Uitbater Freericks van de in die tijd, en nog geruime tijd daarna, bekende pleziertuin ‘Café et Jardin de Plaisance’ aan de Straatweg in Hillegersberg, was een vooruitziend man. Niet alleen liet hij al in 1878 4 tot 5 maal per dag een paardenomnibus vanuit het Rotterdamse centrum naar zijn pleziertuin rijden, hij gebruikte die door de gemeente Hillegersberg verleende concessie ook om te bewerkstelligen dat de omnibus door een paardentram vervangen werd.
Daarvóór had de RTM bij de gemeente Rotterdam al een aanvraag ingediend voor een paardentramlijn naar Hillegersberg welke echter werd afgewezen. Freericks bracht zijn concessie in bij de Schielandsche Tramweg Maatschappij die daarmee op 29 december 1882 de paardentramlijn opende. Ter hoogte van Plaszicht werd een remise voor negen rijtuigen en een stal voor de paarden in gebruik genomen.
De smalspoorlijn (1067 mm) liep vanaf de Straatweg via de Bergweg naar de Schiekade oostzijde en eindigde vlak voor het Hofplein. De wens voor een dubbelsporig traject, in 1904 gedaan door de RETM om de lijn om te zetten naar een elektrische, werd echter door de gemeente Hillegersberg afgewezen .
Op 1 januari 1919 werd de lijn door de RETM overgenomen en werd aangevangen met de elektrificatie waarmee op 5 juni 1923 de Dorpsstraat werd bereikt. Daarmee verdweeen definitief de Schielandsche paardentram.
Klik hier voor het artikel over de Schiedamsche Tramweg Maatschappij
Klik hier voor het artikel over de IJsel Stoomtramweg Maatschappij
Klik hier voor foto’s van de Schielandsche Tramweg Maatschappij
Onderstaand het materieeloverzicht Schielandsche Tramweg Maatschappij
Bedrijf | Nr. | Soort voertuig | Leverancier | Zitplts | Staanplts | Bouwjaar | In dienst | Nieuw nr. | Per d.d. | Uit dienst | Bijzonderheden |
SlTM | 1 | gesloten personen rijtuig | Boon | 16 | 13 | 1882 | 1882 | 515 | 1919 | 1928 | over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 505; |
SlTM | 2 | gesloten personen rijtuig | Boon | 16 | 13 | 1882 | 1882 | 516 | 1919 | 1928 | over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 503 |
SlTM | 3 | gesloten personen rijtuig | Boon | 16 | 13 | 1882 | 1882 | 517 | 1919 | 1928 | over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 504 |
SlTM | 4 | gesloten personen rijtuig | Boon | 16 | 13 | 1882 | 1882 | 518 | 1919 | 1928 | over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 506 |
SlTM | 5 | open personen rijtuig | Boon | 32 | 10 | 1883 | 1883 | 522 | 1919 | 1925 | over naar RETM 1919, in 1929 zandwagen 2101 |
SlTM | 6 | open personen rijtuig | Boon | 32 | 10 | 1883 | 1883 | 523 | 1919 | 1925 | over naar RETM 1919, in 1929 zandwagen 2102 |
SlTM | 7 | gesloten personen rijtuig | Boon | 16 | 13 | 1885 | 1885 | 519 | 1919 | 1928 | over naar RETM 1919; 2e vernummering 1925 in 507 |
SlTM | 8 | open personen rijtuig | Métallurgique | 35 | 4 | 1890 | 1890 | 524 | 1919 | 1923 | over naar RETM 1919, in 1928 zoutwagen 542 |
SlTM | 9 | open personen rijtuig | Métallurgique | 35 | 4 | 1895 | 1895 | 525 | 1919 | 1923 | over naar RETM 1919, in 1928 zoutwagen 543 |