Railvervoer

DATUM LIJN LIJNENLOOP LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
13-4-1908 9 Ingesteld: Wilhelminakade (kopeindpunt) – Parallelweg – Hilledijk – Paul Krugerstraat – Maashaven o.z. – Brielschelaan – Boergoenschestraat – Wolphaertsbocht – Charlois (Grientweg, kopeindpunt). lijnkleur: rood (wordt als verlengstuk van lijn 2 beschouwd). Dit betreft een lijn op de Linker Maasoever, volledig geïsoleerd van het net op de Rechter Maasoever. Deze lijn heeft geen paardentramlijn voorloper gehad. Charlois (Velgersdijkstraat)  
23-10-1926 9 Opgeheven;  Traject Paul Krugerstraat tussen Brielschelaan/Maashaven o.z. en Pretorialaan meteen opgebroken. traject Brielschelaan – Charlois opgenomen in nieuwe lijn 2.     
1-5-1929 9 Ingesteld (ex lijn 12A): Aelbrechtsplein (eindpuntlus) – Beukelsweg – Burgemeester Meineszplein – Beukelsdijk – Henegouwerplein – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – West-Kruiskade – Kruiskade – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg (eindpuntlus bij Groene Hilledijk). T.o.v. lijn 12A is het traject Groene Hilledijk bij Randweg – Groene Hilledijk bij Slag vervallen. Dit wordt nu bediend door lijn 3. Hillegersberg Lijnkleur wordt vanaf nu niet meer toegepast op de trams in Rotterdam. Alle (nieuwe) lijnen voeren vanaf nu successievelijk zwarte cijfers en teksten op gele borden of op richtingfilms.
14-6-1929 9 Verlegd: via Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat in plaats van Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug – Oranjeboomstraat.      
1-8-1929 9 Verlengd en tijdelijk verlegd: Aelbrechtsplein (eindpuntlus) – Beukelsweg – Burgemeester Meineszlaan – Beukelsdijk – Henegouwerplein – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – West-Kruiskade – Kruiskade – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg w.z. (terug o.z.) – Lange Hilleweg (eindpuntlus bij Dordtschestraatweg). . Met deze verlenging vervalt traject Beijerlandschelaan – Randweg. Lus Randweg bij Beijerlandschelaan blijft in gebruik bij calamiteiten. Beijerlandschelaan wordt nog wel bediend door lijnen 3 en 12    
1-12-1929 9     Charlois (Velgersdijkstraat)  
27-10-1930 9 Verlegd: richting Aelbrechtsplein via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein in plaats van Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
13-3-1933 9 Tijdelijk verlegd: in verband met afbraak panden hoek Leuvehaven w.z./Soetensteeg/Schiedamschedijk richting Aelbrechtsplein via Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
6-8-1933 9 Richting Aelbrechtsplein normaal traject via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein hersteld.      
1-7-1934 9 Noordelijk traject gewijzigd en verlegging, volledige route is nu: Aert van Nesstraat – Coolsingel (terug: Coolsingel – Kruiskade – Mauritsweg – Aert van Nesstraat) – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg w.z. (terug o.z.) – Lange Hilleweg (eindpuntlus nabij Dordtschestraatweg).  Traject Aelbrechtsplein – Coolsingel vervalt hiermee, ten dele overgenomen door lijn 1.    
12-6-1935 9 Sporensituatie Zeevischmarkt gewijzigd. Mogelijk gemaakt door sloop van visafslag ter plaatse. Het hele sporenbeloop, inclusief knik bij Leuvehaven w.z. vervalt hiermee.    
15-8-1935 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Kruiskade tussen Coolsingel en Kruisstraat richting Aert van Nesstraat via Coolsingel – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade. Niet bekend wanneer deze tijdelijk verlegging lijn 9 weer ongedaan is gemaakt.    
