Railvervoer

De RET had onderstaande series aanhangrijtuigen in gebruik.
(Voor de door de RETM aangeschafte rijtuigen klik hier voor de beschrijving in het artikel RETM aanhangrijtuigen)

Serie 291-300 
Deze van de RETM (en oorspronkelijk nog van de RTM) afkomstige serie aanhangrijtuigen is niet door de RET verbouwd of vernummerd. Zij deden onder de RET-vlag het laatst dienst in de zomermaanden van 1930, waarna de sloop volgde. Slechts de 296 ontsprong de dans. Dit rijtuig werd in 1934 teruggebracht in de staat van een paardentram, welk nummer overigens nooit aan een paardentram had toebehoord. Het is als museumrijtuig bewaard gebleven.

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafgevoerdbijzonderheden
291603015002,9191519301931in 1927 over van RETM
292603015002,9191519301931in 1927 over van RETM
293603015002,9191519301931in 1927 over van RETM
294603015002,9191519301931in 1927 over van RETM
295603015002,9191519301931in 1927 over van RETM
296603015002,9191519301931in 1927 over van RETM, museumrijtuig, sinds 1934 weer paardentram en sinds 1976 weer 188 genummerd
297603015002,9191519301931in 1927 over van RETM
298603015002,9191519301931in 1927 over van RETM
299RETM603015002,9191519301931in 1927 over van RETM
300RETM603015002,9191519301931in 1927 over van RETM
Paardentram 296 op de Bentincklaan tijdens de feestritten voor het 50-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina, 3-7-1948, weer hersteld in de originele staat.

Paardentram 296 op de Bentincklaan tijdens de feestritten voor het 50-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina, 3-7-1948, weer hersteld in de originele staat.

Serie 1127-1151
De serie motorrijtuigen 127-141, oorspronkelijk van de RETM, die na een eerste aanpassing door de RET in de jaren 1931/1932 in dienst waren gesteld, werden in de jaren 1938-1941 verbouwd tot de aanhangrijtuigen serie 1127-1151. Voorzien van de okergele kleur zijn de richting en de nummerfilmkasten gehandhaafd, maar alleen de laatste werden gebruikt.
Ook de handrem bleef gehandhaafd.
In 1947 werden de 1128-1133 gesloopt, de 1134 en de 1147-1149 volgden in 1949 en de resterende rijtuigen in 1950.

Klik hier voor foto’s van de serie 1127-1151.

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenin dienstuit dienstbijzonderheden
1128Allan854025009,520159-19391947verbouwd uit motorrijtuig 128, van 7-12-1944 tot 25-6-1946 in Duitsland (Bremen)
1129Allan854025009,520157-19381947verbouwd uit motorrijtuig 129, van 7-12-1944 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen)
1130Allan854025009,520152-19391947verbouwd uit motorrijtuig 130, van 8-12-1944 tot 27-1-1947 in Duitsland (Offenbach)
1131Allan854025009,520153-19391947verbouwd uit motorrijtuig 131, van 9-12-1944 tot 27-1-1947 in Duitsland (Offenbach)
1132Allan854025009,5201519391947verbouwd uit motorrijtuig 132, van 9-12-1944 tot 27-1-1947 in Duitsland (Offenbach)
1133Allan854025009,5201519391947verbouwd uit motorrijtuig 133, van 9-12-1944 tot 27-1-1947 in Duitsland (Offenbach)
1134Allan854025009,5201519399-1949verbouwd uit motorrijtuig 134
1135Allan854025009,520156-19389-1950verbouwd uit motorrijtuig 135
1136Allan854025009,5201510-19389-1950verbouwd uit motorrijtuig 136
1137Allan854025009,520156-19389-1950verbouwd uit motorrijtuig 137
1138Allan854025009,5201519389-1950verbouwd uit motorrijtuig 138
1139Allan854025009,520159-19389-1950verbouwd uit motorrijtuig 139
1140Allan854025009,520159-19389-1950verbouwd uit motorrijtuig 140
1141Allan854025009,5201519389-1950verbouwd uit motorrijtuig 141
1142Allan854025009,5201519399-1950verbouwd uit motorrijtuig 142
1143Allan854025009,5201519399-1950verbouwd uit motorrijtuig 143
1144Allan854025009,5201512-19389-1950verbouwd uit motorrijtuig 144
1145Allan854025009,5201519389-1950verbouwd uit motorrijtuig 145
1146Allan854025009,520154-19399-1950verbouwd uit motorrijtuig 146
1147Allan854025009,520155-19419-1949verbouwd uit motorrijtuig 147
1148Allan854025009,520154-19419-1949verbouwd uit motorrijtuig 148
1149Allan854025009,5201519389-1949verbouwd uit motorrijtuig 149
1151Allan854025009,520156-19389-1950als eerste bijwagen van deze serie, verbouwd uit motorrijtuig 151
Het verbouwde aanhangrijtuig 1136 hier op de Westzeedijk, lijn 10

Het verbouwde aanhangrijtuig 1136 hier op de Westzeedijk, lijn 10

Serie 1152-1201
Ook de oorspronkelijke RETM series motorrijtuigen 152-201 ging over naar de RET en werd in 1931 voor dat doel verbouwd inclusief de kleurwisseling naar okergeel. Zij werden in de periode 1942-1964 buiten dienst gesteld maar voor 6 rijtuigen was een tweede leven weggelegd als aanhangrijtuig.
In 1942/1943 werden de daarvoor vernummerde 1155, 1170, 1175, 1197, 1198 en 1201 verkozen.

