De RET had onderstaande series aanhangrijtuigen in gebruik.
(Voor de door de RETM aangeschafte rijtuigen klik hier voor de beschrijving in het artikel RETM aanhangrijtuigen)
Serie 291-300
Deze van de RETM (en oorspronkelijk nog van de RTM) afkomstige serie aanhangrijtuigen is niet door de RET verbouwd of vernummerd. Zij deden onder de RET-vlag het laatst dienst in de zomermaanden van 1930, waarna de sloop volgde. Slechts de 296 ontsprong de dans. Dit rijtuig werd in 1934 teruggebracht in de staat van een paardentram, welk nummer overigens nooit aan een paardentram had toebehoord. Het is als museumrijtuig bewaard gebleven.
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afgevoerd | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
291 | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM | |
292 | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM | |
293 | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM | |
294 | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM | |
295 | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM | |
296 | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM, museumrijtuig, sinds 1934 weer paardentram en sinds 1976 weer 188 genummerd | |
297 | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM | |
298 | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM | |
299 | RETM | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM |
300 | RETM | 6030 | 1500 | 2,9 | 19 | 15 | 1930 | 1931 | in 1927 over van RETM |
Serie 1127-1151
De serie motorrijtuigen 127-141, oorspronkelijk van de RETM, die na een eerste aanpassing door de RET in de jaren 1931/1932 in dienst waren gesteld, werden in de jaren 1938-1941 verbouwd tot de aanhangrijtuigen serie 1127-1151. Voorzien van de okergele kleur zijn de richting en de nummerfilmkasten gehandhaafd, maar alleen de laatste werden gebruikt.
Ook de handrem bleef gehandhaafd.
In 1947 werden de 1128-1133 gesloopt, de 1134 en de 1147-1149 volgden in 1949 en de resterende rijtuigen in 1950.
Klik hier voor foto’s van de serie 1127-1151.
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | in dienst | uit dienst | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1128 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 9-1939 | 1947 | verbouwd uit motorrijtuig 128, van 7-12-1944 tot 25-6-1946 in Duitsland (Bremen) |
1129 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 7-1938 | 1947 | verbouwd uit motorrijtuig 129, van 7-12-1944 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen) |
1130 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 2-1939 | 1947 | verbouwd uit motorrijtuig 130, van 8-12-1944 tot 27-1-1947 in Duitsland (Offenbach) |
1131 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 3-1939 | 1947 | verbouwd uit motorrijtuig 131, van 9-12-1944 tot 27-1-1947 in Duitsland (Offenbach) |
1132 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 1939 | 1947 | verbouwd uit motorrijtuig 132, van 9-12-1944 tot 27-1-1947 in Duitsland (Offenbach) |
1133 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 1939 | 1947 | verbouwd uit motorrijtuig 133, van 9-12-1944 tot 27-1-1947 in Duitsland (Offenbach) |
1134 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 1939 | 9-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 134 |
1135 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 6-1938 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 135 |
1136 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 10-1938 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 136 |
1137 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 6-1938 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 137 |
1138 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 1938 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 138 |
1139 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 9-1938 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 139 |
1140 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 9-1938 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 140 |
1141 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 1938 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 141 |
1142 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 1939 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 142 |
1143 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 1939 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 143 |
1144 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 12-1938 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 144 |
1145 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 1938 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 145 |
1146 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 4-1939 | 9-1950 | verbouwd uit motorrijtuig 146 |
1147 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 5-1941 | 9-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 147 |
1148 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 4-1941 | 9-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 148 |
1149 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 1938 | 9-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 149 |
1151 | Allan | 8540 | 2500 | 9,5 | 20 | 15 | 6-1938 | 9-1950 | als eerste bijwagen van deze serie, verbouwd uit motorrijtuig 151 |
Serie 1152-1201
Ook de oorspronkelijke RETM series motorrijtuigen 152-201 ging over naar de RET en werd in 1931 voor dat doel verbouwd inclusief de kleurwisseling naar okergeel. Zij werden in de periode 1942-1964 buiten dienst gesteld maar voor 6 rijtuigen was een tweede leven weggelegd als aanhangrijtuig.
In 1942/1943 werden de daarvoor vernummerde 1155, 1170, 1175, 1197, 1198 en 1201 verkozen.
Ook hier werden alleen de lijnfilms nog gebruikt. In 1949 vond afvoer plaats.
Klik hier voor foto’s van de serie 1152-1201.