1-7-1936 9 Verlengd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg w.z. (terug o.z.) – Lange Hilleweg (eindpuntlus nabij Strevelsweg).. Lustraject Coolsingel – Kruiskade – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel vervalt hiermee. Sporen Aert van Nesstraat blijven intact  Hillegersberg (Kootschekade)  
28-11-1936 9 Verlengd, volledig traject is nu: G.J. Mulderstraat – Vierambachtsstraat (terug: Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat) – 2e Middellandstraat – Middellandplein – 1e Middellandstraat – West-Kruiskade – Kruiskade – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg w.z. (terug o.z.) – Lange Hilleweg (eindpuntlus nabij Strevelsweg).  Traject Station D.P. – Diergaardelaan bij Coolsingel vervalt hiermee.    
31-8-1938 9 Tijdelijk verlegd: in verband met feesten 40-jarig regeringsjubileum koningin Wilhelmina tussen 19.00 en 00.00 uur richting Lange Hilleweg via Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug.      
9-9-1938 9 ’s Avonds tussen 19.00 en 00.00 uur richting Lange Hilleweg normaal traject hersteld      
10-5-1940 9 in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt.      
17-5-1940 9 Heringesteld: Stieltjesplein (eindpuntlus) – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg w.z. (terug o.z.) – Lange Hilleweg (eindpuntlus nabij Strevelsweg).   Charlois (Maastunnelplein).  
22-6-1940 9 Verlengd, volledig traject is nu: G.J. Mulderstraat – Vierambachtsstraat (terug: Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat) – 2e Middellandstraat – Middellandplein – 1e Middellandstraat – West-Kruiskade – Kruiskade – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg w.z. (terug o.z.) – Lange Hilleweg (eindpuntlus nabij Strevelsweg).      
19-3-1941 9   Kleine wijziging: nieuwe eindpuntlus Lange Hilleweg.Dit in verband met wijziging profiel Strevelsweg. Het opstelspoor aldaar wordt buiten dienst gesteld en meteen opgebroken.    
1-12-1941 9   Dienst versterkt met supplementdiensten Zeevischmarkt (overloopwissel) – Lange Hilleweg.    
1-8-1942 9   Supplementdiensten op traject Zeevischmarkt – Lange Hilleweg opgeheven.    
5-9-1942 9 Verlegd: richting G.J. Mulderstraat via nieuwe verbinding tussen Zeevischmarkt en Coolsingel, ongeveer langs Witte Leeuwensteeg – Van Hogendorpstraat in plaats van Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Coolsingel.      
8-11-1942 9     Kralingen (Oostzeedijk)   
3-12-1942 9 Vanaf 12.30 uur verlegd: richting G.J. Mulderstraat via Gelderschekade – Oudehavenkade – Blaak in plaats van Gelderschekade – Beursplein – Blaak.      
4-12-1942 9 Vanaf 12.30 uur verlegd: richting Lange Hilleweg via Blaak – Oudehavenkade – Gelderschekade in plaats van Blaak – Beursplein – Gelderschekade. Bovenleiding Beursplein wordt snel verwijderd. Sporen de eerstkomende jaren.    
3-5-1943 9 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Coolsingel bij Blaak via Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel.      
23-5-1943 9   in verband met vernieuwing brugdek en sporen Willemsbrug tijdelijk via enkelspoor. Wanneer weer via dubbelspoor kan worden gereden is niet bekend.    
30-8-1943 9 Verlegd: via Kruiskade – Kruisstraat –  Straat 296 – nieuwe Stationsweg – Hofplein – Coolsingel in plaats van Kruiskade – Coolsingel.      
15-8-1944 9 Ingekort: tot traject Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Lange Hilleweg. Traject G.J. Mulderstraat – Station D.P. vervalt hiermee.    
14-9-1944 9 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen.      
8-10-1944 9 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen.      
14-10-1944 9 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren.      
10-11-1944 9 Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam.      
13-11-1944 9 Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren.      
29-11-1944 9 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur.      
1-12-1944 9 Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening.      
16-8-1945 9 Heringesteld: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Hofplein – Coolsingel – Blaak – Oudehavenkade – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg w.z. (terug o.z.) – Lange Hilleweg (eindpuntlus bij Strevelsweg).   Kralingen (Oostzeedijk).  