Aanhangrijtuig 1175, (oorspronkelijk motorrijtuig 175) hier in de Huygensstraat (1948) -verzameling Henk Mertens-

Aanhangrijtuig 1175, (oorspronkelijk motorrijtuig 175) hier in de Huygensstraat (1948) -verzameling Henk Mertens-

Ook hier werden alleen de lijnfilms nog gebruikt. In 1949 vond afvoer plaats.

Klik hier voor foto’s van de serie 1152-1201.

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenin dienstuit dienstbijzonderheden
1155Allan9340250011,5123219428-1949verbouwd uit motorrijtuig 155
1170Allan9340250011,5123219428-1949verbouwd uit motorrijtuig 170
1175Allan9340250011,5123219429-1949verbouwd uit motorrijtuig 175
1197Allan9340250011,5123219425-1949verbouwd uit motorrijtuig 197
1198Allan9340250011,512322-19438-1949verbouwd uit motorrijtuig 198
1201Allan9340250011,5123219428-1949verbouwd uit motorrijtuig 201

Serie 1261-1290 (261-290)
Van de RETM serie 261-290 werden in 1930 alleen de 261, 264, 265, 267, 281, 284, 285 en 287-290 verbouwd. Naast een gangpad voor de conducteur, de okergele kleur en lijncijferplaten kregen zij een ‘1’ voor het nummer. De 277 werd in 1932 in dezelfde toestand gebracht.
Het vandaag de dag bekende verschijnsel van reclametram ontstond in 1933 en 1934 toen de 262, de 263 en de 277 werden ingezet als reclametrams voor de Diergaarde, circus Sarrasani en de nieuwe Rittenkaarten. De 1281 is tussen 1938 en 1945 ook als reclametram en later voor goederenvervooer ingezet. De sloop volgde in 1947.
De 18 niet gemoderniseerde aanhangrijtuigen gingen in 1935 buiten dienst en werden 2 jaar later gesloopt. De 1284 is als museumrijtuig in 1938 in zijn oorspronkelijke toestand teruggebracht en tevens van het oude nummer voorzien.
De 1261, 1264, 1265, 1267, 1277, 1281, 1285 en 1287-1290 zijn in 1942 in opdracht van de bezetter verkocht aan Bremen.

Klik hier voor foto’s van de serie 1261-1290.

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
261Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1261
262Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM, in 1934 ingezet als reclamerijtuig
263Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM, in 1934 ingezet als reclamerijtuig
264Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1264
265Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1265
266Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
267Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1267
268Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
269Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
270Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
271Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
272Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
273Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
274Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
275Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
276Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
277Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM in 1932 gemoderniseerd en omgenummerd in 1277
278Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
279Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
280Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
281Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1281
282Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
283Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
284Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1284
285Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1285
286Ragheno785018004,1261519351937In 1927 over van RETM
287Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1287
288Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1288
289Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1289
290Ragheno785018004,12615In 1927 over van RETM, in 1930 gemoderniseerd en omgenummerd in 1290

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenin dienstuit dienstafvoerbijzonderheden
1261Ragheno785018002,92615193019421942ex aanhangrijtuig 261, verkocht naar Bremen
1264Ragheno785018002,92615193019421942ex aanhangrijtuig 264, verkocht naar Bremen
1265Ragheno785018002,92615193019421942ex aanhangrijtuig 265, verkocht naar Bremen
1267Ragheno785018002,92615193019421942ex aanhangrijtuig 267, verkocht naar Bremen
1277Ragheno785018002,92615193219421942ex aanhangrijtuig 277, verkocht naar Bremen
1281Ragheno785018002,92615193019381947ex aanhangrijtuig 281, vanaf 1938-1945 reclameaanhangrijtuig en 1945-1947 materiaalvervoer
1284Ragheno785018002,9261519301938ex aanhangrijtuig 284, In 1938 in oude toestand teruggebracht en terugvernummerd in 284
1285Ragheno785018002,92615193019421942ex aanhangrijtuig 285, verkocht naar Bremen
1287Ragheno785018002,92615193019421942ex aanhangrijtuig 287, verkocht naar Bremen
1288Ragheno785018002,92615193019421942ex aanhangrijtuig, 288 verkocht naar Bremen
1289Ragheno785018002,92615193019421942ex aanhangrijtuig 289, verkocht naar Bremen
1290Ragheno785018002,92615193019421942ex aanhangrijtuig 290, verkocht naar Bremen