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | in dienst | uit dienst | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1155 | Allan | 9340 | 2500 | 11,5 | 12 | 32 | 1942 | 8-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 155 |
1170 | Allan | 9340 | 2500 | 11,5 | 12 | 32 | 1942 | 8-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 170 |
1175 | Allan | 9340 | 2500 | 11,5 | 12 | 32 | 1942 | 9-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 175 |
1197 | Allan | 9340 | 2500 | 11,5 | 12 | 32 | 1942 | 5-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 197 |
1198 | Allan | 9340 | 2500 | 11,5 | 12 | 32 | 2-1943 | 8-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 198 |
1201 | Allan | 9340 | 2500 | 11,5 | 12 | 32 | 1942 | 8-1949 | verbouwd uit motorrijtuig 201 |
Serie 1261-1290 (261-290)
Van de RETM serie 261-290 werden in 1930 alleen de 261, 264, 265, 267, 281, 284, 285 en 287-290 verbouwd. Naast een gangpad voor de conducteur, de okergele kleur en lijncijferplaten kregen zij een ‘1’ voor het nummer. De 277 werd in 1932 in dezelfde toestand gebracht.
Het vandaag de dag bekende verschijnsel van reclametram ontstond in 1933 en 1934 toen de 262, de 263 en de 277 werden ingezet als reclametrams voor de Diergaarde, circus Sarrasani en de nieuwe Rittenkaarten. De 1281 is tussen 1938 en 1945 ook als reclametram en later voor goederenvervooer ingezet. De sloop volgde in 1947.
De 18 niet gemoderniseerde aanhangrijtuigen gingen in 1935 buiten dienst en werden 2 jaar later gesloopt. De 1284 is als museumrijtuig in 1938 in zijn oorspronkelijke toestand teruggebracht en tevens van het oude nummer voorzien.
De 1261, 1264, 1265, 1267, 1277, 1281, 1285 en 1287-1290 zijn in 1942 in opdracht van de bezetter verkocht aan Bremen.
Klik hier voor foto’s van de serie 1261-1290.
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
261 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1261 | ||
262 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM, in 1934 ingezet als reclamerijtuig |
263 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM, in 1934 ingezet als reclamerijtuig |
264 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1264 | ||
265 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1265 | ||
266 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
267 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1267 | ||
268 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
269 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
270 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
271 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
272 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
273 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
274 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
275 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
276 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
277 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM in 1932 gemoderniseerd en omgenummerd in 1277 | ||
278 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
279 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
280 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
281 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1281 | ||
282 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
283 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
284 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1284 | ||
285 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1285 | ||
286 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | 1935 | 1937 | In 1927 over van RETM |
287 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1287 | ||
288 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1288 | ||
289 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1289 | ||
290 | Ragheno | 7850 | 1800 | 4,1 | 26 | 15 | In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1290 |
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | in dienst | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1261 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig 261, verkocht naar Bremen |
1264 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig 264, verkocht naar Bremen |
1265 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig 265, verkocht naar Bremen |
1267 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig 267, verkocht naar Bremen |
1277 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1932 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig 277, verkocht naar Bremen |
1281 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1938 | 1947 | ex aanhangrijtuig 281, vanaf 1938-1945 reclameaanhangrijtuig en 1945-1947 materiaalvervoer |
1284 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1938 | ex aanhangrijtuig 284, In 1938 in oude toestand teruggebracht en terugvernummerd in 284 | |
1285 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig 285, verkocht naar Bremen |
1287 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig 287, verkocht naar Bremen |
1288 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig, 288 verkocht naar Bremen |
1289 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig 289, verkocht naar Bremen |
1290 | Ragheno | 7850 | 1800 | 2,9 | 26 | 15 | 1930 | 1942 | 1942 | ex aanhangrijtuig 290, verkocht naar Bremen |
Serie 1301-1350 (301-350)
Ook deze oorspronkelijk RETM rijtuigen, 301-344 drieruiters en 345-350 vierruiters, zijn niet door de RET verbouwd. De 301, 311, 312, 316, 317, 319-322, 325, 331-334, 336, 343, 345-347 en 349 zijn afgevoerd. In 1929/1930 zijn de 302-308, 310, 313, 315, 318, 323, 326, 328-330, 337-342, 344, 348 en 350 vernummerd en kregen een ‘1’ voor het nummer en werden 1931 gesloopt. De 1309, 1314, 1324, 1327 en 1335 zijn ingezet als goederenwagen en werden met uitzondering van de 1327 die was uitverkoren als museumwagen 327, in 1935 gesloopt.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1301-1350.