3-6-1948 9 Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein.      
4-6-1949 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden richting Lange Hilleweg via Blaak – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug.      
10-7-1949 9 Richting Lange Hilleweg normaal traject via Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug hersteld.      
1-7-1951 9 Verlegd: via circuit Hofplein.      
1-2-1953 9 Tijdelijk opgeheven t.g.v. Watersnoodramp. Sporen Lange Hilleweg staan onder water.      
2-2-1953 9 Vanaf 12.00 uur weer in dienst gesteld.      
10-6-1953 9 Tijdelijk verlegd: in verband met reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor.      
11-8-1953 9 Teruggelegd via dubbelspoor Varkenoordsebrug.      
22-7-1954 9 Tijdelijk verlegd: in verband met reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor.      
30-9-1954 9 Teruggelegd via dubbelspoor Varkenoordsebrug.      
19-10-1954 9 Kleine verlenging: van oude naar nieuwe Stationsplein, met standplaats aan o.z.      
9-4-1957 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden vanaf 14.00 uur richting Lange Hilleweg via Blaak – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug.      
20-4-1957 9 Vanaf 12.00 uur richting Lange Hilleweg normaal traject via Blaak – Groenendaal  Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug hersteld.      
23-2-1958 9     Op zon- en feestdagen wordt deze lijn voortaan geëxploiteerd vanuit remise Delfshaven (Nieuwe Binnenweg); op andere dagen normaal vanuit remise Kralingen.  
12-5-1958 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden via Blaak – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug.      
24-5-1958 9 Normaal traject via Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug hersteld.      
24-11-1960 9 Verlegd: in verband met metro-aanleg via Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel in plaats van Stationsplein – Weena – Hofplein – Coolsingel.      
26-6-1961 9     Op zon- en feestdagen eveneens exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) in plaats van remise Delfshaven.  
11-8-1962 9 Verlegd: richting Lange Hilleweg langs n.z. Stieltjesplein in plaats van plein rond. Houdt verband met reconstructie Stieltjesplein en Nassaukade. Het derde spoor aldaar wordt opgebroken. Op het Stieltjesplein blijft een keer- annex opstelmogelijkheid aanwezig, zowel bereikbaar vanaf Koninginnebrug als vanaf Nassaukade. Dit laatste pas vanaf 01-09.    
5-9-1963 9 Verlegd: in verband met metro-aanleg richting Lange Hilleweg via nieuwe sporen Coolsingel tussen Van Oldenbarneveltstraat en Blaak.      
6-9-1963 9 Verlegd: in verband met metro-aanleg richting Centraal Station via nieuwe sporen Coolsingel tussen Blaak en Van Oldenbarneveltstraat. Sporen zijn verlegd naar westzijde van de straat.      
28-9-1963 9 Verlegd: Blaak – Verlengde Willemsbrug – Willemsbrug in plaats van Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug. Het blijft mogelijk te rangeren op sporen Groenendaal/Blaak – Geldersekade. Sporen en bovenleiding Bolwerk worden snel verwijderd. De sporen op de Geldersekade blijven nog tot voorjaar 1987 liggen, de bovenleiding was al eerder verwijderd.    
25-10-1963 9 Verlegd: richting Lange Hilleweg via voorsorteerspoor Blaak tussen Leuvehaven en Verlengde Willemsbrug.      
1-3-1964 9 Kleine wijziging: in verband met metro-aanleg eindpuntlus Stationsplein gewijzigd in kopeindpunt Weena w.z.      
23-10-1964 9 Verlegd: in verband met metro-aanleg via Coolsingel – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak in plaats van Coolsingel – Blaak.      
12-7-1965 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Van Oldenbarneveltstraat via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
18-7-1965 9 Normaal traject via Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – Schiedamsevest – verbindingsstraat hersteld.      
22-9-1965 9 Verlegd: in verband met metro-aanleg via sporen Coolsingel voor gebouw Amro-bank.      
