Foto’s

Uitbater Freericks van de in die tijd, en nog geruime tijd daarna, bekende pleziertuin ‘Café et Jardin de Plaisance’ aan de Straatweg in Hillegersberg, was een vooruitziend man. Niet alleen liet hij al in 1878 4 tot 5 maal per dag een paardenomnibus vanuit het Rotterdamse centrum naar zijn pleziertuin rijden, hij gebruikte die door de gemeente Hillegersberg verleende concessie ook om te bewerkstelligen dat de omnibus door een paardentram vervangen werd.

Bergse Dorpsstraat 1890

Daarvóór had de RTM bij de gemeente Rotterdam al een aanvraag ingediend voor een paardentramlijn naar Hillegersberg welke echter werd afgewezen. Freericks bracht zijn concessie in bij de Schielandsche Tramweg Maatschappij die daarmee op 29 december 1882 de paardentramlijn opende. Ter hoogte van Plaszicht werd een remise voor negen rijtuigen en een stal voor de paarden in gebruik genomen.

De smalspoorlijn (1067 mm) liep vanaf de Straatweg via de Bergweg naar de Schiekade oostzijde en eindigde vlak voor het Hofplein. De wens voor een dubbelsporig traject, in 1904 gedaan door de RETM om de lijn om te zetten naar een elektrische,  werd echter door de gemeente Hillegersberg afgewezen .

Paardentram 8, Schielandse Tramweg Maatschappij, Straatweg

Op 1 januari 1919 werd de lijn door de RETM overgenomen en werd aangevangen met de elektrificatie waarmee op 5 juni 1923 de Dorpsstraat werd bereikt. Daarmee verdweeen definitief de Schielandsche paardentram.

Rijtuig 4 van de Schielandse Tramweg Maatschappij staat stil voor de directeursvilla L'Esperance aan de Hillegersbergsche Straatweg. Links met de bolhoed staat Oswald Tulleken, de directeur van de Maatschappij met twee van zijn kinderen. (ca. 1895) (bron: Hans R. van der Woude Zuidlaren, oorsprong fotoalbum familie Tulleken)
Rijtuig 4 van de Schielandsche Tramweg Maatschappij staat stil voor de directeursvilla L’Esperance aan de Hillegersbergsche Straatweg. Links met de bolhoed staat Oswald Tulleken, de directeur van de Maatschappij met twee van zijn kinderen. (ca. 1895) (bron: Hans R. van der Woude Zuidlaren, oorsprong fotoalbum familie Tulleken)

Klik hier voor het artikel over de Schiedamsche Tramweg Maatschappij
Klik hier voor het artikel over de IJsel Stoomtramweg Maatschappij
Klik hier voor foto’s van de Schielandsche Tramweg Maatschappij

Onderstaand het materieeloverzicht Schielandsche Tramweg Maatschappij

BedrijfNr.Soort voertuigLeverancierZitpltsStaanpltsBouwjaarIn dienstNieuw nr.Per d.d.Uit dienstBijzonderheden
SlTM1gesloten personen rijtuigBoon16131882188251519191928over naar RETM  1919; 2e vernummering 1924 in 505; 
SlTM2gesloten personen rijtuigBoon16131882188251619191928over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 503
SlTM3gesloten personen rijtuigBoon16131882188251719191928over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 504
SlTM4gesloten personen rijtuigBoon16131882188251819191928over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 506
SlTM5open personen rijtuigBoon32101883188352219191925over naar RETM 1919, in 1929 zandwagen 2101
SlTM6open personen rijtuigBoon32101883188352319191925over naar RETM 1919, in 1929 zandwagen 2102
SlTM7gesloten personen rijtuigBoon16131885188551919191928over naar RETM 1919; 2e vernummering 1925 in 507
SlTM8open personen rijtuigMétallurgique3541890189052419191923over naar RETM 1919, in 1928 zoutwagen 542
SlTM9open personen rijtuigMétallurgique3541895189552519191923over naar RETM 1919, in 1928 zoutwagen 543