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
301 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 301 | ||
302 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1302 | |||
303 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1303 | |||
304 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1304 | |||
305 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1305 | |||
306 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1306 | |||
307 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1307 | |||
308 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1308 | |||
309 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1309 | |||
310 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1310 | |||
311 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 311 | ||
312 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 312 | ||
313 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1313 | |||
314 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1314 | |||
315 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 315 | ||
316 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 316 | ||
317 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1317 | |||
318 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1318 | |||
319 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 319 | ||
320 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 320 | ||
321 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 321 | ||
322 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 322 | ||
323 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1323 | |||
324 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1324 | |||
325 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 325 | ||
326 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1326 | |||
327 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1327 | |||
328 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1328 | |||
329 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1329 | |||
330 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1330 | |||
331 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 331 | ||
332 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 332 | ||
333 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 333 | ||
334 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 334 | ||
335 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1335 | |||
336 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 336 | ||
337 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1337 | |||
338 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1338 | |||
339 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1339 | |||
340 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1340 | |||
341 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1341 | |||
342 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1342 | |||
343 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 343 | ||
344 | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1344 | |||
345 | 5960 | 1700 | 3,4 | 16 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 345 | ||
346 | 5960 | 1700 | 3,4 | 16 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 346 | ||
347 | 5960 | 1700 | 3,4 | 16 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 347 | ||
348 | 5960 | 1700 | 3,4 | 16 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1348 | |||
349 | 5960 | 1700 | 3,4 | 16 | 15 | 1931 | in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 301 | ||
350 | 5960 | 1700 | 3,4 | 16 | 15 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1350 |
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1302 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-302 |
1303 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-303 |
1304 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-304 |
1305 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-305 |
1306 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-306 |
1307 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-307 |
1308 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-308 |
1309 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1935 | ex RTM ex RETM-309; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer |
1310 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-310 |
1313 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-313 |
1314 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1935 | ex RTM ex RETM-314; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer |
1317 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-317 |
1318 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-318 |
1323 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-323 |
1324 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1935 | ex RTM ex RETM-324; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer |
1326 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-326 |
1327 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | ex RTM ex RETM-327; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer; in 1938 in oude toestand teruggebracht en teruggenummerd in 327 | |
1328 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-328 |
1329 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-329 |
1330 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-330 |
1335 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1935 | ex RTM ex RETM-335; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer |
1337 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-337 |
1338 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-338 |
1339 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-339 |
1340 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-340 |
1341 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-341 |
1342 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-342, als laatste van de serie in dienst op 25-5-1931 |
1344 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 14 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-344 |
1348 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 16 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-348 |
1350 | Beijnes | 5960 | 1700 | 3,4 | 16 | 15 | 1931 | ex RTM ex RETM-350 |
Serie 1351-1406 (351-360/361-366/367-386/387-406)
Deze serie wagens bestond uit de RETM series 351-360, 361-366, 367-386 en 387-406.
Vrij snel na de overkomst naar de RET in 1929 werden de aanhangrijtuigen vernummerd, maar de modernisering strekte zich uit tot 1937. Naast de nieuwe kleuren, balkondeuren waar nodig en het aanbrengen van lijnnummerfilmkasten boven op het dak, werd ook een optische signaalinrichting aangebracht. Vanaf 1949 vond de afvoer van deze serie plaats. De 1399 was bij het bombardement op 31 maart 1943 verloren gegaan en de 1352 waarvan na het verblijf in Duitsland slechts onderdelen terugkwamen werd in 1946 afgevoerd.
De afvoer van de rest van de serie vond als volgt plaats; 1949: 1354, 1362-1366, 1369, 1372, 1375, 1378-1380, 1382, 1384, 1386, 1387, 1390, 1391, 1397, 1398, 1400, 1405 en 1406.
In 1950: 1356, 1370, 1371, 1383, 1394, 1402. In 1951: 1360. In 1952: 1353, 1357-1359, 1374, 1377. In 1954: 1351, 1361, 1368, 1373, 1376. In 1956: 1395. In 1957: 1367, 1389, 1393, 1401 en 1403. In 1960 tenslotte volgden de 1355, 1381, 1385, 1388, 1392, 1396 en 1404.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1351-1360.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1361-1366.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1367-1386.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1387-1406.
