconiplein (-Schiedam) vervalt hiermee, en is nu onderdeel van lijn 4. | ||
27-6-1992 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing kruising Westzeedijk/Eendrachtsweg vanaf 23.00 uur via Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen. | |||
29-6-1992 | 6 | Normaal traject via Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen hersteld. | |||
24-4-1994 | 6 | Verlegd: richting Kleiweg via Blaak – Burgemeester Van Walsumweg in plaats van Blaak – Keizerstraat – Nieuwstraat – Burgemeester Van Walsumweg. | |||
8-5-1994 | 6 | Verlegd: richting Spangen via Burgemeester Van Walsumweg – Blaak in plaats van Burgemeester Van Walsumweg – Nieuwstraat – Keizerstraat – Blaak. | |||
25-6-1994 | 6 | Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing P.C. Hooftplein tot traject Kleiweg – Marconiplein (eindpuntlus). | |||
27-6-1994 | 6 | Normaal traject Kleiweg – Spangen hersteld. | |||
22-8-1994 | 6 | Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) in plaats van remise Hillegersberg. | |||
27-8-1994 | 6 | Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing P.C. Hooftplein op deze dag gelijk aan 25/26-06. | |||
9-1-1995 | 6 | Enkele diensten worden van maandag t/m vrijdag geëxploiteerd vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). Overige diensten op die dagen, alsook diensten op zaterdag en zondag worden normaal geëxploiteerd vanuit remise Kralingen. | |||
20-8-1995 | 6 | Volledige exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). | |||
2-9-1995 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Benthuizerstraat vanaf 18.00 uur via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Heer Bokelweg – Schiekade – Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel. | |||
4-9-1995 | 6 | Normaal traject via Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel. | |||
17-9-1995 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing kruising Benthuizerstraat/Zaagmolenstraat gedurende deze dag via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Heer Bokelweg – Schiekade – Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel. | |||
24-2-1996 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Schiedamsedijk vanaf 18.30 uur via Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Westzeedijk. | |||
11-3-1996 | 6 | Normaal traject via Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Burgemeester van Walsumweg – Blaak – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk hersteld. | |||
2-6-1996 | 6 | Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) in plaats van remise Hillegersberg. | |||
2-6-1996 | 6 | Verlegd: via Jonker Franstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Coolsingel – Churchillplein in plaats van Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Blaak – Churchillplein. | |||
10-6-1996 | 6 | Tijdelijk verlegd: dagelijks tussen 9.00 en 15.30 uur in verband met spoorvernieuwing Kleiweg ingekort: tot traject remise Hillegersberg (lustraject via Straatweg – Hillegondastraat – remise – Kootsekade – Straatweg) | N.B. op 15/16-06 geldt inkorting de gehele dag. Inkorting ook tijdens periode 24 t/m 28-06 dagelijks tussen 9.00 en 15.30 uur, op 29/30-06 de gehele dag, periode 8 t/m 12-07 dagelijks tussen 9.00 en 15.30 uur en op 13/14-07 de gehele dag. | ||
12-6-1996 | 6 | Kleine wijziging: verwisseling standplaats Spartastraat met die van lijnen 7 en 17. | |||
26-8-1996 | 6 | Van maandag t/m zaterdag exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade) en op zon- en feestdagen vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk). | |||
15-3-1997 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Schiedamsedijk t.h.v. metrostation Leuvehaven vanaf 18.00 uur via Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Westzeedijk. | |||
17-3-1997 | 6 | Normaal traject via Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk hersteld. | |||
31-8-1997 | 6 | Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Zaagmolendrift via Bergweg – Schiekade – Hofplein. | |||
14-9-1997 | 6 | Normaal traject via Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein hersteld. | |||
8-6-1998 | 6 | Op zon- en feestdagen exploitatie vanuit remise Kralingen (OostzeedijK. Overige dagen vanuit remise Hillegersberg. | |||
20-7-1998 | 6 | in verband met renovatie remise Hillegersberg tijdelijk gehele exploitatie vanuit Kleiweg (opstelsporen bij Centrale Werkplaats). | |||
7-9-1998 | 6 | Volledige exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). | |||
28-8-2000 | 6 | Opgeheven. | |||
(Bijgewerkt t/m 4-9-2021)