22-11-1965 9 Normaal traject via Stationsplein hersteld.  Daar er echter geen opstelspoor meer aanwezig is, wordt na aankomst op Stationsplein direct weer vertrokken naar Lange Hilleweg, zodat lijn 9 nu feitelijk als ringlijn Lange Hilleweg – Centraal Station – Lange Hilleweg geëxploiteerd wordt. Kopsporen Weena w.z. blijven intact.    
30-7-1966 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Van Oldenbarneveltstraat gedurende avonduren op deze dag via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.Deze verlegging geldt ook op 11/12-07-1966 en tijdens avonduren 03-08-1966.      
10-11-1966 9 Normaal traject via Stationsplein hersteld. Exploitatie als ringlijn, dus zonder standplaats Stationsplein blijft behouden. Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd.    
27-11-1966 9 Kleine wijziging: standplaats Stationsplein o.z. hersteld.Nu dus geen “ringlijn” meer.Ook hier herstel situatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was.      
8-5-1967 9     Exploitatie vanuir remise Hilledijk (2e Rosestraat) in plaats van remise Kralingen.  Spitsuurmaterieel komt nog wel uit remise Kralingen.  
26-8-1967 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden tussen Van Oldenbarneveltstraat en nieuwe Churchillplein deze avond vanaf 21.00 uur via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
27-8-1967 9 Verlegd: via Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen weer in het midden) – Churchillplein – Blaak i.pv. Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen langs AMRO-bank) – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak.      
2-9-1967 9 Kleine wijziging: standplaats Stationsplein o.z. verplaatst naar Kruisplein o.z. Dit in verband met het feit dat standplaats Stationsplein vanaf nu door nieuwe lijn 11 wordt gebruikt. Standplaats Kruisplein o.z. werd van 1964 tot 1966 door lijn 2 benut. Met ingang van deze datum rijdt op deze lijn geen spitsuurmaterieel meer uit remise Hillegersberg.    
29-1-1968 9 Opgeheven.  Wordt tussen Stieltjesplein en Lange Hilleweg vervangen door nieuwe buslijn 66. Bovenleiding Polderlaan – Lange Hilleweg wordt al snel verwijderd. Sporen Polderlaan en Lange Hilleweg grotendeels in 1968. Enkele stukken in de Polderlaan worden met asfalt dichtgesmeerd en pas in de loop van de jaren 70 verwijderd. Het opstelspoor Kruisplein o.z. blijft intact.    
8-6-1968 9 Ingesteld: Avenue Concordia – Oudedijk (terug: Oudedijk – Voorschoterlaan – Voorschoterstraat – Avenue Concordia) – Vlietlaan – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Hudsonplein (eindpuntlus).   Kralingen (Oostzeedijk)  
4-10-1968 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Puntegaalstraat vanaf 19.00 uur noordelijke Parksluisbrug (Coolhavenbrug) gestremd.      
6-10-1968 9 Coolhavenbrug weer berijdbaar.      
25-10-1968 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden is zuidelijke Parksluisbrug (Parkhavenbrug) deze avond vanaf 19.30 uur gestremd.      
1-2-1969 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Westzeedijk richting Avenue Concordia via nieuwe gelegd opstelspoor bij halte Schiemond aldaar.      
8-2-1969 9 Richting Avenue Concordia weer via doorgaand spoor Westzeedijk bij halte Schiemond.      
11-7-1969 9 Verlegd: richting Avenue Concordia via nieuw spoor Statenweg tussen Statentunnel en Bentinckplein.      
14-6-1975 9 Verlegd: richting Hudsonplein via voorsorteerspoor Schiekade – Provenierssingel n.z.      
14-3-1977 9 Verlengd, volledig traject is nu: Laan van Nooitgedacht (eindpuntlus) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Hudsonplein (eindpuntlus). Lustraject via Voorschoterlaan – Voorschoterstraat – Avenue Concordia vervalt hiermee. Sporen en bovenleiding worden snel opgebroken.Deze verlenging is slechts tijdelijk daar de ’s-Gravenweg binnenkort op de schop moet voor aanleg tunnel oost-west metro/sneltramlijn. Er zal voor de lijnen 3, 8 en 9 een nieuw lus op de Chris Bennekerslaan aangelegd worden.    
