Wegvervoer

De RET busgeschiedenis in de periode 2006-heden

De teksten van deze artikelenserie zijn grotendeels gebaseerd op door Carel Scholte geschreven verhalen.

Voor meer foto’s klik hier
Voor meer technische informatie klik hier

In het nieuw

Autobussen rijden de nodige kilometers. Het is duidelijk dat slijtage een belangrijk aspect is in de vaststelling of vervanging noodzakelijk is. Meer nog dan de slijtage en de kilometerstand gaat het dan om het benodigde onderhoud op basis waarvan besloten wordt of de aanschaf van een nieuwe serie rendabeler is.

Hoewel de laatste series uitstekende voertuigen omvatte die door de meeste chauffeurs en passagiers werden gewaardeerd, staat de techniek ook niet stil. Het was duidelijk dat de aanschaf van nieuwe bussen op de rol stond.

Bus 224, Citaro-Mercedes, lijn 44, Statentunnel, Omleiding diverse lijnen in verband met het Zomercarnavel op 30-7-2011.

Bus 224, Citaro-Mercedes, lijn 44, Statentunnel, Omleiding diverse lijnen in verband met het Zomercarnavel op 30-7-2011.

De Citaro beeldbepalend
Mercedes Benz werd met Evobus in Mannheim (D) uitverkoren om 90 voertuigen te leveren. De keuze viel daarbij op de Citaro Bluetec5 Facelift.
De voertuigen werden in 2006 gebouwd en hadden een lengte van 11,95 meter en boden 34 zitplaatsen en 64 staanplaatsen waarmee dus bijna 100 passagiers vervoerd konden worden.
De serie 201-290, is met uitzondering van de 232 die op 11 juli 2008 op het kruispunt Klein Nieuwland – Groeninx van Zoelenlaan door een vrachtauto total-loss werd gereden en op 29 juli van dat jaar werd afgevoerd nog compleet.

In vervolg op de Citaro Bluetec5 werd ook een tweede serie van 76 bussen op dit concept aangekocht. Het waren Mercedes 0530 Citaro Bluetec-EEV bussen met de serienummers 301-376.
Gebouwd in 2008 en een geschatte technische levensduur van 12,5 was het voertuig slechts op enkele punten afwijkend van de eerste serie.

Bus 349, Citaro-Mercedes, Omleiding diverse lijnen in verband met het Zomercarnavel op 30-7-2011, lijn 44,

Bus 349, Citaro-Mercedes, Omleiding diverse lijnen in verband met het Zomercarnavel op 30-7-2011, lijn 44,

De derde Citaro in de serie was de geleden uitvoering van de Mercedes Benz 0530 waarbij nu gekozen was voor een hybride aandrijving. De voertuigen worden dieselelektrisch aangedreven. De accu’s worden geladen met remenergie en elektrische energie die geproduceerd wordt door een dieselaggregaat.
Omdat het in principe om een proef gaat zijn 2 voertuigen, de 401 en de 402 aangeschaft.
De lengte bedraagt 18 meter.

Bus 401, Mercedes-Benz 0530 Citaro geleed Bluetec Hybride, Linker Rottekade, 2010

Bus 401, Mercedes-Benz 0530 Citaro geleed Bluetec Hybride, Linker Rottekade, 2010

De andere aanwinst voor de RET werd gevormd door wederom 2 bussen die evenals de gelede Citaro’s gericht zijn op milieuvriendelijkheid.
De 404 en 405 zijn VDL Citea e-BUSZ van VDL Heerenveen met E-Traction Apeldoorn.
Gebouwd in 2010 waren zij bedoeld voor de duur van het project E-Busz dat liep van juni 2010 t/m juni 2012. Met een lengte van 12 meter boden zij aan 33 personen een zitplaats en aan 27 een staanplaats.
De voertuigen zijn voorzien van accu’s die met remenergie via het elektriciteitsnet worden opgeladen. Wanneer nodig wordt een dieselaggregaat ingeschakeld om de accu’s bij te laden.

Bus 405, Citea VDL,  Zuiderparkweg, demonstratie, 2-12-2010,

Bus 405, Citea VDL, Zuiderparkweg, demonstratie, 2-12-2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

QBUZZ

De overname van de Qbuzz lijnen in de regio Rotterdam, na aanvankelijke plannen voor een joint-venture, leidde er toe dat de bussen die Qbuzz voor dat doel gebruikte op 9 december 2012 ook naar de RET verhuisden.
Omdat Qbuzz in elk concessiegebied een andere huisstijl gebruikte kwam het goed uit dat dit voor Rotterdam een zilvergrijze uitstraling met op de flank en op het front het logo in oranje betrof.
Verder bevond zich op de achterflank een oranje/lichtblauwe baan met een wit logo.
Hierdoor kon met betrekkelijk weinig werk de transformatie naar de RET huisstijl plaatsvinden.
De MAN bussen, Lion’s City TÜ (A78), zijn na afloop door de RET overgenomen en hebben de nummering 1001-1090 behouden. In deze nummering ontbreekt de 1057.