Omgebouwd aanhangrijtuig 1281 in de nieuwe kleur hier op het Stationsplein in 1930. (foto: H. Solle)

Omgebouwd aanhangrijtuig 1281 in de nieuwe kleur hier op het Stationsplein in 1930. (foto: H. Solle)

Serie 1301-1350 (301-350)
Ook deze oorspronkelijk RETM rijtuigen, 301-344 drieruiters en 345-350 vierruiters, zijn niet door de RET verbouwd. De 301, 311, 312, 316, 317, 319-322, 325, 331-334, 336, 343, 345-347 en 349 zijn afgevoerd. In 1929/1930 zijn de 302-308, 310, 313, 315, 318, 323, 326, 328-330, 337-342, 344, 348 en 350 vernummerd en kregen een ‘1’ voor het nummer en werden 1931 gesloopt. De 1309, 1314, 1324, 1327 en 1335 zijn ingezet als goederenwagen en werden met uitzondering van de 1327 die was uitverkoren als museumwagen 327, in 1935 gesloopt.

Klik hier voor de foto’s van de serie 1301-1350.

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
301596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 301
302596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1302
303596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1303
304596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1304
305596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1305
306596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1306
307596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1307
308596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1308
309596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1309
310596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1310
311596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 311
312596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 312
313596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1313
314596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1314
315596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 315
316596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 316
317596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1317
318596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1318
319596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 319
320596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 320
321596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 321
322596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 322
323596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1323
324596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1324
325596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 325
326596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1326
327596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1327
328596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1328
329596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1329
330596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1330
331596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 331
332596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 332
333596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 333
334596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 334
335596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1335
336596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 336
337596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1337
338596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1338
339596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1339
340596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1340
341596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1341
342596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1342
343596017003,414151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 343
344596017003,41415in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1344
345596017003,416151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 345
346596017003,416151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 346
347596017003,416151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RETM 347
348596017003,41615in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1348
349596017003,416151931in 1927 over van RETM, afgevoerd als RET 301
350596017003,41615in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1350

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstbijzonderheden
1302Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-302
1303Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-303
1304Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-304
1305Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-305
1306Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-306
1307Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-307
1308Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-308
1309Beijnes596017003,414151935ex RTM ex RETM-309; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer
1310Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-310
1313Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-313
1314Beijnes596017003,414151935ex RTM ex RETM-314; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer
1317Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-317
1318Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-318
1323Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-323
1324Beijnes596017003,414151935ex RTM ex RETM-324; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer
1326Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-326
1327Beijnes596017003,41415ex RTM ex RETM-327; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer; in 1938 in oude toestand teruggebracht en teruggenummerd in 327
1328Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-328
1329Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-329
1330Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-330
1335Beijnes596017003,414151935ex RTM ex RETM-335; vanaf 1931 bestemd voor goederenvervoer
1337Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-337
1338Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-338
1339Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-339
1340Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-340
1341Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-341
1342Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-342, als laatste van de serie in dienst op 25-5-1931
1344Beijnes596017003,414151931ex RTM ex RETM-344
1348Beijnes596017003,416151931ex RTM ex RETM-348
1350Beijnes596017003,416151931ex RTM ex RETM-350

Aanhangrijtuig 1318 hier achter motorrijtuig 136, lijn 5, in 1931 op het Beursplein (foto: H. Solle)

Aanhangrijtuig 1318 hier achter motorrijtuig 136, lijn 5, in 1931 op het Beursplein (foto: H. Solle)

Serie 1351-1406 (351-360/361-366/367-386/387-406)
Deze serie wagens bestond uit de RETM series 351-360, 361-366, 367-386 en 387-406.
Vrij snel na de overkomst naar de RET in 1929 werden de aanhangrijtuigen vernummerd, maar de modernisering strekte zich uit tot 1937. Naast de nieuwe kleuren, balkondeuren waar nodig en het aanbrengen van lijnnummerfilmkasten boven op het dak, werd ook een optische signaalinrichting aangebracht. Vanaf 1949 vond de afvoer van deze serie plaats. De 1399 was bij het bombardement op 31 maart 1943 verloren gegaan en de 1352 waarvan na het verblijf in Duitsland slechts onderdelen terugkwamen werd in 1946 afgevoerd.