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|
351 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | versierd plafond, in 1927 over van RETM, rond 1930 vernummerd in 1351 |
352 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | Versierd plafond, in 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd in 1352 |
353 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1353 |
354 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1354 |
355 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1355 |
356 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1356 |
357 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd in 1357 |
358 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd in 1358 |
359 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd in 1359 |
360 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1360 |
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|
361 | Weijer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van de RETM, rond 1931 vernummerd in 1361 |
362 | Weijer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van de RETM, rond 1931 vernummerd in 1362 |
363 | Weijer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van de RETM, in 1931 vernummerd in 1363 |
364 | Weijer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van de RETM, in 1928 als proef voorzien van optische signaalinrichting (achter emr 219), rond 1931 vernummerd in 1364 |
365 | Weijer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van de RETM, rond 1931 vernummerd in 1365 |
366 | Weijer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van de RETM, in 1931 vernummerd in 1366 |
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|
367 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1367 |
368 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1368 |
369 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1369 |
370 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1370 |
371 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1371 |
372 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1372 |
373 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1373 |
374 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1374 |
375 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1375 |
376 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1376 |
377 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1377 |
378 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1378 |
379 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1379 |
380 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1380 |
381 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1381 |
382 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1382 |
383 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1383 |
384 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1384 |
385 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1385 |
386 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1386 |
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|
387 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd tot 1387 |
388 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1388 |
389 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1389 |
390 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1390 |
391 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1391 |
392 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1392 |
393 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1393 |
394 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1394 |
395 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd tot 1395 |
396 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd tot 1396 |
397 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1397 |
398 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1398 |
399 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd tot 1399 |
400 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd tot 1400 |
401 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1401 |
402 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1402 |
403 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1403 |
404 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1404 |
405 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1405 |
406 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1406 |
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1351 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1954 | 12-1954 | voorzien van versierd plafond, ex aanhangrijtuig 351, 11-1933 gemoderniseerd, van 5-12-1944 tot 1-7-1946 in Duitsland (Bremen) |
1352 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1946 | 9-1946 | voorzien van versierd plafond, ex aanhangrijtuig 352, 3-1936 gemoderniseerd, van 5-12-1944 tot 26-6-1946 in Duitsland (Bremen); alleen onderstel en bodemplaat teruggekeerd |
1353 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1952 | 10-1952 | ex aanhangrijtuig 353, 6-1936 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 26-6-1946 in Duitsland (Bremen) |
1354 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1949 | 9-1949 | ex aanhangrijtuig 354, 2-1936 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 1-7-1946 in Duitsland (Wesermünde) |
1355 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1960 | 2-1960 | ex aanhangrijtuig 355, 12-1933 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 26-6-1946 in Duitsland (Bremen), in 7-1967 teruggehaald van de sloop en in 4-1974 weer in dienst als museumrijtuig |
1356 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1950 | 9-1950 | ex aanhangrijtuig 356, 2-1933 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 1-7-1946 in Duitsland (Bremen) |
1357 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1952 | 10-1952 | ex aanhangrijtuig 357, in 1935 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen) |
1358 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1952 | 10-1952 | ex aanhangrijtuig 358, 9-1936 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen) |
1359 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1952 | 10-1952 | ex aanhangrijtuig 359, 11-1932 gemoderniseerd, van 8-2-1945 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
1360 | Allan | 9500 | 2500 | 7,8 | 18 | 24 | 1951 | 7-1951 | ex aanhangrijtuig 360, in 1935 gemoderniseerd, van 8-2-1945 tot 7-5-1946 in Duitsland (Kassel), afgevoerd na aanrijding met 206 op 8-4-1951 |
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1361 | Weyer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1954 | 1-1955 | ex aanhangrijtuig 361, 8-1933 gemoderniseerd, van6-2-1945 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel) |