26-7-1977 9 Ingekort: tot traject Chris Bennekerslaan (eindpuntlus) – Oudedijk – normaal traject – Hudsonplein. Sporen en bovenleiding Laan van Nooitgedacht – ’s-Gravenweg worden snel verwijderd. Op Oudedijk wordt bovenleiding verwijderd, doch sporen blijven grotendeels liggen.    
30-3-1978 9 Verlegd: nieuwe sporen kruising Claes de Vrieselaan/G.J. de Jonghweg/Rochussenstraat. Dit in verband met aanleg oost-west metro/sneltramlijn. Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden meteen verwijderd.    
8-8-1979 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Zaagmolenstraat via Crooswijksestraat – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Schiekade – Provenierssingel.      
16-11-1979 9 Normaal traject via Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Provenierssingel hersteld.      
29-8-1983 9 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing op en bij de Parkhavenbruggen uitsluitend via de Coolhavenbruggen.      
15-10-1983 9 Parkgavenbruggen hersteld.      
31-10-1983 9 Verlengd, volledig traject is nu: Burgemeester Oudlaan (eindpuntlus bij Erasmus Universiteit) – Burgemeester Oudlaan – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Hudsonplein (eindpuntlus). Sporen en bovenleiding Chris Bennekerslaan worden meteen vervalt. Een gedeelte van per 26-07-1977 verlaten sporen op ’s-Gravenweg en Oudedijk worden nu weer bereden.    
11-4-1984 9 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing op en bij de Coolhavenbruggen uitsluitend via de Parkgavenbruggen. Deze mutatie heeft ongeveer 3 ½ maand geduurd.    
15-9-1984 9 Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing Westzeedijk vanaf 19.00 uur traject Burgemeester Oudlaan – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus).Passagiers kunnen overstappen op tijdelijk verlengde buslijn 42.      
16-9-1984 9 Vanaf 12.00 uur normaal traject Burgemeester Oudlaan – Hudsonplein hersteld.      
5-9-1985 9     in verband met renovatie remise Kralingen van maandag t/m zaterdag exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade) en vanuit openluchtsporen op terrein Centrale Werkplaats Kleiweg.  
21-12-1985 9     Op maandag t/m vrijdag weer normaal exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk).  
19-9-1987 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden stadsverwarming Westzeedijk tijdelijk enkelspoor t.h.v. Kapelstraat.      
12-10-1987 9 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Boezemstraat en Pijperstraat via Goudse Rijweg – Boezemweg – Goudsesingel – Jonker Fransstraat – Linker Rottekade – Zaagmolenbrug.      
26-10-1987 9 Normaal traject via Goudse Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug hersteld.      
15-12-1987 9 Teruggelegd: weer via dubbelspoor Westzeedijk bij Kapelstraat.      
27-5-1988 9 Tijdelijk ingekort: in verband met werkzaamheden Westzeedijk vanaf 21.30 uur tot traject Burgemeester Oudlaan – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus). Aansluitend rijdt pendelbus via Hudsonplein naar Spangen.    
30-5-1988 9 Normaal traject Burgemeester Oudlaan – Hudsonplein hersteld.      
17-6-1988 9 Oostelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met spoorvernieuwing Goudse Rijweg vanaf 18.00 uur traject Oostplein (eindpuntlus) – Boezemweg – Boezemsingel – bestaand traject – Hudsonplein.      
20-6-1988 9 Normaal traject Burgemeester Oudlaan – Hudsonplein hersteld.      
9-9-1988 9 Tijdelijk verlegd: in verband met diverse werkzaamheden (o.a. spoorvernieuwing) op Bergweg bij Eudokia Ziekenhuis via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Pompenburg – Hofplein – Schiekade – Provenierssingel.      
21-9-1988 9 Normaal traject via Bergweg – Schiekade – Provenierssingel hersteld.      