Aanhangrijtuig 1353, lijn 1, Pompenburgsingel

Aanhangrijtuig 1353, lijn 1, Pompenburgsingel

De afvoer van de rest van de serie vond als volgt plaats; 1949: 1354, 1362-1366, 1369, 1372, 1375, 1378-1380, 1382, 1384, 1386, 1387, 1390, 1391, 1397, 1398, 1400, 1405 en 1406.
In 1950: 1356, 1370, 1371, 1383, 1394, 1402. In 1951: 1360. In 1952: 1353, 1357-1359, 1374, 1377. In 1954: 1351, 1361, 1368, 1373, 1376. In 1956: 1395. In 1957: 1367, 1389, 1393, 1401 en 1403. In 1960 tenslotte volgden de 1355, 1381, 1385, 1388, 1392, 1396 en 1404.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1351-1360.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1361-1366.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1367-1386.
Klik hier voor de foto’s van de serie 1387-1406.

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenbijzonderheden
351Allan950025007,81824versierd plafond, in 1927 over van RETM, rond 1930 vernummerd in 1351
352Allan950025007,81824Versierd plafond, in 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd in 1352
353Allan950025007,81824In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1353
354Allan950025007,81824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1354
355Allan950025007,81824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1355
356Allan950025007,81824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1356
357Allan950025007,81824In 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd in 1357
358Allan950025007,81824In 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd in 1358
359Allan950025007,81824In 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd in 1359
360Allan950025007,81824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1360

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenbijzonderheden
361Weijer930025007,21824In 1927 over van de RETM, rond 1931 vernummerd in 1361
362Weijer930025007,21824In 1927 over van de RETM, rond 1931 vernummerd in 1362
363Weijer930025007,21824In 1927 over van de RETM, in 1931 vernummerd in 1363
364Weijer930025007,21824In 1927 over van de RETM, in 1928 als proef voorzien van optische signaalinrichting (achter emr 219), rond 1931 vernummerd in 1364
365Weijer930025007,21824In 1927 over van de RETM, rond 1931 vernummerd in 1365
366Weijer930025007,21824In 1927 over van de RETM, in 1931 vernummerd in 1366

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenbijzonderheden
367Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1367
368Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1368
369Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1369
370Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1370
371Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1371
372Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1372
373Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1373
374Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1374
375Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1375
376Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1376
377Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1377
378Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1378
379Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1379
380Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1380
381Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1381
382Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1382
383Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1383
384Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1384
385Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1385
386Allan921025007,21824In 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1386

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenbijzonderheden
387Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd tot 1387
388Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd in 1388
389Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1389
390Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1390
391Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd in 1391
392Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1392
393Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1393
394Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1394
395Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd tot 1395
396Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd tot 1396
397Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1397
398Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, rond 1931 vernummerd tot 1398
399Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1930 vernummerd tot 1399
400Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1931 vernummerd tot 1400
401Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1401
402Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1402
403Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1403
404Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1404
405Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1405
406Allan921025007,21824in 1927 over van RETM, in 1929 vernummerd tot 1406

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
1351Allan950025007,81824195412-1954voorzien van versierd plafond, ex aanhangrijtuig 351, 11-1933 gemoderniseerd, van 5-12-1944 tot 1-7-1946 in Duitsland (Bremen)
1352Allan950025007,8182419469-1946voorzien van versierd plafond, ex aanhangrijtuig 352, 3-1936 gemoderniseerd, van 5-12-1944 tot 26-6-1946 in Duitsland (Bremen); alleen onderstel en bodemplaat teruggekeerd
1353Allan950025007,81824195210-1952ex aanhangrijtuig 353, 6-1936 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 26-6-1946 in Duitsland (Bremen)
1354Allan950025007,8182419499-1949ex aanhangrijtuig 354, 2-1936 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 1-7-1946 in Duitsland (Wesermünde)
1355Allan950025007,8182419602-1960ex aanhangrijtuig 355, 12-1933 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 26-6-1946 in Duitsland (Bremen), in 7-1967 teruggehaald van de sloop en in 4-1974 weer in dienst als museumrijtuig
1356Allan950025007,8182419509-1950ex aanhangrijtuig 356, 2-1933 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 1-7-1946 in Duitsland (Bremen)
1357Allan950025007,81824195210-1952ex aanhangrijtuig 357, in 1935 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen)
1358Allan950025007,81824195210-1952ex aanhangrijtuig 358, 9-1936 gemoderniseerd, van 10-2-1945 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen)
1359Allan950025007,81824195210-1952ex aanhangrijtuig 359, 11-1932 gemoderniseerd, van 8-2-1945 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel)
1360Allan950025007,8182419517-1951ex aanhangrijtuig 360, in 1935 gemoderniseerd, van 8-2-1945 tot 7-5-1946 in Duitsland (Kassel), afgevoerd na aanrijding met 206 op 8-4-1951