1362 | Weyer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 10-1949 | ex aanhangrijtuig 362, 9-1933 gemoderniseerd |
1363 | Weyer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 10-1949 | ex aanhangrijtuig 363, 11-1933 gemoderniseerd |
1364 | Weyer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 12-1949 | ex aanhangrijtuig 364, 7-1933 gemoderniseerd |
1365 | Weyer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 9-1949 | ex aanhangrijtuig 365, 12-1933 gemoderniseerd |
1366 | Weyer | 9300 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 1-1949 | ex aanhangrijtuig 366, 1-1934 gemoderniseerd, in 12-1945 voorzien van interieurverwarming |
1367 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1957 | 2-1957 | ex aanhangrijtuig 367, 10-1933 gemoderniseerd |
1368 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1954 | 12-1954 | ex aanhangrijtuig 368, 12-1932 gemoderniseerd |
1369 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 10-1949 | ex aanhangrijtuig 369, 9-1933 gemoderniseerd |
1370 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1950 | 9-1950 | ex aanhangrijtuig 370, 1-1933 gemoderniseerd |
1371 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1950 | 9-1950 | ex aanhangrijtuig 371, 3-1934 gemoderniseerd |
1372 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 10-1949 | ex aanhangrijtuig 372, 3-1933 gemoderniseerd |
1373 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1954 | 12-1954 | ex aanhangrijtuig 373, 1-1933 gemoderniseerd |
1374 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1952 | 10-1952 | ex aanhangrijtuig 374, 5-1930 gemoderniseerd |
1375 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 12-1949 | ex aanhangrijtuig 375, 7-1933 gemoderniseerd |
1376 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1954 | 12-1954 | ex aanhangrijtuig 376, 6-1933 gemoderniseerd |
1377 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1952 | 10-1952 | ex aanhangrijtuig 377, in 1937 gemoderniseerd |
1378 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 12-1949 | ex aanhangrijtuig 378, 2-1933 gemoderniseerd |
1379 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 10-1949 | ex aanhangrijtuig 379, 8-1933 gemoderniseerd |
1380 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 9-1949 | ex aanhangrijtuig 380, 6-1934 gemoderniseerd |
1381 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1960 | 2-1960 | ex aanhangrijtuig 381, 4-1934 gemoderniseerd |
1382 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 8-1949 | ex aanhangrijtuig 382, 6-1933 gemoderniseerd |
1383 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1950 | 9-1950 | ex aanhangrijtuig 383, 4-1933 gemoderniseerd |
1384 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 8-1949 | ex aanhangrijtuig 384, in 1935 gemoderniseerd |
1385 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1960 | 2-1960 | ex aanhangrijtuig 385, 12-1932 gemoderniseerd |
1386 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 8-1949 | ex aanhangrijtuig 386, 9-1934 gemoderniseerd |
1387 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 12-1949 | ex aanhangrijtuig 387, in 1935 gemoderniseerd |
1388 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1960 | 1-1960 | ex aanhangrijtuig 388, 1-1933 gemoderniseerd |
1389 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1957 | 16-4-1957 | ex aanhangrijtuig 389, 11-1934 gemoderniseerd |
1390 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 10-1949 | ex aanhangrijtuig 390, 4-1933 gemoderniseerd |
1391 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 12-1949 | ex aanhangrijtuig 391, 8-1932 gemoderniseerd |
1392 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1960 | 1-1960 | ex aanhangrijtuig 392, 1-1935 gemoderniseerd |
1393 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1957 | 16-4-1957 | ex aanhangrijtuig 393, in 1935 gemoderniseerd |
1394 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1950 | 9-1950 | ex aanhangrijtuig 394, 5-1933 gemoderniseerd |
1395 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1956 | 5-1956 | ex aanhangrijtuig 395, 3-1933 gemoderniseerd |
1396 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1960 | 2-1960 | ex aanhangrijtuig 396, 5-1934 gemoderniseerd |
1397 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 10-1949 | ex aanhangrijtuig 397, in 1935 gemoderniseerd |
1398 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 11-1949 | ex aanhangrijtuig 398, 1-1935 gemoderniseerd |
1399 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1943 | 31-3-1943 | ex aanhangrijtuig 399, 10-1934 gemoderniseerd, verloren gegaan bij bombardement 31-3-1943 |
1400 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 12-1949 | ex aanhangrijtuig 400, 1-1934 gemoderniseerd |
1401 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1957 | 16-4-1957 | ex aanhangrijtuig 401, in 1935 gemoderniseerd |
1402 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1950 | 9-1950 | ex aanhangrijtuig 402, in 1937 gemoderniseerd |
1403 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1957 | 16-4-1957 | ex aanhangrijtuig 403, 5-1933 gemoderniseerd |
1404 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1960 | 2-1960 | ex aanhangrijtuig 404, 8-1934 gemoderniseerd |
1405 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 9-1949 | ex aanhangrijtuig 405, 10-1933 gemoderniseerd |
1406 | Allan | 9210 | 2500 | 7,2 | 18 | 24 | 1949 | 9-1949 | ex aanhangrijtuig 406, 7-1934 gemoderniseerd |
=========================================================================
In de RET periode werden de volgende aanhangrijtuigen aangeschaft:
Serie 1001-1020
Onder deze nummers heeft de RET twee series in dienst gehad.
De eerste serie vierassige aanhangrijtuigen, waarvan de 1001-1005 door Allan en de 1006-1020 door Beijnes werd geleverd, werd in 1929 aangekocht samen met de grote serie vierassers, feitelijk al met de bedoeling deze 20 aanhangrijtuigen om te bouwen tot motorrijtuigen. Dat voornemen werd in 1931 uitgevoerd, maar tegelijkertijd werd aan het eind van dat jaar een nieuwe serie aanhangrijtuigen 1001-1020 afgeleverd. De eerste serie was dan ook al uitgerust met de dubbele deuren bij de bestuurderscabine.
De eerste serie had een lengte van 11900 mm en de tweede serie was iets langer, 12100 mm. De radstand was met 1600 voor beide series hetzelfde, net als het gewicht van 13 ton en het aantal passagiers, 32 zitplaatsen en 30 staanplaatsen. Aanhangrijtuig 1013 werd in 1942 voorzien van een nieuw type draaistel.