3-6-1989 9 Verlengd, volledig traject is nu: Burgemeester Oudlaan (eindpuntlus bij Erasmus Universiteit) – Burgemeester Oudlaan – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Pelgrimsstraat – Pelgrimsstraat (eindpuntlus). Lus Hudsonplein vervalt hiermee, doch blijft wel intact.    
4-10-1991 9 Tijdelijk verlegd: in verband met vernieuwing sporencomplex kruising Zaagmolenbrug/Linker Rottekade/Crooswijksestraat vanaf 21.00 uur als lijn 9/6: Burgemeester Oudlaan – normaal traject – Boezemweg – Oostplein – traject lijn 6 naar Marconiplein (-Schiedam).      
7-10-1991 9 Normaal traject Burgemeester Oudlaan – Pelgrimsstraat hersteld.      
22-8-1994 9 Tijdelijk verlegd: in verband met reconstructie Boezembrug tijdelijk via enkelspoor.      
14-11-1994 9 Teruggelegd: weer via dubbelspoor Boezembrug.      
27-12-1994 9 Tijdelijk verlegd: in verband met ernstige wateroverlast Burgemeester Oudlaan via Burgemeester Oudlaan – Abram van Rijckevorselweg – Honingerdijk – Oostzeedijk – Oostplein – Boezemweg – Boezemsingel.      
30-12-1994 9 Normaal traject via Burgemeester Oudlaan – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezemsingel hersteld.      
17-9-1995 9 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing kruising Benthuizerstraat/Zaagmolenstraat gedurende deze dag via Crooswijksestraat – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Schiekade – Provenierssingel.      
5-11-1995 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden aan riolering en sporen Claes de Vrieselaan gedurende deze dag traject Burgemeester Oudlaan – normaal traject – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – Marconiplein – Schiedamseweg – Spanjaardstraat – Hudsonplein – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus).      
26-11-1995 9 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden aan riolering en sporen Claes de Vrieselaan gedurende deze dag traject Burgemeester Oudlaan – normaal traject – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – Marconiplein – Schiedamseweg – Spanjaardstraat – Hudsonplein – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus).      
2-6-1996 9 Verlegd: via Schiekade – Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat in plaats van Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat. Sporen en bovenleiding tussen Bentincklaan en 1e Middellandstraat blijven intact.    
20-10-1996 9 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Middellandplein gedurende deze dag via Stationsplein – Kruisplein – Eendrachtsplein – Nieuwe Binnenweg – Claes de Vrieselaan.      
31-8-1997 9 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Zaagmolendrift via Crooswijksestraat – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein.      
14-9-1997 9 Normaal traject via Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Hofplein hersteld.       
28-3-1998 9 Kleine wijziging: in verband met slechte staat van boog Weena – Schiekade tijdelijk via spoor lijnen  7 en 20 op Weena.      
5-4-1998 9 Teruggelegd via eigen spoor Weena.      
28-8-2000 9 Opgeheven; sporen Pelgrimsstraat blijven intact.      
           
30-4-2022 9 Rondrit RoMeO tramlijn 9, Rondje Zuid. Pompenburg-Hofplein-Coolsingel-Churchillplein-Schiedamsedijk-Erasmusbrug-Wilhelminakade-Laan op Zuid-2e Rosestraat-Putselaan-Brielselaan-Gaesbeekstraat-Brielselaan-Hillevliet-Randweg-Breeplein-Beukendaal-Molenvliet-Spinozaweg-Reyerdijk-Keizerswaard-Groene Tuin-Dwarsdijk-Noorderhelling-Stadionweg-Varkenoordseviaduct-Laan op Zuid-Wilhelminakade-Erasmusbrug-Schiedamsedijk-Churchillplein-Blaak-Burgemeester van Walsumweg-Oostplein-Goudsesingel-Pompenburg. Alleen op zaterdag en zondag; vertrek om 10:27, 12:27, 14:27 en 16:27. De rit duurt 80 minuten    
           

(bijgewerkt t/m 31-7-2021)