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
1361Weyer930025007,2182419541-1955ex aanhangrijtuig 361, 8-1933 gemoderniseerd, van6-2-1945 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel)
1362Weyer930025007,21824194910-1949ex aanhangrijtuig 362, 9-1933 gemoderniseerd
1363Weyer930025007,21824194910-1949ex aanhangrijtuig 363, 11-1933 gemoderniseerd
1364Weyer930025007,21824194912-1949ex aanhangrijtuig 364, 7-1933 gemoderniseerd
1365Weyer930025007,2182419499-1949ex aanhangrijtuig 365, 12-1933 gemoderniseerd
1366Weyer930025007,2182419491-1949ex aanhangrijtuig 366, 1-1934 gemoderniseerd, in 12-1945 voorzien van interieurverwarming
1367Allan921025007,2182419572-1957ex aanhangrijtuig 367, 10-1933 gemoderniseerd
1368Allan921025007,21824195412-1954ex aanhangrijtuig 368, 12-1932 gemoderniseerd
1369Allan921025007,21824194910-1949ex aanhangrijtuig 369, 9-1933 gemoderniseerd
1370Allan921025007,2182419509-1950ex aanhangrijtuig 370, 1-1933 gemoderniseerd
1371Allan921025007,2182419509-1950ex aanhangrijtuig 371, 3-1934 gemoderniseerd
1372Allan921025007,21824194910-1949ex aanhangrijtuig 372, 3-1933 gemoderniseerd
1373Allan921025007,21824195412-1954ex aanhangrijtuig 373, 1-1933 gemoderniseerd
1374Allan921025007,21824195210-1952ex aanhangrijtuig 374, 5-1930 gemoderniseerd
1375Allan921025007,21824194912-1949ex aanhangrijtuig 375, 7-1933 gemoderniseerd
1376Allan921025007,21824195412-1954ex aanhangrijtuig 376, 6-1933 gemoderniseerd
1377Allan921025007,21824195210-1952ex aanhangrijtuig 377, in 1937 gemoderniseerd
1378Allan921025007,21824194912-1949ex aanhangrijtuig 378, 2-1933 gemoderniseerd
1379Allan921025007,21824194910-1949ex aanhangrijtuig 379, 8-1933 gemoderniseerd
1380Allan921025007,2182419499-1949ex aanhangrijtuig 380, 6-1934 gemoderniseerd
1381Allan921025007,2182419602-1960ex aanhangrijtuig 381, 4-1934 gemoderniseerd
1382Allan921025007,2182419498-1949ex aanhangrijtuig 382, 6-1933 gemoderniseerd
1383Allan921025007,2182419509-1950ex aanhangrijtuig 383, 4-1933 gemoderniseerd
1384Allan921025007,2182419498-1949ex aanhangrijtuig 384, in 1935 gemoderniseerd
1385Allan921025007,2182419602-1960ex aanhangrijtuig 385, 12-1932 gemoderniseerd
1386Allan921025007,2182419498-1949ex aanhangrijtuig 386, 9-1934 gemoderniseerd
1387Allan921025007,21824194912-1949ex aanhangrijtuig 387, in 1935 gemoderniseerd
1388Allan921025007,2182419601-1960ex aanhangrijtuig 388, 1-1933 gemoderniseerd
1389Allan921025007,21824195716-4-1957ex aanhangrijtuig 389, 11-1934 gemoderniseerd
1390Allan921025007,21824194910-1949ex aanhangrijtuig 390, 4-1933 gemoderniseerd
1391Allan921025007,21824194912-1949ex aanhangrijtuig 391, 8-1932 gemoderniseerd
1392Allan921025007,2182419601-1960ex aanhangrijtuig 392, 1-1935 gemoderniseerd
1393Allan921025007,21824195716-4-1957ex aanhangrijtuig 393, in 1935 gemoderniseerd
1394Allan921025007,2182419509-1950ex aanhangrijtuig 394, 5-1933 gemoderniseerd
1395Allan921025007,2182419565-1956ex aanhangrijtuig 395, 3-1933 gemoderniseerd
1396Allan921025007,2182419602-1960ex aanhangrijtuig 396, 5-1934 gemoderniseerd
1397Allan921025007,21824194910-1949ex aanhangrijtuig 397, in 1935 gemoderniseerd
1398Allan921025007,21824194911-1949ex aanhangrijtuig 398, 1-1935 gemoderniseerd
1399Allan921025007,21824194331-3-1943ex aanhangrijtuig 399, 10-1934 gemoderniseerd, verloren gegaan bij bombardement 31-3-1943
1400Allan921025007,21824194912-1949ex aanhangrijtuig 400, 1-1934 gemoderniseerd
1401Allan921025007,21824195716-4-1957ex aanhangrijtuig 401, in 1935 gemoderniseerd
1402Allan921025007,2182419509-1950ex aanhangrijtuig 402, in 1937 gemoderniseerd
1403Allan921025007,21824195716-4-1957ex aanhangrijtuig 403, 5-1933 gemoderniseerd
1404Allan921025007,2182419602-1960ex aanhangrijtuig 404, 8-1934 gemoderniseerd
1405Allan921025007,2182419499-1949ex aanhangrijtuig 405, 10-1933 gemoderniseerd
1406Allan921025007,2182419499-1949ex aanhangrijtuig 406, 7-1934 gemoderniseerd