De eerste serie kreeg na de verbouwing de motorwagennummers 451-470.
De tweede serie werd met uitzondering van de 1016 die in 1962 na een aanrijding werd afgevoerd, gesloopt in 1965.
Geen enkel aanhangrijtuig uit deze series is bewaard gebleven. De bij de Stichting RoMeO en de Tramweg Stichting aanwezige vierassige aanhangrijtuigen zijn verbouwd uit motorwagens.
Klik hier voor de foto’s van de eerste serie 1001-1020.
Klik hier voor de foto’s van de tweede serie 1001-1020.
Voor alle technische gegevens zie onderstaande tabel.
nummer | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | aflevering | in dienst | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1001 | Allan | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 10-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 451 | |
1002 | Allan | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 10-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 452 | |
1003 | Allan | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 10-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 453 | |
1004 | Allan | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 10-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 454 | |
1005 | Allan | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 10-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 455 | |
1006 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 26-7-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 456 | |
1007 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 16-7-1929 | 1929 | 1931 | eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 457 | |
1008 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 8-1929 | 1929 | 1931 | eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 458 | |
1009 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 8-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 459 | |
1010 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 8-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 460 | |
1011 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 9-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 461 | |
1012 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 9-1929 | 1929 | 1931 | eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 462 | |
1013 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 9-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 463 | |
1014 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 9-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 464 | |
1015 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 9-1929 | 1929 | 1931 | eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 465 | |
1016 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 9-1929 | 1929 | 1931 | eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 466 | |
1017 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 9-1929 | 1929 | 1931 | eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 467 | |
1018 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 10-1929 | 1929 | 1931 | eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 468 | |
1019 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 10-1929 | 1929 | 1931 | eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 469 | |
1020 | Beijnes | 11900 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 2-11-1929 | 1929 | 1931 | medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 470 | |
1001 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 13-11-1931 | 1931 | 1965 | 21-6-1965 | van 30-1-1945 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen) en op 25-9-1946 weer in dienst |
1002 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 10-11-1931 | 1931 | 1965 | 2-7-1965 | van 3-2-1945 tot 25-6-1946 in Duitsland (Bremen) en op 4-11-1946 weer in dienst |
1003 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 13-11-1931 | 1931 | 1965 | 25-6-1965 | van 25-1-1945 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen) en op 7-12-1946 weer in dienst |
1004 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 7-11-1931 | 1931 | 1965 | 22-6-1965 | van 26-1-1945 tot 25-6-1946 in Duitsland (Bremen), na terugkeer hersteld bij Allan en op 14-6-1947 weer in dienst |
1005 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 8-11-1931 | 1931 | 1965 | 22-3-1965 | |
1006 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 8-11-1931 | 1931 | 1965 | 24-8-1965 | vanaf 8-1949 enkele jaren geen sluitlichten |
1007 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 24-12-1931 | 1931 | 1965 | 22-3-1965 | |
1008 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 1-1-1932 | 1932 | 1965 | 31-8-1965 | |
1009 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 5-12-1931 | 1931 | 1965 | 18-10-1965 | |
1010 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 6-12-1931 | 1931 | 1965 | 23-6-1965 | |