Bus 1088, MAN Lion's City, Station Alexander, lijn 36,

Bus 1088, MAN Lion’s City, Station Alexander, lijn 36,

De oorspronkelijke nummering van de in 2008 gebouwde bussen liep tot en met 1100, maar een aantal bussen is nooit afgenomen. De 1091, 1093 en 1099 verhuisden in 2011 naar Zuidoost Friesland, de 1091 en 1099 zijn in december 2012 retour gegaan naar de dealer en de 1092 en 1094 reden in Drenthe. De 1057, 1095, 1096 en 1097 reden bij Besseling Tours en de 100 stond bij de MAN dealer in Vianen.

De Hoekse lijn

Met de overgang van de Hoekse lijn van NS/Prorail naar de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag in 2014, startte een verbeteringstraject waarbinnen de ombouw van spoorlijn naar metrolijn werd voorzien.
Vanaf dat moment is de ombouw ter hand genomen waarbij de treindienst per 1 april 2017 is beëindigd en voorzien werd dat de metrodienst in september 2017 zou kunnen starten. Bij de oorspronkelijke vijf maanden van ombouw van het spoortraject om voor de metrodienst geschikt te zijn kwamen dus 24 maanden extra. Eerst op 30 september 2019 werd de lijn officieus in gebruik genomen en op 1 november officieel geopend.

In die periode is het reizigersvervoer uitgevoerd door 40 bussen welke door de RET via MAN werden geleased uit de serie 3405-3478 van Stadsbus Eindhoven/SRE/Hermes.
Het betrof de MAN Lion’s City A37 serie 3405-3478, bouwjaar 2008, technische grotendeels gelijk aan de bij de RET reeds aanwezige serie MAN bussen.
Voor de bediening waren 150 chauffeurs ingehuurd waarvan 40% kwam van Randstad, 40% van Consolid en 20% van RMC.

Het betrof een 3-deurs stadsbus met een lengte van 11.980 mm, breedte 2.500 mm, hoogte 2.880 mm en een wielbasis van 5.875 mm. De bus beschikt over een staande motor D0836 met een vermogen van 290 pk, euronorm 6.

Alle bussen waren ondergebracht in de buitenstalling Maassluis, op het terrein van Conline Coatings aan de Adriaan van Heelstraat. Na aankomst in Rotterdam zijn er van maandag 27 maart tot vrijdag 31 maart elke dag 8 bussen naar die locatie overgebracht. Met de afvoer van de bussen is deze locatie verlaten.

Milieu op één

Een volgende stap werd bekend op 13 juli 2018 toen de RET de levering van 55 elektrische bussen met de bijbehorende infrastructuur van laadstations gunde aan VDL Bus & Coach.

Daarmee zette het openbaarvervoerbedrijf een belangrijke volgende stap in de verduurzaming van zijn busvloot. De planning is dat de bussen in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen gaan rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe concessie start.

Volgens de nieuwe algemeen directeur van de RET Maurice Unck: Met de voorlopige gunning komt de verduurzaming van onze busvloot een stap dichterbij. Naast deze gunning zijn we van plan om dit jaar de opdracht te verlenen tot de levering van meer dan honderd hybride bussen. De 55 volledig elektrische bussen gebruiken we voor kortere stadslijnen, de hybride bussen voor de streeklijnen. We zijn er blij mee dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.

De transitie naar 100% zero emissie bussen pakt de RET gefaseerd aan: 55 bussen in 2019, 50 bussen in 2021, 50 bussen in 2024 en de laatste 110 bussen in 2029. Om steeds gebruik te kunnen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen worden de investeringen binnen de concessieperiode van 2019-2034 gespreid.

Laden met één druk op de knop

De 55 bussen vertrekken elke ochtend met een volgeladen batterij vanaf locatie Kleiweg en worden overdag op knooppunten en eindpunten bijgeladen. Laden gebeurt via een pantograaf, een arm die vanaf het dak van de bus omhoog komt als de bus onder een laadpaal staat. De chauffeur koppelt de bus met één druk op de knop van achter zijn stuur aan het net. Een volgeladen bus heeft voldoende capaciteit om in de spits zonder bijladen door te rijden. De bussen rijden op 100% groene stroom. Behalve het milieu gaan ook de passagiers erop vooruit: de nieuwe bussen zijn beduidend stiller dan de bestaande.
Per 15 december 2019 zijn deze 55 bussen officieel in gebruik genomen op de lijnen 32, 33, 38, 44 en 56. Naast laadpunten op de locatie Kleiweg zijn er ook in de Conradstraat, op de Horvathweg bij Schiedam-Centrum, Vlaardingen Holy, Vlaardingen-West en de Van Noortwijckstraat beschikbaar.

Op 24 oktober 2018 werd nog een contract getekend met VDL Bus & Coach voor voor de levering van 143 energiezuinige bussen. Het gaat om 103 volhybride bussen die elektrisch rijden combineren met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste 40 dieselbussen aangeschaft. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting 10-20% zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot 40% zuiniger. De provincies, het Rijk en de vervoersregio’s legden eerder al vast dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het OV in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.

Overigens is met de aankoop een bedrag van ruim 100 miljoen euro gemoeid.

naar artikel 1927-1937
naar artikel 1938-1945
naar artikel 1946-1956
naar artikel 1957-1966
naar artikel 1967-1982
naar artikel 1982-1990
naar artikel 1990-2005