=========================================================================

In de RET periode werden de volgende aanhangrijtuigen aangeschaft:

Serie 1001-1020
Onder deze nummers heeft de RET twee series in dienst gehad.
De eerste serie vierassige aanhangrijtuigen, waarvan de 1001-1005 door Allan en de 1006-1020 door Beijnes werd geleverd, werd in 1929 aangekocht samen met de grote serie vierassers, feitelijk al met de bedoeling deze 20 aanhangrijtuigen om te bouwen tot motorrijtuigen. Dat voornemen werd in 1931 uitgevoerd, maar tegelijkertijd werd aan het eind van dat jaar een nieuwe serie aanhangrijtuigen 1001-1020 afgeleverd. De eerste serie was dan ook al uitgerust met de dubbele deuren bij de bestuurderscabine.
De eerste serie had een lengte van 11900 mm en de tweede serie was iets langer, 12100 mm. De radstand was met 1600 voor beide series hetzelfde, net als het gewicht van 13 ton en het aantal passagiers, 32 zitplaatsen en 30 staanplaatsen. Aanhangrijtuig 1013 werd in 1942 voorzien van een nieuw type draaistel.

Aanhangrijtuig 1001, 1e serie 1001-1020, 1e aflevering, 1929, terrein Allan, verhoogde buffers

Aanhangrijtuig 1001, 1e serie 1001-1020, 1e aflevering, 1929, terrein Allan, verhoogde buffers

De eerste serie kreeg na de verbouwing de motorwagennummers 451-470.
De tweede serie werd met uitzondering van de 1016 die in 1962 na een aanrijding werd afgevoerd, gesloopt in 1965.
Geen enkel aanhangrijtuig uit deze series is bewaard gebleven. De bij de Stichting RoMeO en de Tramweg Stichting aanwezige vierassige aanhangrijtuigen zijn verbouwd uit motorwagens.

Klik hier voor de foto’s van de eerste serie 1001-1020.
Klik hier voor de foto’s van de tweede serie 1001-1020.

Aanhangrijtuig 1001, lijn 3, op de Mauritsweg gezien vanaf de Aert van Nesstraat, ca. 1956

Aanhangrijtuig 1001, lijn 3, op de Mauritsweg gezien vanaf de Aert van Nesstraat, ca. 1956

Voor alle technische gegevens zie onderstaande tabel.

nummerleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstuit dienstafvoerbijzonderheden
1001Allan11900160013323010-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 451
1002Allan11900160013323010-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 452
1003Allan11900160013323010-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 453
1004Allan11900160013323010-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 454
1005Allan11900160013323010-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 455
1006Beijnes11900160013323026-7-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 456
1007Beijnes11900160013323016-7-192919291931eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 457
1008Beijnes1190016001332308-192919291931eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 458
1009Beijnes1190016001332308-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 459
1010Beijnes1190016001332308-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 460
1011Beijnes1190016001332309-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 461
1012Beijnes1190016001332309-192919291931eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 462
1013Beijnes1190016001332309-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 463
1014Beijnes1190016001332309-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 464
1015Beijnes1190016001332309-192919291931eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 465
1016Beijnes1190016001332309-192919291931eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 466
1017Beijnes1190016001332309-192919291931eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 467
1018Beijnes11900160013323010-192919291931eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 468
1019Beijnes11900160013323010-192919291931eind 1931 verbouwd tot motorrijtuig 469
1020Beijnes1190016001332302-11-192919291931medio 1931 verbouwd tot motorrijtuig 470
1001Allan12100160013323013-11-19311931196521-6-1965van 30-1-1945 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen) en op 25-9-1946 weer in dienst
1002Allan12100160013323010-11-1931193119652-7-1965van 3-2-1945 tot 25-6-1946 in Duitsland (Bremen) en op 4-11-1946 weer in dienst
1003Allan12100160013323013-11-19311931196525-6-1965van 25-1-1945 tot 24-6-1946 in Duitsland (Bremen) en op 7-12-1946 weer in dienst
1004Allan1210016001332307-11-19311931196522-6-1965van 26-1-1945 tot 25-6-1946 in Duitsland (Bremen), na terugkeer hersteld bij Allan en op 14-6-1947 weer in dienst
1005Allan1210016001332308-11-19311931196522-3-1965
1006Allan1210016001332308-11-19311931196524-8-1965vanaf 8-1949 enkele jaren geen sluitlichten
1007Allan12100160013323024-12-19311931196522-3-1965
1008Allan1210016001332301-1-19321932196531-8-1965
1009Allan1210016001332305-12-19311931196518-10-1965
1010Allan1210016001332306-12-19311931196523-6-1965
1011Allan12100160013323018-12-19311931196526-10-1965
1012Allan12100160013323019-12-19311931196527-8-1965
1013Allan1210016001332308-11-19311931196527-10-1965in 1942 voorzien van nieuwe draaistellen, deze zijn later onder de HV 7001 geplaatst
1014Allan1210016001332308-11-19311931196523-3-1965
1015Allan12100160013323024-12-19311931196526-10-1965
1016Allan12100160013323027-12-1931193219621-5-1962afgevoer i.v.m. slechte conditie van de wagenbak
1017Allan12100160013323024-1-19321932196520-8-1965
1018Allan12100160013323024-1-19321932196522-10-1965
1019Allan1210016001332307-1-19321932196522-10-1965
1020Allan1210016001332309-1-19321932196530-8-1965