1011 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 18-12-1931 | 1931 | 1965 | 26-10-1965 | |
1012 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 19-12-1931 | 1931 | 1965 | 27-8-1965 | |
1013 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 8-11-1931 | 1931 | 1965 | 27-10-1965 | in 1942 voorzien van nieuwe draaistellen, deze zijn later onder de HV 7001 geplaatst |
1014 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 8-11-1931 | 1931 | 1965 | 23-3-1965 | |
1015 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 24-12-1931 | 1931 | 1965 | 26-10-1965 | |
1016 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 27-12-1931 | 1932 | 1962 | 1-5-1962 | afgevoer i.v.m. slechte conditie van de wagenbak |
1017 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 24-1-1932 | 1932 | 1965 | 20-8-1965 | |
1018 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 24-1-1932 | 1932 | 1965 | 22-10-1965 | |
1019 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 7-1-1932 | 1932 | 1965 | 22-10-1965 | |
1020 | Allan | 12100 | 1600 | 13 | 32 | 30 | 9-1-1932 | 1932 | 1965 | 30-8-1965 |
Serie 1021-1056
Op het moment van levering in de jaren 1948-1950 was nog niet bekend dat het de laatste serie aanhangrijtuigen van de RET zou worden. De vier-assige door Allan geleverde wagens waren gelijk aan het type van de motorwagens 102-135 die overigens later werden geleverd dan de aanhangrijtuigen. Zij hadden een lengte van 13700 mm, een radstand van 2600 mm, een gewicht van 10,5 ton en beschikten over 34 zit- en 55 staanplaatsen. De 1021-1022 werden afgeleverd in 1948, de 1023-1052 in 1949 en de 1053-1056 in 1950. Daardoor reden zij tot 1951 toen de eerdergenoemde serie motorwagens werd afgeleverd, achter de in 1929-1931 afgeleverde series vierassers. Het lage gewicht werd bereikt door de toepassing van veel aluminium. Overigens werden de 1023-1031 afgeleverd zonder sluitlichten. Vermeldenswaard is ook dat bij de komst van de motorwagens 102-135 de aanhangrijtuigen moesten worden aangepast. Die aanpassing bestond uit het aanbrengen van schortplaten, noodremdrukknoppen op de middenbalkons en, voor zover het de aanhangrijtuigen 1022–1031 betrof, het aanbrengen van sterkstroomsluitlichten. Tevens werden de Siemens–Schuckert koppeldozen vervangen door Metropolitan-Vickers koppeldozen. De verbouwing van het eerste rijtuig, 1056, kwam gereed op 19 augustus 1950. Deze bleek achteraf bij de strippen naast het middenbalkon, esthetisch gezien, niet geheel geslaagd, zodat dit bij de volgende rijtuigen verbeterd werd. (met dank aan Theo Barten)
Voor de revisiedata van deze serie Allan aanhangrijtuigen klik hier.
Van deze serie zijn enkele exemplaren zowel in goede als in slechte staat bewaard gebleven; het zijn de 1024 bij de EMA, de 1040 en de 1042 (Stichting RoMeO/Tramwegstichting) en de 1050 bij het Openlucht Museum in Arnhem. De overige rijtuigen zijn afgevoerd in 1969 en 1970.
Voor nog meer technische- en achtergrondinformatie over deze Allan-serie, klik hier.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1021-1056.
Voor alle technische gegevens zie onderstaande tabel.
nummer | voertuig | leverancier | lengte | radstand | gewicht | zitplaatsen | staanplaatsen | aflevering | in dienst | uit dienst | afvoer | bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1021 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 21-5-1948 | 4-6-1948 | 6-1968 | 9-12-1969 | 17-3-1954 voorzien van TL-verlichting |
1022 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 14-6-1948 | 11-9-1948 | 10-1969 | 13-3-1970 | van 6-1949 tot 6-1951 zonder sluitlichten, 5-5-1954 voorzien van TL-verlichting |
1023 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 8-6-1949 | 15-6-1949 | 6-1968 | 2-12-1969 | tot 3-1951 zonder sluitlichten, 23-8-1955 voorzien van TL-verlichting |
1024 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 22-6-1949 | 27-6-1949 | 10-1982 | 4-11-1983 | tot 7-1951 zonder sluitlichten, 17-5-1955 voorzien van TL-verlichting, vanaf 4-1972 GF-koppeling; naar EMA voor onderdelen en aldaar in 1987 afgevoerd |
1025 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 22-6-1949 | 7-7-1949 | 5-1969 | 12-3-1970 | tot 6-1951 zonder sluitlichten, 19-7-1955 voorzien van TL-verlichting |
1026 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 15-7-1949 | 28-7-1949 | 10-1969 | 5-12-1969 | tot 6-1951 zonder sluitlichten, 11-10-1955 voorzien van TL-verlichting |
1027 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 15-7-1949 | 21-7-1949 | 10-1969 | 26-3-1970 | tot 3-1951 zonder sluitlichten, 15-11-1955 voorzien van TL-verlichting |
1028 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 26-7-1949 | 29-7-1949 | 6-1968 | 3-12-1969 | tot 6-1951 zonder sluitlichten, 6-12-1955 voorzien van TL-verlichting |