Serie 1021-1056
Op het moment van levering in de jaren 1948-1950 was nog niet bekend dat het de laatste serie aanhangrijtuigen van de RET zou worden. De vier-assige door Allan geleverde wagens waren gelijk aan het type van de motorwagens 102-135 die overigens later werden geleverd dan de aanhangrijtuigen. Zij hadden een lengte van 13700 mm, een radstand van 2600 mm, een gewicht van 10,5 ton en beschikten over 34 zit- en 55 staanplaatsen. De 1021-1022 werden afgeleverd in 1948, de 1023-1052 in 1949 en de 1053-1056 in 1950. Daardoor reden zij tot 1951 toen de eerdergenoemde serie motorwagens werd afgeleverd, achter de in 1929-1931 afgeleverde series vierassers. Het lage gewicht werd bereikt door de toepassing van veel aluminium. Overigens werden de 1023-1031 afgeleverd zonder sluitlichten. Vermeldenswaard is ook dat bij de komst van de motorwagens 102-135 de aanhangrijtuigen moesten worden aangepast. Die aanpassing bestond uit het aanbrengen van schortplaten, noodremdrukknoppen op de middenbalkons en, voor zover het de aanhangrijtuigen 1022–1031 betrof, het aanbrengen van sterkstroomsluitlichten.   Tevens werden de Siemens–Schuckert koppeldozen vervangen door Metropolitan-Vickers koppeldozen. De verbouwing van het eerste rijtuig, 1056, kwam gereed op 19 augustus 1950. Deze bleek achteraf bij de strippen naast het middenbalkon, esthetisch gezien, niet geheel geslaagd, zodat dit bij de volgende rijtuigen verbeterd werd. (met dank aan Theo Barten)

Voor de revisiedata van deze serie Allan aanhangrijtuigen klik hier.

Aanhangrijtuig 1021, lijn 14, Straatweg, in de oorspronkelijke uitvoering.

Aanhangrijtuig 1021, lijn 14, Straatweg, in de oorspronkelijke uitvoering.

Van deze serie zijn enkele exemplaren zowel in goede als in slechte staat bewaard gebleven; het zijn de 1024 bij de EMA, de 1040 en de 1042 (Stichting RoMeO/Tramwegstichting) en de 1050 bij het Openlucht Museum in Arnhem. De overige rijtuigen zijn afgevoerd in 1969 en 1970.

Voor nog meer technische- en achtergrondinformatie over deze Allan-serie, klik hier.

Klik hier voor de foto’s van de serie 1021-1056.

Voor alle technische gegevens zie onderstaande tabel.

nummervoertuigleverancierlengteradstandgewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstuit dienstafvoerbijzonderheden
1021ahrAllan13700160010,5345521-5-19484-6-19486-19689-12-196917-3-1954 voorzien van TL-verlichting
1022ahrAllan13700160010,5345514-6-194811-9-194810-196913-3-1970van 6-1949 tot 6-1951 zonder sluitlichten, 5-5-1954 voorzien van TL-verlichting
1023ahrAllan13700160010,534558-6-194915-6-19496-19682-12-1969tot 3-1951 zonder sluitlichten, 23-8-1955 voorzien van TL-verlichting
1024ahrAllan13700160010,5345522-6-194927-6-194910-19824-11-1983tot 7-1951 zonder sluitlichten, 17-5-1955 voorzien van TL-verlichting, vanaf 4-1972 GF-koppeling; naar EMA voor onderdelen en aldaar in 1987 afgevoerd
1025ahrAllan13700160010,5345522-6-19497-7-19495-196912-3-1970tot 6-1951 zonder sluitlichten, 19-7-1955 voorzien van TL-verlichting
1026ahrAllan13700160010,5345515-7-194928-7-194910-19695-12-1969tot 6-1951 zonder sluitlichten, 11-10-1955 voorzien van TL-verlichting
1027ahrAllan13700160010,5345515-7-194921-7-194910-196926-3-1970tot 3-1951 zonder sluitlichten, 15-11-1955 voorzien van TL-verlichting
1028ahrAllan13700160010,5345526-7-194929-7-19496-19683-12-1969tot 6-1951 zonder sluitlichten, 6-12-1955 voorzien van TL-verlichting
1029ahrAllan13700160010,5345526-7-194928-7-194910-19829-11-1983tot 5-1951 zonder sluitlichten, 30-11-1953 voorzien van TL-verlichting, vanaf 8-1972 GF-koppeling
1030ahrAllan13700160010,534555-8-19496-8-19496-19721-12-1972tot 10-1950 zonder sluitlichten, 27-3-1956 voorzien van TL-verlichting
1031ahrAllan13700160010,534555-8-194912-8-19496-19686-3-1970tot 3-1951 zonder sluitlichten, 15-5-1956 voorzien van TL-verlichting
1032ahrAllan13700160010,5345531-8-19492-9-194910-19695-12-196914-8-1956 voorzien van TL-verlichting
1033ahrAllan13700160010,534559-9-194912-9-19497-198312-8-19839-10-1956 voorzien van TL-verlichting, vanaf 11-1972 GF-koppeling, in 1983 naar West Yorkshire Transport Museum Society
1034ahrAllan13700160010,534559-9-194913-9-19498-197725-2-19817-2-1954 voorzien van TL-verlichting, vanaf 4-1972 GF-koppeling, in 1981 als oefenobject vliegveld Zestienhoven voor hulpverleningsdiensten
1035ahrAllan13700160010,5345523-9-194928-9-194910-19698-12-196915-4-1954 voorzien van TL-verlichting
1036ahrAllan13700160010,5345523-9-194927-9-194910-196910-12-19691-6-1954 voorzien van TL-verlichting
1037ahrAllan13700160010,5345523-9-194924-9-19496-19724-12-197216-7-1954 voorzien van TL-verlichting, vanaf 2-1971 tot 4-1972 GF-koppeling
1038ahrAllan13700160010,534557-10-194914-10-19496-196828-11-196911-10-1954 voorzien van TL-verlichting
1039ahrAllan13700160010,534557-10-194910-10-19496-196810-12-196921-12-1954 voorzien van TL-verlichting
1040ahrAllan13700160010,5345519-10-194921-10-19497-198316-2-1955 voorzien van TL-verlichting, vanaf 8-1972 GF-koppeling, in 1988 en 1989 gebruikt als groen geverfde aanhanger voor de stoomtram, daarna via de AOM naar RoMeO
1041ahrAllan13700160010,5345519-10-194922-10-19495-196928-11-196923-3-1955 voorzien van TL-verlichting
1042ahrAllan13700160010,534554-11-19495-11-19497-198314-7-1955 voorzien van TL-verlichting, vanaf 8-1972 GF-koppeling, in 8-1983 naar de TS, thans museumrijtuig RoMeO
1043ahrAllan13700160010,534554-11-19495-11-19496-197229-11-197217-8-1955 voorzien van TL-verlichting
1044ahrAllan13700160010,5345518-11-194921-11-194910-19694-3-197013-10-1955 voorzien van TL-verlichting
1045ahrAllan13700160010,5345525-11-194918-2-19505-19711-12-197221-12-1955 voorzien van TL-verlichting
1046ahrAllan13700160010,5345530-11-194914-12-194910-196926-3-197023-1-1956 voorzien van TL-verlichting
1047ahrAllan13700160010,5345530-11-19495-12-194910-19695-3-197014-6-1956 voorzien van TL-verlichting
1048ahrAllan13700160010,5345514-12-194919-12-19499-197825-2-198112-54 voorzien van TL-verlichting, vanaf 8-1972 GF-koppeling, in 1981 oefenobject vliegveld Zestienhoven voor hulpverleningsdiensten
1049ahrAllan13700160010,5345514-12-194915-12-194910-196925-3-197013-9-1956 voorzien van TL-verlichting
1050ahrAllan13700160010,5345530-12-194931-12-19497-198321-7-198329-10-1956 voorzien van TL-verlichting, vanaf 11-1972 GF-koppeling, in 8-1983 naar EMA en in 12-1995 naar het Openluchtmuseum in Arnhem
1051ahrAllan13700160010,5345530-12-194931-12-19495-19714-12-197213-12-1956 voorzien van TL-verlichting
1052ahrAllan13700160010,5345530-12-194931-12-19496-196826-11-19699-1-1954 voorzien van TL-verlichting
1053ahrAllan13700160010,5345512-1-195014-1-195012-197719-3-198116-6-1954 voorzien van TL-verlichting, van 2-1969 tot 9-1970 buiten dienst gestaan; vanaf 10-1972 GF-koppeling
1054ahrAllan13700160010,5345513-1-195016-1-19505-196927-11-196911-8-1954 voorzien van TL-verlichting
1055ahrAllan13700160010,5345527-1-19501-2-19507-196825-3-197015-9-1954 voorzien van TL-verlichting
1056ahrAllan13700160010,5345527-1-195031-1-19506-19685-3-1970op 19-8-1950 als eerste aangepast voor de dienst achter de 102-135, 3-11-1954 voorzien van TL-verlichting