1029 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 26-7-1949 | 28-7-1949 | 10-1982 | 9-11-1983 | tot 5-1951 zonder sluitlichten, 30-11-1953 voorzien van TL-verlichting, vanaf 8-1972 GF-koppeling |
1030 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 5-8-1949 | 6-8-1949 | 6-1972 | 1-12-1972 | tot 10-1950 zonder sluitlichten, 27-3-1956 voorzien van TL-verlichting |
1031 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 5-8-1949 | 12-8-1949 | 6-1968 | 6-3-1970 | tot 3-1951 zonder sluitlichten, 15-5-1956 voorzien van TL-verlichting |
1032 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 31-8-1949 | 2-9-1949 | 10-1969 | 5-12-1969 | 14-8-1956 voorzien van TL-verlichting |
1033 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 9-9-1949 | 12-9-1949 | 7-1983 | 12-8-1983 | 9-10-1956 voorzien van TL-verlichting, vanaf 11-1972 GF-koppeling, in 1983 naar West Yorkshire Transport Museum Society |
1034 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 9-9-1949 | 13-9-1949 | 8-1977 | 25-2-1981 | 7-2-1954 voorzien van TL-verlichting, vanaf 4-1972 GF-koppeling, in 1981 als oefenobject vliegveld Zestienhoven voor hulpverleningsdiensten |
1035 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 23-9-1949 | 28-9-1949 | 10-1969 | 8-12-1969 | 15-4-1954 voorzien van TL-verlichting |
1036 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 23-9-1949 | 27-9-1949 | 10-1969 | 10-12-1969 | 1-6-1954 voorzien van TL-verlichting |
1037 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 23-9-1949 | 24-9-1949 | 6-1972 | 4-12-1972 | 16-7-1954 voorzien van TL-verlichting, vanaf 2-1971 tot 4-1972 GF-koppeling |
1038 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 7-10-1949 | 14-10-1949 | 6-1968 | 28-11-1969 | 11-10-1954 voorzien van TL-verlichting |
1039 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 7-10-1949 | 10-10-1949 | 6-1968 | 10-12-1969 | 21-12-1954 voorzien van TL-verlichting |
1040 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 19-10-1949 | 21-10-1949 | 7-1983 | 16-2-1955 voorzien van TL-verlichting, vanaf 8-1972 GF-koppeling, in 1988 en 1989 gebruikt als groen geverfde aanhanger voor de stoomtram, daarna via de AOM naar RoMeO | |
1041 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 19-10-1949 | 22-10-1949 | 5-1969 | 28-11-1969 | 23-3-1955 voorzien van TL-verlichting |
1042 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 4-11-1949 | 5-11-1949 | 7-1983 | 14-7-1955 voorzien van TL-verlichting, vanaf 8-1972 GF-koppeling, in 8-1983 naar de TS, thans museumrijtuig RoMeO | |
1043 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 4-11-1949 | 5-11-1949 | 6-1972 | 29-11-1972 | 17-8-1955 voorzien van TL-verlichting |
1044 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 18-11-1949 | 21-11-1949 | 10-1969 | 4-3-1970 | 13-10-1955 voorzien van TL-verlichting |
1045 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 25-11-1949 | 18-2-1950 | 5-1971 | 1-12-1972 | 21-12-1955 voorzien van TL-verlichting |
1046 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 30-11-1949 | 14-12-1949 | 10-1969 | 26-3-1970 | 23-1-1956 voorzien van TL-verlichting |
1047 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 30-11-1949 | 5-12-1949 | 10-1969 | 5-3-1970 | 14-6-1956 voorzien van TL-verlichting |
1048 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 14-12-1949 | 19-12-1949 | 9-1978 | 25-2-1981 | 12-54 voorzien van TL-verlichting, vanaf 8-1972 GF-koppeling, in 1981 oefenobject vliegveld Zestienhoven voor hulpverleningsdiensten |
1049 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 14-12-1949 | 15-12-1949 | 10-1969 | 25-3-1970 | 13-9-1956 voorzien van TL-verlichting |
1050 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 30-12-1949 | 31-12-1949 | 7-1983 | 21-7-1983 | 29-10-1956 voorzien van TL-verlichting, vanaf 11-1972 GF-koppeling, in 8-1983 naar EMA en in 12-1995 naar het Openluchtmuseum in Arnhem |
1051 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 30-12-1949 | 31-12-1949 | 5-1971 | 4-12-1972 | 13-12-1956 voorzien van TL-verlichting |
1052 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 30-12-1949 | 31-12-1949 | 6-1968 | 26-11-1969 | 9-1-1954 voorzien van TL-verlichting |
1053 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 12-1-1950 | 14-1-1950 | 12-1977 | 19-3-1981 | 16-6-1954 voorzien van TL-verlichting, van 2-1969 tot 9-1970 buiten dienst gestaan; vanaf 10-1972 GF-koppeling |
1054 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 13-1-1950 | 16-1-1950 | 5-1969 | 27-11-1969 | 11-8-1954 voorzien van TL-verlichting |
1055 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 27-1-1950 | 1-2-1950 | 7-1968 | 25-3-1970 | 15-9-1954 voorzien van TL-verlichting |
1056 | ahr | Allan | 13700 | 1600 | 10,5 | 34 | 55 | 27-1-1950 | 31-1-1950 | 6-1968 | 5-3-1970 | op 19-8-1950 als eerste aangepast voor de dienst achter de 102-135, 3-11-1954 voorzien van TL-verlichting |